Casa de Comerț Balcanică solicită înființarea unei zone libere conexe Aeroportului

Casa de Comerț Balcanică solicită înființarea unei zone libere conexe Aeroportului

Mediul de afaceri brașovean salută consensul politic din ultima periadă, în ceea ce privește sprijinirea construirii Aeroportului Internațional de la Ghimbav.

Însă, în acest context, reprezentanții comunității de afaceri consideră că autoritățile locale trebuie să aibă o strategie de gândire pe termen mai lung și să prevadă construirea unei zone economice libere, cu toate facilitățile fiscale aferente, lângă Aeroport.

O astfel de investiție vine în sprijinul oamenilor de afaceri, ar atrage noi investiții și ar avea ca efect impulsionarea întregii zone. În România, există zone libere doar la Giurgiu și Brăila.

Autoritățile trebuie să asigure terenul și infrastructura 

„O zonă liberă în interiorul țării, chiar în centrul țării, creează facilități logistice foarte bune pentru toată Europa, creându-se o conexiune extraordinară pentru toate firmele de producție. Trebuie să gândim aceste investiții pe termen lung. Vom avea Aerportul, care este o cale de intrare în țară, vom avea terminalul intermodal CFR de la Feldioara și o rețea de autostrăzi care radiază de la Brașov către București, Sibiu, Târgu-Mureș și Bacău. Nu avem voie să ratăm o asemenea oportunitate, de a înființa o zonă liberă la Brașov. Iar demersurile trebuie făcute încă de acum, nu după ce în jurul Aeroportului vor începe să apară tot felul de facilități, cu scop mai mult de speculă imobiliară“, a declarat pentru newsbv.ro Liviu Pandele, președintele fondator al Casei de Comerț Balcanice.

El spune că, din punct de vedere logistic și geostrategic, zona liberă conexă Aeroportului ar face ca Brașovul să aibă atractivitate strategică economică pentru investițiile tip greenfield, mai ales dacă aici se va realiza un terminal pentru cargo. Practic, Casa de Comerț  Balcanică avansează ideea înființării unui parc industrial cu statut de zonă liberă.

Modelul turcesc. De ce nu?

liviu pandeleLiviu Pandele (foto) a dat ca exemplu modul în care funcționează o astfel de zonă liberă în Antalya (Turcia). Acolo, firma care administrează zonă liberă are o participație publică de 34%, iar 64% din acțiuni sunt deținute de companii private, camere de comerț sau structuri asociative. Mai mult, Guvernul turc a emis o hotărâre de minimizare a birocrației în ceea ce privește funcționarea acestor zone libere.

De exemplu, firma care administrează zona liberă din Antalia încasează zilnic peste 15.000 de euro numai pentru taxa de acces (aproape jumătate de milion de euro lunar!). Bineînțeles, din impozitarea acestor venituri statul ar avea numai de câștigat. Apoi, dezvoltarea unor astfel de zone libere aduce și crearea multor locuri de muncă. Făcând o comparație cu statul turc, din punct de vedere ocupațional, volumul forței de muncă dinzonele libere ocupă locul al patrulea la nivel național.

„Estimăm că, dacă se va realiza o zonă liberă la Brașov, în termen de 5-10 ani se va ajunge la înființarea a 3-5.000 de noi locuri de muncă, iar taxele și impozitele pe salarii se duc tot în vistieria statului român”, mai spune reprezentantul Casei de Comerț Balcanice.

Zona liberă nu este condiționată de graniță

„În opinia noastră este o chestiune de decizie politică exclusiv. Să nu se mai spună că nu se pot face zone libere în interiorul țării, că trebuie făcute pe graniță. Total fals. În Instambul funcționează mai multe astfel de zone. Avem Aeroportul, avem vamă, sunt îndeplinite toate condițiile pentru înființarea uni zone libere la Brașov, care, să nu uităm, este Pol regional de creștere economică“, a argumentat Pandele propunerea de a se înființa o astfel de investiție la Brașov.

Practic, zona liberă va deveni o zonă unde plătești o taxă de intrare, iar aici pot funcționa de la magazine de tipul „duty free”, până la depozite și unități de producție. Care este secretul pentru care sunt avantajoase zonele libere? De exemplu, un comerciant aduce pe calea aerului un container cu marfă. El va plăti TVA doar pe marfa care părăsește zona liberă, restul rămânând în depozite. Dacă ar veni cu containerul pe calea clasică, ar trebui să plătească cuantumul de TVA pentru întreaga cantitate, ceea ce creează o presiune pe firma respectivă, care indisponibilizează sume mari de bani.

„Din punctul nostru de vedere, în România nu există o politică susținută de atragere a investițiilor nici măcar în zonele libere existente. Cât privește parcurile industriale, acestea mai degrabă sunt un fel de agenții imobiliare. Nu există cercetare științifică, nu există transfer tehnologic, deși în aceste domenii există fonduri structurale la nivelul Uniunii Eruopene care pot fi atrase”, a concluzionat președintele fondator al Casei de Comerț Balcanice.

 

Distribuie dacă îți place!

Anunţuri mică publicitate

De top în Brașov