
Podurile peste Olt, cel mai important râu care străbate județul Brașov, sunt mai vechi de o jumătate de secol și grav afectate de inundații și intemperii. În 2019, administrația județeană reabilitează, modernizează sau construiește de la zero podurile de pe cursul Oltului.
Construcția noului pod din satul Hălmeag (comuna Șercaia) este în plină desfășurare, în ciuda faptului că în această vară firma constructoare a întâmpinat dificultăți cauzate de debitul râului.
Președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian-Ioan Veștea, a făcut marți, o vizită inopinată pe șantier și s-a convins că lucrările au progresat. Constructorul l-a informat despre dificultățile întâmpinate din cauza nivelului râului care a fost cu peste doi metri mai ridicat decât în prezent.
„Până la sfârșitul anului vor fi montate grinzile, urmând ca în primăvara viitoare să fie realizate hidroizolația și calea de rulare. Cel târziu în luna mai 2020 va fi dat în funcțiune noul pod, iar actualul pod din lemn, pe care se circulă în prezent, va fi demolat”, a menționat Constantin Pilat, șeful de șantier.
Noul pod de la Hălmeag se realizează printr-un proiect accesat de CJ Brașov în cadrul Programului Național de Dezvoltare Locală – etapa a II-a. Valoarea contractului de lucrări este de 6.176.199,19 lei (inclusiv TVA). Podul va fi realizat din beton, va avea lungimea de 97,10 metri și lățimea de 6 metri, din care lățimea părții carosabile va ajunge la 5 metri.
Infrastructura podului este formată din două culee și două pile pe fundații indirecte (piloți cu diametrul de 1,08 metri). Podul va avea trei deschideri de câte 30 de metri. Calea de rulare pe pod va avea lățimea de 5 metri, cu o bandă de circulație lată de 4 metri și două benzi de încadrare, de câte 50 cm. Pe ambele părți vor fi montate parapete direcționale.
„Un lucru este cert: de 50 de ani, în județul Brașov nu s-a mai construit niciun pod peste Olt. Iată că noi, la nivelul administrației județene, am reușit să începem lucrările de reconstrucție sau modernizare a mai multor poduri. În afară de podul de la Hălmeag, care este într-un stadiu de realizare destul de avansat, avem în derulare construirea podului de la Crihalma, pentru care am făcut nenumărate deplasări la București spre a obține prelucrarea și continuarea lucrărilor de către Compania Națională de Investiții. În plus, pe Programul Operațional Regional avem finanțare pentru refacerea podului de la Augustin, care face legătura cu județul Covasna. De curând am obținut toate avizele și avem proiectul tehnic pentru podul de la Voila, o altă construcție strategică pentru județul Brașov. Mă bucur că pe lângă drumuri, spitale, aeroport, reușim să refacem și aceste obiective extrem de importante, care țin de mobilitate și scot din izolare comunitățile locale”, a menționat președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian-Ioan Veștea.
Consiliul Județean Brașov se ocupă de întreținerea următoarelor poduri:
• Podul de la Podul Olt (Hărman). Aici se va construi un pod nou, iar până în prezent CJ Brașov a
realizat documentația DALI. Valoarea estimată pentru execuție este de 19.440.480 lei.
• Podul de la Arini este corespunzător din punct de vedere tehnic și CJ Brașov face în acest an lucrări de întreținere curentă.
• Podul de la Măieruș este din lemn și a suferit degradări în urma inundațiilor din 2018. În acest an va fi reparat, fondurile fiind asigurate din bugetul județului Brașov. Administrația județeană caută soluții de finanțare în vederea construirii unui pod nou cât mai repede cu putință.
• În privința podului de la Crihalma, CJ Brașov a început încă din 2017 demersurile pentru refacerea lui, realizând studiul de fezabilitate și proiectul tehnic, după care în 2018 a finalizat cu succes demersurile pentru predarea lucrării către Compania Națională de Investiții. În prezent, se lucrează la reconstruirea podului.
• Podul de la Hălmeag se reconstruiește printr-un proiect al Consiliului Județean Brașov finanțat prin PNDL II.
• Podul de la Voila este un alt obiectiv de investiții deosebit de important pentru dezvoltarea economică a județului, dar și pentru asigurarea accesului forțelor armate ale MApN și ale NATO la poligonul Cincu. Consiliul Județean Brașov a făcut proiectul tehnic și are finanțarea asigurată. Prin Programul Național de Dezvoltare Locală se asigură pentru acest obiectiv de investiții suma de 14.716.520 lei, iar din bugetul județului Brașov s-a alocat suma de 1.311.340 lei. Documentația a fost aprobată, iar data depunerii ofertelor va fi 28 octombrie 2019.
• Podul de la Augustin – Baraolt va fi refăcut în cadrul proiectului POR 2014-2020 de modernizare a drumului interjudețean Covasna – Brașov, pe care Județul Brașov îl derulează în parteneriat cu Județul Covasna. Execuția acestui pod costă 18.075.880 lei, documentația fiind încărcată în SEAP.
Un pic de istorie
Podul peste Olt care leagă și în acest moment satul Hălmeag de comuna Șercaia a fost construit din lemn, după ce podul betonat, care era funcțional la începutul secolului XX, fusese distrus de bombardamente în Primul Război Mondial. Autoritățile de la vremea respectivă au căutat o soluție rapidă și au construit un pod din lemn, dorindu-și ca acesta să aibă caracter provizoriu. Provizoratul a durat aproape o sută de ani, edificiul fiind în picioare și în acest moment. Abia acum dorința edililor din anii ’20 este pe cale să se transforme în realitate. În anul 2020, podul din lemn va deveni istorie și un pod nou, din beton, lung de aproape o sută de metri, îi va lua locul. Putem spune că podul de la Hălmeag, în toate variantele sale, are o simbolistică aparte, fiind construit pe fosta graniță a Imperiului Austro-Ungar.