Dintre cele trei scenarii tehnice pregătite de proiectant, în urma discuțiilor cu specialiștii Primăriei a fost aleasă o variantă combinată, aprobată și de Comisia de circulație a municipiului.
„Varianta discutată cu specialiştii şi aprobată în Comisia Circulaţie a municipiului Braşov este o combinaţie între scenariul 2 şi 3. Traseul pasajului va ocoli staţia electrică de pe fosta platformă Tractorul, iar accesul la pasaj dinspre Bulevardul Gării se va face pe 2 bretele. În acest context, cele trei benzi ale Bulevardului Gării, de pe sensul de mers spre Gară, vor fi trecute în subteran. Cel târziu în 15 martie proiectantul va prezenta studiul de fezabilitate pentru această variantă”, a declarat primarul George Scripcaru.
Primul scenariu dintre cele trei prezentate de proiectant propunea realizarea unui pasaj drept, pe lângă Sala Sporturilor, cu pornire din dreptul terenurilor de tenis, care să ajungă pe noua stradă Tudor Arghezi. În acest caz, ar fi fost afectată o staţie electrică din fosta fabrică de tractoare, astfel că era nevoie de o soluţie pentru mutarea acesteia.
A doua propunere, preluată în varianta finală, propunea ocolirea staţiei de transformare, astfel că pasajul ar avea o ușoară curbă (foto).
În scenariul a treilea, din care de asemenea a fost preluată o parte în varianta finală, propunea amenajarea unui pasaj subteran pe Bulevardul Gării, care să preia traficul dinspre Bulevardul Alexandru Vlahuţă spre Făget. În plus, capătul dinspre Sala Sporturilor a pasajului va fi amenajat în forma literei V.
Cum va arăta pasajul
Pasajul va fi unul hobanat (susținut de cabluri de oțel). Pentru că deschiderea principală va trebui să treacă peste 15 linii de cale ferată, aceasta va avea o lungime de 160 de metri. Înălţimea pilonului principal, care va susţine cablurile în zona hobanată, va fi de 47,12 metri.
Construcția va porni de lângă Sala Sporturilor, unde sunt acum terenurile de tenis, şi va ajunge pe strada Tudor Arghezi, până aproape de intersecţia cu strada Zaharia Stancu. Pasajul va avea o lungime 761 de metri, din care 533 de metri reprezintă lungimea totală a deschiderilor (partea suspendată), diferenţa de 228 de metri fiind lungimea rampelor de acces. În total, acesta va avea 14 deschideri între piloni, la care se adaugă zona hobanată, cea de peste liniile de cale ferată.
Pasajul va avea câte două benzi de circulaţie pe sens şi va fi prevăzut cu două piste pentru biciclişti. Pe sensul de mers dinspre Tractorul spre Gară, rampa pe care vor coborî bicicliştii va fi în spirală. Rampa pe care se va urca dinspre Bulevardul Gării pentru a se merge spre Tractorul ar urma să fie amenajată prin spatele Sălii Sporturilor, fiind, practic, un mic pasaj care se va uni cu cel principal.
Potrivit proiectantului, prin realizarea acestui pasaj, gradul de încărcare al intersecţiei strada Independenţei – strada 13 Decembrie va scădea de la 125% la 75,6%. Traficul rutier de pe strada Hărmanului (care reprezintă o variantă de acces în zona Coresi) nu va fi influenţat în nici un fel.
Costul investiției va fi dat de studiul de fezabilitate și de proiectul tehnic, însă potrivit evaluării realizate de Banca Mondială în cadrul contractului de asistență cu Primăria Brașov, acesta este de aproximativ 9,31 milioane euro. Podul se află pe lista de proiecte prioritare ale municipalității, iar finanțarea va fi asigurată din bugetul local, fără a fi exclusă posibilitatea accesării de fonduri europene nerambursabile.