
Aceasta este soluţia pentru relansarea Săcelelui în lumea bună a sporturilor de iarnă, spune consilierul local Bogdan Motoc.
O propunere inedită pentru viitorul sportului din judeţul Braşov a fost lansată de către consilierul local săcelean Bogdan Motoc. El a propus construirea unei pârtii de bob, sanie şi skeleton la Săcele.
La această oră, singura pârtie de bob şi sanie omologată la nivel internaţional este în paragină de mai bine de un deceniu şi este la Sinaia. Din cauza faptului că nu există o pârtie pentru bob şi sanie în ţară, campionatele naţionale se desfăşoară, din 2007, în Austria.
„Nu avem nicio pârtie de gheaţă pentru bob sau sanie în ţară. Avem doar trei pârtii de starturi, dar acestea sunt pentru pregătirile de vară”, spunea în urmă cu doi ani, pentru Prosport, Sorin Buta, preşedintele Federaţiei de Bob şi Sanie.
„De ce să ratăm şi această oportunitate?”
„Din păcate, văd că toată lumea se lamentează din cauza faptului că, la Săcele, nu mai avem trambuline pentru săriturile cu schiurile. Mai mult, unii săceleni vor, spre cinstea lor, să lupte pentru reînfiinţarea acestor trambuline. Este foarte bine și sper să găsim fonduri pentru aceste trambuline de pregătire, după cum spunea și antrenorul Florin Spulber, dar cred că trebuie să vedem dezvoltarea muncipiului nostru într-un context mai larg. Dacă chiar vrem să introducem Săcelele în zona de elită a sporturilor de iarnă, noi trebuie să venim cu o ofertă complementară. Bineînțeles, nu trebuie să visăm la proiecte irelizeabile, cel puțin pentru viitorul apropiat, de genul a nu știu ce sate de vacanță sau complexe sportive. Municipiul Brașov, alături de Râșnov, Predeal, Azuga, Bușteni și Sinaia sunt capetele de listă la toate competițiile internaționale organizate în România pentru sporturile de iarnă. De ce nu ar fi și Săcele? Dar cu ce putem veni noi ca noutate? Ce le lipsesc lor? O pârtie de bob și sanie. De aici acest proiect pe care vreau să îl împărtășesc săcelenilor, pentru care voi milita indiferent dacă sunt ales sau nu primar. Cei din Sinaia au avut această pârtie, așa cum am avut și noi trambulina pentru sărituri cu schiurile. Vrem să vină crema sportivilor de performanță la Săcele? E clar că nu o vor face pentru săriturile cu schiurile. Cred că aceasta este șansa noastră și chem absolut toate partidele și candidații să mi se alăture pentru a vedea realizată această investiție. Sunt convins că, dacă va exista voință politică, și cei care vor fi aleși în fruntea Consiliului Județean, și cei din Ministerul Tineretului și Sporturilor și cei de la Federația Română de Bob și Sanie ni se vor alătura. Dar trebuie să fim serioși, să nu mai ratăm oportunități ce țin de viitorul nostru și al copiiilor noștri”, spune Bogdan Motoc.
Condiții impuse de Federație pentru omologarea unei pârtii
Încă de la bun început, precizează Motoc, împreună cu specialiștii din Primărie, trebuie identificat un teren cu expunere către nord, astfel încât să fie probleme cât mai puține cu partea de înghețare și menținerea stratului de gheață pe pârtie, dar şi să fie amplasată într-o zonă care să asigure un acces uşor. Oricum, încă de la faza de proiectare, conducerea de la Federaţia Română de Bob şi Sanie (FRBS) va trebui consultată periodic, „pentru a nu ne trezi că nu este ceva conform condiţiilor impuse de aceasta. Alegerea locului de construcţie, precum şi conceptele de proiectare vor trebui aprobate de către Federaţie”.
Pe cât posibil, parcursul pârtiei și traiectoria acesteia trebuie adaptată la condiţiile naturale de relief. Pârtiile combinate de bob, skeleton şi sanie trebuie să aibă o lungime cuprinsă între 1200 şi 1300 m, din care minimum 1200 m trebuie sa fie în coborâre. Aproximativ ultimii 100 de metri trebuie să aibă un unghi de urcare care să nu depăşească 12%. După linia de sosire, porţiunea de frânare nu trebuie să mai aibă nici un fel de curbe.
Pârtia trebuie să fie astfel amenajată și concepută încât să prezinte elemente care cuprind dificultăţi tehnice variate. Porţiunile pretenţioase privind tehnica de pilotaj trebuie prevăzute din construcţie în primele 2/3 ale pârtiei. Din proiect trebuie creată posibilitatea atingerii unei viteze de 80 – 100 km/h, după primii 250 de metri de la start. Pârtia va trebui să aibă viraje, combinaţii de viraje și linii drepte, de lungimi apropiate.
„Acestea sunt câteva dintre condițiile impuse de Federație pentru omologarea unei piste. Nu are rost să le detaliem acum. Trebuie să ne gândim la tot ce va însemna realizarea și punerea în funcțiune a pistei: pe lângă locurile de muncă ce vor fi create pentru adminstrarea și întreținerea pistei, se va dezvolta și turismul. Pentru că sportivii, antrenorii și însoțitorii lor se vor caza la noi, aici vor mânca, iar dacă oferta noastră etnoturistică de care face vorbire Fane Lupu se va dezvolta, atunci putem să spunem că începem să punem la punct un plan integrat de dezvoltare a municipiului Săcele”, și-a încheiat argumentația Bogdan Motoc.