Peste 2.500 de unități de învățământ cu vulnerabilitate ridicată vor beneficia de granturi pentru reducerea și combaterea abandonului școlar în cadrul Proiectului Național de Reformă „România Educată”, cu finanțare prin PNRR.
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat joi, 30 decembrie, după ședința de Guvern, că s-a adoptat o hotărâre importantă care „vizează un obiectiv major al proiectului România Educată, reducerea abandonului școlar”.
„Hotărârea de Guvern privind reducerea abandonului şcolar adoptată astăzi vizează un obiectiv major al programului ‘România educată’ – reducerea abandonului şcolar. În condiţiile în care România şi-a propus pentru anul 2020 atingerea unui prag maxim de 11,3% abandon şcolar, prag pe care, din păcate, nu l-a atins, pentru că rata de părăsire a şcolii în anul 2020 a fost de 15,6%, reducerea abandonului şcolar este un element esenţial, cu atât mai mult cu cât, urmare a crizei sanitare, acest fenomen de abandon şcolar înregistrează tendinţe de creştere, în loc să înregistreze, aşa cum ne-am asumat, scăderi ale cifrelor, care sunt foarte mari şi ne poziţionează pe ultimele locuri din Europa, din această perspectivă”, a spus Sorin Cîmpeanu, într-o conferinţă de presă la Palatul Victoria.
Prin Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar vor fi acordate granturi în valoare de maximum 200.000 euro/școală pentru cel puțin 2.500 de unități de învățământ de stat, de nivel primar si gimnazial cu prioritate de intervenție ridicată, din lista celor 3.235 de școli eligibile identificate prin utilizarea Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE).
Unitățile de învățământ care vor beneficia de aceste granturi vor fi stabilite prin ordin al ministrului Educației în luna ianuarie a anului 2022. Până la finalul lunii martie 2022, primele 750 de unități de învățământ vor beneficia de finanțare.
„Am trimis în această seară la Monitorul Oficial lista celor 3.235 de şcoli identificate ca fiind eligibile, în sensul în care au cel mai mare risc de abandon şcolar. Din aceste 3.235 de şcoli, la începutul anului 2022 vor fi selectate cel puţin 2.500 de şcoli care se află în risc de abandon şcolar cu gradul cel mai ridicat. Până în luna martie minim 750 de şcoli din aceste 2.500 vor trebui să primească deja finanţare şi programul să fie demarat. Este vorba de un program integrat care asigură granturi în valoare de până la 200.000 de euro pentru fiecare din aceste şcoli. Este vorba de şcoli cu un număr redus de elevi, este vorba de şcoli din mediul rural (…) care vor beneficia de prioritate în acordarea acestor granturi”, a menţionat ministrul educației.
Școlile din program vor putea acorda din aceste granturi sprijin material direct în beneficiul elevilor şi al familiilor acestora.
„Din aceste granturi şcolile pot finanţa activităţi remediale, unele activităţi extracurriculare, spre exemplu copiii din aceste şcoli pot participa la tabere (…) pot achiziţiona echipament sportiv, echipament IT şi chiar elemente vestimentare, este posibil un sprijin material direct în beneficiul elevilor şi al familiilor acestora”, a precizat Sorin Cîmpeanu.
Complementar cu granturile directe în suma totală de 500 milioane euro, PNRAS prevede suma de 43 milioane euro pentru formarea a 45.000 de angajați din învățământul preuniversitar. Formarea implică metode și tehnici de reducere a abandonului școlar, identificarea nevoilor și abilităților elevilor, abordări didactice centrate pe elev, competențe interculturale și evaluare formativă.
Cele 7 module de formare disponibile sunt: utilizarea modulului MATE, programe remediale, comunități de practică, învățarea fără limite, observare la clasă, coaching pentru diriginți și leadership pentru directori.
Foto: arhiva/Adevarul
Dacă apreciezi știrea, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like!