
Prețul gazelor se va dubla după perioada de plafonare, avertizează specialiştii, care spun ce trebuie să facă autoritățile pentru a evita majorarea preţului.
În lipsa unei strategii post-plafonare, experții din energie menționează că ne putem aștepta la o dublare a prețului pentru gazele naturale. De la 1 martie 2025 expiră actul normativ care suspendă prețul energiei stipulat de furnizori în contract.
Specialiștii în domeniul energetic avertizează că prețul gazelor se va dubla, peste un an de zile. Facturile vor prezenta costuri mult mai mari, de pe 1 aprilie 2025, aceasta fiind data până la care prețul gazelor va fi plafonat la o valoare de 0,31 lei pe kilowatt/oră.
Asociația Energia Inteligentă (AEI) a publicat, luni, o analiză potrivit căreia, după perioada de plafonare a facturilor, prețurile la gaze vor exploda. Experții fac astfel apel la guvernanți să pună la punct o strategie care să asigure că românii nu vor suporta toată povara facturilor.
„Protejarea consumatorilor de gaze naturale în anul 2022 a determinat aprobarea în România a unei legi care suspenda prețul din contracte și aplicarea unui preț plafonat de 0,31 lei/kWh pentru consumatorii casnici, cu plata de la bugetul de stat a diferenței între costurile de achiziție ale furnizorilor și prețul plafonat, dacă costurile sunt mai mari de 0,31 lei/kWh. Dacă costurile furnizorilor erau mai mici decât 0,31 lei/kWh, atunci furnizorul calcula în fiecare lună un preț de vânzare compus din costurile de achiziție la care se adaugă o marjă reglementată.
Această situație a determinat multiple și fundamentale schimbări în sectorul gazelor naturale, multe din acestea fiind foarte dificil a fi remediate și cu siguranță este nevoie de strategii importante post plafonare care ar trebui să fie realizate rapid și puse practică”, își începe AEI analiza.
Impactul măsurilor guvernamentale de plafonare a prețurilor
Conform președintelui asociației Energia Inteligentă, Dumitru Chiriță, această intervenție a guvernului a dus la apariția mai multor efecte pe piața gazelor naturale din România:
- dispariția concurenței și menținerea unor prețuri mari pe piața gazelor;
- eșecul liberalizării din 2020, în principal din lipsa pregătirii consumatorilor, peste care s-au suprapus comportamentele abuzive ale unor furnizori și inacțiunea „câinilor de pază” ANRE, ANPC și Consiliul Concurenței, care, combinate cu criza gazelor, au dus la erodarea ideii de piață liberă;
- lecția însușită de autorități cum că piața liberă înseamnă mai puțini bani la buget și mai multe critici;
- UE a acceptat modificarea ideii care a stat la baza nașterii sale, respectiv libera circulație a mărfurilor.
”Menținerea prețurilor a fost determinată și de faptul că prin schema de compensare a diferenței între prețurile plafonate și costurile de achiziție se acceptau orice prețuri pentru gazele achiziționate. Această situație va fi greu de înlăturat și va necesita un timp în care reapariția concurenței ar putea sî reechilibreze lucrurile. Estimăm că această situație nu poate să fie mai mică de 1 an”, este de părere Dumitru Chisăliță, președinte Asociația Energia Inteligentă.
Care sunt variantele prin care autoritățile pot reacționa
Expertul în energie crede că statul are patru moduri în care poate reacționa în momentul expirării perioadei de plafonare prețurilor la gaze naturale pentru populație, după aprilie 2025.
1. Varianta de a nu face nimic
„Prețul gazelor în contractele de vânzare gaze, care sunt suspendate până în 31 martie 2025, sunt la un nivel de cca 0,55 lei/kWh, preț care cel mai probabil va rămâne valabil cel puțin până în vara anului 2025. Astfel, începând cu luna aprilie 2025, prețurile din facturi vor fi duble”, spune expertul.
În condițiile specificate el estimează că în vara anului 2025 concurența pe piață va reveni timid, și, în cel mai bun caz, se va resimți abia din 2026.
2. Pregătirea reliberalizării pieței de gaze
Dumitru Chisaliță spune că pentru a preveni ca prețurile din contractele de gaze să nu cunoască o curbă dramatică după expirarea perioadei de plafonare, autoritățile trebuie să ia mai multe decizii: informarea consumatorilor, profesionalizarea ANRE, ANPC si Consiliului Concurenței, înființarea unui centru de soluționare alternativă a litigiilor de pe piața energiei.
Pe lângă măsurile menționate, el cere suspendarea pe 3 ani a prevederii din Codul Civil care permite furnizorilor să prelungească contractele fără semnătura efectivă a clienților.
De asemenea, cere organizarea de către ANRE a unor sesiuni/acțiuni de ofertare concurențială de gaze începând cu 1 aprilie 2024, pentru reintroducerea unei concurențe pe piață, plus dezvoltarea unor mecanism transparent de suspendare a pieței libere în anumite momente și mecanismele aplicate în această perioadă.
3. Menținerea unei piețe semireglementate
În această variantă rămâne în vigoare sistemul actual, în care se suspendă prețul din contracte și se aplică un preț plafonat, cu plata de la buget a diferenței între costurile de achiziție ale furnizorilor și prețul plafonat, potrivit B1tv.ro.
4. Reglementarea pieței
Despre această variantă expertul în energie spune că este puțin probabil să fie acceptată de Uniunea Europeană.
„Dacă varianta semireglementării a fost și probabil poate să rămână o variantă acceptată la nivelul UE, reglementarea pieței de gaze este o opțiune puțin probabilă ținând cont de reglementările Europene. Varianta aceasta va aduce prețuri care se bazează pe metoda cost plus, ceea ce nu previzionează prețuri mai mici la gaze în viitor”, spune Dumitru Chisăliță.
Doar piața liberă aduce prețuri mici
Expertul în energie este convins că din toate cele patru variante de măsuri pe care le-ar putea lua autoritățile, doar cea a pieței libere ar aduce prețuri mai mici pentru consumatori.
„Reglementarea prețului nu încurajează eficiența în sectorul gazelor naturale și de aici, nu poate aduce reduceri ale costurilor și respectiv prețuri mai mici la gaze”, punctează acesta.
Dacă apreciezi știrea, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like!