Cea mai aşteptată autostradă din România, Comarnic-Braşov, face progrese serioase, susțin autorităţile, care raportează că toate primăriile (cel puțin în județul Prahova) au primit proiectul „care se întinde pe trei metri de planşă”.
În prezent, constructorii autostrăzii Comarnic-Braşov sunt în curs de a obţine avizele necesare de la mai multe instituţii şi companii, printre care STS, companiile de utilităţi, Agenţia pentru Protecţia Mediului.
Cu toate acestea, sunt mai multe aspecte rămase neclare în ce priveşte autostrada Comarnic-Braşov. În primul rând, autorităţile nu au precizat cine sunt băncile care vor finanţa proiectul, în presă vehiculându-se informaţii potrivit cărora una dintre băncile finanţatoare s-ar fi retras.
Dan Şova, actualul ministru al Transporturilor, a declarat în decembrie anul trecut că BEI, BERD şi Banca Mondială s-au arătat interesate de finanţarea construcţiei autostrăzii Comarnic-Braşov. Contactat de gândul, vicepreşedintele Băncii Europene pentru Investiţii (BEI), Mihai Tănăsescu, s-a abţinut să dea orice detalii despre implicarea BEI în finanţarea autostrăzii Comarnic-Braşov.
Pe de altă parte, surse oficiale au declarat pentru gândul că în cazul autostrăzii Comarnic-Braşov nu este rezolvată problema exproprierilor, astfel că pe unele porţiuni de pe traseul autostrăzii lucrările nu pot începe.
„Lucrările pot începe cu organizarea de şantier, aducerea utilajelor, se pot ataca bucăţile ce nu necesită exproprieri, pe terenuri ce aparţin statului. Cel mai devreme lucrările pot să înceapă după 15 aprilie“, au declarat surse oficiale.
Lucrările la autostrada Comarnic-Braşov, anunţate că vor începe în aprilie, vor avea „probabil o mică întârziere”, a declarat recent Dan Şova, cu ocazia audierii sale din Parlament pentru portofoliul de la Transporturi. El a adăugat repede însă că „lucrările vor începe anul acesta, suntem în grafic şi îl facem”. Întrebat de unul dintre parlamentari care este termenul pentru începerea autostrăzii Comarnic-Braşov, Şova s-a eschivat de la un răspuns clar, menţionând că “lucrările vor începe în aprilie”, ca apoi să spună că, de fapt, “probabil că va fi o mică întârziere”. El a explicat că BEI, BERD şi Banca Mondială, instituţii care s-au arătat interesate de finanţarea proiectului Comarnic-Braşov, trebuie să termine procesul de due diligence necesar înainte de acordarea unei finanţări într-un proiect.
Valoarea investiţiei pentru autostrada Comarnic-Brasov, de 53 de kilometri, este de 1,8 miliarde de euro, potrivit anunţului făcut în ianuarie de Victor Ponta. Premierul estima în ianuarie că în 20 aprilie va fi semnat şi contractul cu asocierea câştigătoare a licitaţiei, cu care Guvernul a semnat un memorandum. Potrivit lui Ponta, în jurul acelei date ar trebui inaugurat şi şantierul autostrăzii.
Premierul Ponta a mai anunţat că autostrada Comarnic-Braşov va avea o lungime de 53,215 km plus 7 km de drumuri de legătură şi că include 3 tuneluri, 19 viaducte, 15 poduri precum şi 3 noduri de ieşire (Sinaia-Buşteni, Predeal şi Râşnov).
Potrivit memorandumului semnat în ianuarie de autorităţi cu asocierea Vinci- Strabag -Aktor, ultimul kilometru al autostrăzii va fi finalizat în 2017.
Premierul Ponta şi-a condiţionat, la începutul anului trecut, candidatura la alegerile parlamentare din 2016 de terminarea autostrăzii Comarnic-Braşov în 2016.
Construcţia autostrăzii Comarnic-Braşov a eşuat deja de două ori, tot din lipsa banilor şi tot cu aceleaşi companii care au câştigat şi de data aceasta licitaţia.