
Potrivit unui proiect de hotărâre de guvern lansat în dezbatere de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Programul național multianual de susținere a internationalizării operatorilor economici români ar urma să se desfășoare în perioada 2017-2020, cu un buget total de 71 milioane lei, de la stat, din care:
- în anul 2017 – 5 milioane lei;
- în anul 2018 – 20 milioane lei;
- în anul 2019 – 22 milioane lei;
- în anul 2020 – maximum 24 milioane lei.
Pe 13 iulie urmează să se aprobe Hotărârea de Guvern iar pe 25 iulie să se lanseze deja înscrierile în cadrul Programului pentru Internaționalizare. Firmele beneficiare vor putea primi maximum 50.000 lei, ajutor nerambursabil de la stat, într-un an. Intensitatea sprijinului este de 90%, fără TVA, ceea ce înseamnă că firma va trebui sa vina cu restul de 10% din cheltuieli, plus valoarea TVA-ului, care nu este eligibilă.
Aceasta schemă de ajutor de minimis va putea fi accesată de microintreprinderi și firme mici si mijlocii (IMM-uri) care au ca obiect de activitate producția de bunuri și/sau prestări de servicii (codurile CAEN principal și/sau secundar autorizat conform Legii nr. 359/2004, cu modificările și completările ulterioare).
Acestea NU pot folosi ajutorul pentru achiziționarea de vehicule de transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost. De asemenea, vor fi exceptate de la ajutor firmele din sectoarele de pescuit, acvacultură, agricultură, prelucrare agricolă și altele.
În limita celor 50.000 lei se vor putea face cheltuieli pentru activități specifice internaționalizării, însă vor fi și plafoane pe categorii de cheltuieli, astfel:
- 30.000 lei – Participări individuale la târguri și expoziții internaționale, organizate în străinătate, cu stand propriu. Se vor deconta taxe obligatorii, cum sunt taxele de participare, de înscriere în catalog, de asigurare fără a se limita la acestea, închiriere spațiu expozițional, amenajare stand, utilități necesare desfășurării funcționalității standului în perioada expoziției (internet, curent, fără a se limita la acestea).
- 15.000 lei – Taxe de participare la misiuni economice organizate în străinătate.
- 10.000 lei – Realizarea unui site pe Internet/aplicație pentru mobil, pentru prezentarea activității firmei solicitante și a produselor promovate, în limba română și în limba engleză, cu obligativitatea menținerii paginii active cel puțin 1 an de la data creării.
- 10.000 lei – Documentare și studii de piață.
- 10.000 lei – Cheltuieli pentru realizarea următoarelor activități: materiale promoționale, panouri publicitare, video publicitar, precum și alte activități de promovare și susținere a internaționalizării cu obligativitatea participării la un târg internațional sau la o misiune economică în străinătate.
- 5.000 lei – Crearea identității vizuale a unui operator economic român (marcă, siglă, slogan).
- 5.000 lei – Participări la cursuri de pregătire, în țară și/sau în străinătate, în domeniul tehnicilor de promovare a produselor/serviciilor pe noi piețe. Se acoperă doar taxa de participare.
Programul urmărește:
- a) promovarea produselor și serviciilor întreprinderilor mici și mijlocii pe noi piețe externe;
- b) stimularea comunicării și a parteneriatului în afaceri;
- c) pregătirea întreprinzătorilor în domeniul tehnicilor de promovare a produselor și serviciilor pe noi piețe.
Nicoleta STELEA
Pentru mai multe detalii și consultanță finanțări: de luni până vineri, între 8.00 – 20.00,
- la telefon 0723-173.630 sau
- pe e-mail: expertconsultanta01@gmail.com