Eveniment

Schimbări în Codul Muncii: Concedii noi și drepturi în plus pentru angajați

Gabriela Bunghez

Schimbări importante la Codul Muncii și cel administrativ, au fost adoptate marți în Camera Deputaților.

În Codul Muncii şi Codul Administrativ sunt aduse o serie de modificări care prevăd mai multe drepturi suplimentare pentru angajați.

Potrivit textului proiectului, s-a stabilit că şi funcţionarii publici pot lucra în regim de telemuncă, relatează Agerpres.

Conform noilor prevederi, salariatul are dreptul de a solicita trecerea pe un post vacant care îi asigură condiţii de muncă mai favorabile dacă şi-a încheiat perioada de probă şi are o vechime de cel puţin şase luni la acelaşi angajator.

Angajatorul are obligaţia să-i răspundă motivat, în scris, în termen de 30 de zile de la primirea solicitării.

O altă prevedere nou introdusă se referă la obligaţia angajatorului de a acorda concediu paternal la solicitarea scrisă a salariatului, cu respectarea dispoziţiilor Legii nr. 210/1999. Acordarea concediului paternal nu este condiţionată de perioada de activitate prestată sau de vechimea în muncă a salariatului. Încălcarea acestei obligaţii se va sancţiona cu amendă de la 4.000 lei la

8.000 lei.

Listă de modificări cuprinde concediul suplimentar și zile libere pentru urgențele din familie.

Concediul suplimentar

Acesta se acordă pentru o durată de cel mult cinci zile lucrătoare pe an și va trebui acordat de către angajatori, la cerere, salariaților care îngrijesc ori sprijină o rudă sau o persoană ce stă în aceeași locuință și care are probleme grave de sănătate, potrivit dcbusiness.ro.

Rude sunt considerate, potrivit proiectului, fiul, fiica, mama, tatăl sau soțul ori soția unui salariat. Concediul de îngrijitor nu va afecta perioada de concediu de odihnă. În plus, prin legi speciale sau prin contractul colectiv de muncă, se va putea stabili o durată mai mare a concediului de îngrijitor decât cea amintită.

Angajatorii care vor refuza acordarea concediului de îngrijitor salariaților ce îndeplinesc condițiile necesare vor risca amenzi cuprinse între 4.000 și 8.000 de lei.

Potrivit proiectului, drepturile pe care le-a dobândit un salariat anterior acordării concediului de îngrijitor se vor menține pe toată durata concediului. Apoi, angajatorii nu vor putea să dea afară un salariat în timpul în care acesta este în concediu de îngrijitor.

Totodată, pe lângă concediile stabilite acum ca perioade de activitate prestată fără influențe asupra duratei concediului de odihnă, se va introduce, printre altele, și concediul de îngrijitor. Lista actuală include concediul medical, concediul de maternitate, concediul de risc maternal și cel pentru îngrijirea copilului bolnav.

Zile libere pentru urgențe în familie

O altă modificare care este adusă Codului muncii este cea care prevede acordarea de zile libere de care salariatul are nevoie pentru urgențe familiale cauzate de boală sau de accident, „care fac indispensabilă prezența imediată salariatului”.

Această perioadă de absențe nu va afecta zilele de concediu de odihnă anual. Mai exact, pentru urgențele familiale, salariații vor putea cere 10 zile lucrătoare într-un an calendaristic. Acestea vor putea fi luate doar dacă angajatorul va fi informat despre ele înainte de absența propriu-zisă.

Conform mențiunilor din cadrul noii modificări legislative, drepturile dobândite de salariat anterior zilelor în care a lipsit pentru urgența familială vor fi menținute pe durata absenței.

Aceste zile vor trebui recuperate ulterior de salariat, modalitatea de recuperare urmând să facă obiectul unui acord cu angajatorul.

Liberele pentru urgențele familiale vor fi considerate perioade de activitate prestată. Cererea lor nu va afecta concediul de odihnă anual. Ceea ce se întâmplă și în cazul concediului de îngrijitor care este nou introdus în lege, situația fiind similară cu cea a perioadelor concediului medical, concediului de maternitate, concediului de risc maternal și concediul de îngrijire a copilului bolnav.

Totodată, angajatorii nu vor avea voie să concedieze salariatul pe durata absentării de la muncă pentru urgențele familiale.

Din ce motive nu mai poate fi concediat un angajat

Deputaţii au mai stabilit că este interzisă concedierea salariaţilor pentru exercitarea mai multor drepturi, printre care:

  • dreptul de a fi informaţi în legătură cu locul de muncă, cu posibilitatea muncii în diverse locuri
  • funcţia
  • fişa postului
  • atribuţiile
  • durata concediului de odihnă
  • salariul de bază
  • durata muncii
  • condiţiile de muncă
  • durata de probă,
  • dreptul la salarizare pentru munca depusă
  • la repaus
  • la egalitate de şanse
  • demnitate în muncă
  • securitate în muncă
  • acces la formarea profesională
  • protecţie în caz de concediere colectivă
  • de a adera sau constitui un sindicat.

De asemenea, concedierea salariaţilor nu poate fi dispusă nici pe durata efectuării concediului paternal şi a concediului de îngrijitor. De asmenea, nici pe durata absentării de la locul de muncă în situaţii neprevăzute, determinate de o urgenţă familială cauzată de boală sau de accident, care fac indispensabilă prezenţa lor imediată.

Programe individualizate de muncă

Deputaţii au mai decis că angajatorul poate stabili programe individualizate de muncă pentru toţi salariaţii. Inclusiv pentru cei care beneficiază de concediul de îngrijitor, cu acordul sau la solicitarea acestora, care pot avea o durată limitată în timp.

Potrivit unui alt articol nou, contractele colective de muncă la nivel de sector de activitate şi grup de unităţi sunt publicate pe pagina de internet a Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale.

Angajatorul are obligaţia de a aduce la cunoştinţa fiecărui salariat, pe suport de hârtie sau în format electronic, prevederile regulamentului intern, în prima zi de lucru, şi de a face dovada îndeplinirii acestei obligaţii.

Pentru salariatul care are raporturi de muncă stabilite anterior datei de intrare în vigoare a prezentei legi, informaţiile suplimentare privind condiţiile aplicabile raportului de muncă se comunică de către angajator, la cerere, în maximum 30 de zile lucrătoare de la data primirii solicitării scrise a salariatului.

Noile modificări au fost adoptate deja de Camera Deputaților care este și for decizional și se vor aplica odată de vor fi publicate în Monitorul Oficial.

Documentul poate fi vizualizat AICI.

Te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like!

Noutăți RAPID și pe canalul de Telegram: Abonați-vă AICI