În limbile est-europene vorbite în zonele în care slănina este tradițională, denumirea produsului derivă din slava veche: ucraineană са́ло (salo), rusă са́ло (salo), belarusă са́ла (sala), maghiară szalonna, poloneză słonina, bulgară сланина (slanina) sau, mai rar, (salo), macedoneană сланина (slanina), română slănină, slană sau clisă (în Ardeal), slovenă, sârbocroată, cehă și slovacă: slanina, lituaniană: lašiniai. Slănina este numită soolapekk în estonă, ceea ce înseamnă „grăsime sărată”.
SlanăFest este o marcă înregistrată al unor șiruri de evenimente gastro-culturale ce au loc în fiecare an în perioada iernii (Ianuarie-Februarie), când slănina porcului sacrificat de Ignat este tocmai maturată, coaptă, afumată, numai bună de o gustare cu prietenii și chiar pentru o prezentare în fața unui juriu consacrat, compus din „Doctori în Slăninologie”, primind premii, medalii, trofee și diplome.
Organizat anual (din 2011), în mai multe orașe și comune precum Cluj-Napoca, Brașov, Sibiu, Tușnad-Băi, Borsec, Macău, Sf. Ghoerghe, Miercurea Ciuc, Șamșud, Viștea etc., aceste târguri ale preparatelor tradiționale, condimentate din belșug cu un concurs al slăninelor prezentate de micii gospodari, dar și cu muzică lăutărească, prezentări meșteșugărești, degustări de vinuri și tării alese și multe alte ingrediente pe cât se poate de publice, SlanăFest este conceput pentru a aduce un omagiu acestui aliment de bază al țăranului din Ardeal, care a deservit de-alungul istoriei supraviețuirea multor generații atât în timp de pace cât și pe vremuri de izbeliște.
Prin organizarea unor târguri ale micilor producători locali, SlanăFest vine în ajutorul acestora, oferindu-le posibilitatea comercilizării și promovării produselor autentice. Prin organizarea jurizării slăninelor (concurs unde se poate înscrie orice gospodar cu o bucată de slană proprie), încercăm susținerea acestor persoane și motivarea lor pentru continuarea acestor activități tradiționale