Economie

Salariul minim crește de la 1 iulie. Cât va fi netul și costul firmei. Punctul de amendă se mărește și el

Gabriela Bunghez

Salariul minim pe economie crește de la 1 iulie 2026 cu aproximativ 6,8%, ceea ce implică și creșterea costurilor suportate de angajatori. De asemenea, și punctul de amendă este majorat ajungând la peste 216 lei.

Salariul minim crește la 4.325 lei de la 1 iulie

Majorarea salariului minim brut este prevăzută în noile reglementări fiscale care intră în vigoare de la 1 iulie 2026.

În prezent, salariul minim brut este de 4.050 de lei, iar cel net – suma pe care o primește efectiv angajatul – este de 2.574 de lei, ca urmare a scutirii de taxe pentru 300 de lei.

Astfel, costul salariul total plătit de angajator pentru un salariul minim brut se ridică la 4.134 de lei.

salari

Costul salarial total, cu peste 280 de lei mai pare de la 1 iulie

Începând cu 1 iulie, salariul minim brut garantat în plată este majorat la 4.325 de lei, iar netul ajunge la 2.699 de lei. Însă, începând cu aceeași dată este redusă și suma netaxabilă care coboară la 200 de lei, potrivit Economedia.ro.

Prin urmare, începând cu 1 iulie, costul salarial total suport de un angajator pentru un salariu minim pe economie ajunge la 4.418 lei, crescând cu 284 de lei față de cel actual.

Creșterea salariului minim, de la 1 iulie 2026

Majorarea salariului minim începând cu data de 1 iulie este prevăzută în Hotărârea de Guvern (HG) nr. 146/2026.

„Începând cu data de 1 iulie 2026, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, prevăzut la art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se stabilește în bani, fără a include sporuri și alte adaosuri, la suma de 4.325 lei lunar, pentru un program normal de lucru în medie de 166,667 ore pe lună, reprezentând 25,949 lei/oră”, prevede HG 146/2026.

De asemenea, scăderea sumai netaxabile de la 300 de lei la 200 de lei din salariul minim este prevăzută în „ordonanță trenuleț” dată în decembrie 2025, respectiv OUG nr. 89/2025.

Suma netaxată la salariul minim 2026: Condițiile de aplicare

Aplicarea sumei netaxate la salariul minim în 2026 se face doar în anumite condiții prevăzute în OUG nr. 89/2025.

În cazul salariaţilor care desfăşoară activitate în baza contractului individual de muncă, încadraţi cu normă întreagă, la locul unde se află funcţia de bază, pentru suma de 300 lei/lună din veniturile din salarii şi asimilate salariilor aferente perioadei 1 ianuarie – 30 iunie 2026, respectiv pentru suma de 200 lei/lună din veniturile din salarii şi asimilate salariilor aferente perioadei 1 iulie – 31 decembrie 2026, nu se datorează impozit pe venit şi contribuţii sociale obligatorii, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii: