Membrii Patronatului Serviciilor Publice din România s-au reunit la finele săptămânii trecute în Poiana Brașov pentru a căuta soluții în vederea accelerării dezvoltării acestor servicii comunale, în cadrul celei de-a X-a ediții a conferinței naționale de profil. Preşedintele Patronatului Serviciilor Publice, Florian Dudu, a ținut să sublinieze faptul că mai mult de jumătate din populaţia României, care trăieşte în mediul rural, nu beneficiază aproape deloc de servicii publice, cea mai mare problemă fiind cea a lipsei canalizării sau a stațiilor de epurare. „Dacă în mediul urban situația este bună în aproape toate zonele, în mediul rural peste jumătate din populați trăiește în condiții destul de precare. În jur de 80% din populația de la țară are apă potabilă, numai că procentul celor care dețin și canalizare este de doar 60% și numai 30% din populație este conectată la stații de epurare și filtrare a apelor uzate”, a explicat acesta.
Membrii Patronatului Serviciilor Comunale au abordat și probleme europenizării acestor servicii publice, astfel ca odată ce un cetățean european care ajunge din Vestul Europei la noi în țară să poată beneficia de aceleași condiții ca în țara sa. „Sistemul de salubritate începe să prindă contur, deşi foarte multe localităţi din ţara românească nu au nici măcar servicii publice proprii, aşa cum prevede legea gospodăririi comunale din România. A duce serviciile acolo unde este nevoie înseamnă atragerea mediului de afaceri, dezvoltarea mediului de afaceri autohton. Dezvoltarea serviciilor publice din România reprezintă un mijloc de dezvoltare locală”, a explicat Florian Dudu.
Monopolul din transport și iluminat public
Nu în ultimul rând, specialiștii în servicii comunale au subliniat faptul că este necesară o lege clară a transportului public, dar și a iluminatului public, în caz contrar existând riscul apariției unui monopol al companiilor care au pătruns pe aceste piețe, tocmai din cauza legislației neclare. Toate problemele inventariate în domeniul serviciilor publice au fost notate și trecute într-un memorandum care va ajunge pe masa Guvernului. „Dorim o calibrare și actualizare a acestei strategii de dezvoltare a serviciilor publice, care trebuie îmbunătățită pentru a putea avea servicii de calitate în toată țara. Documentul elaborat în 2006 are destul de mult lacune, fiindcă nu a fost raportat la realitatea din serviciile publice”, a explicat Delia Oanță, directorul Direcției Strategii Guvernamentale, din cadrul cancelariei primului-ministru.