Economie

Noul Cod Fiscal, adoptat de Guvern. Ce taxe cresc de la 1 august și 1 ianuarie   

Gabriela Bunghez

Guvernul a adoptat în ședința de vineri, noul Cod Fiscal. O parte dintre măsuri vor intra în vigoare de la 1 august, iar altele de la 1 ianuarie 2023, spune ministrul de Finanțe, Adrian Câciu. 

Noul Cod Fiscal a afost adoptat de Guvern. Ministrul de Finanțe, Adrian Câciu, susține că, Ordonanța de modificare a Codului Fiscal conține și propunerile mediului de afaceri. 

La elaborarea ordonanței de modificare a Codului Fiscal au contribuit și sindicatele și patronatele, a declarat vineri premierul Nicolae Ciucă la începutul ședinței de Guvern de vineri. 

Principalele măsuri de la 1 august 2022

Guvernul a decis ca de la 1 august să intre în vigoare noile accize pentru țigări și alcool. În cazul ţigărilor, vorbim de o scumpire de 60 de bani pe pachet, iar la alcool creşterea va fi de până la 10 la sută.  

Şi jocurile de noroc vor fi taxate mai dur. Cele trei praguri de impozitare vor fi 3%, 20% şi 40% la sută, în funcție de câștig. 

Va fi redus pragul pentru acordarea facilităţilor fiscale în industria alimentară şi în domeniul construcţiilor. 

Tot din august, românii care lucrează cu contracte part-time vor plăti contribuții la nivelul salariului minim.

Deduceri pentru cei cu salarii sub 4.500 de lei. Astfel, se propune o deducere personală de bază, care se va acorda pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de până la 4.500 de lei şi deduceri suplimentare pentru tineri sub 26 de ani şi copiii până la 18 ani (100 de lei lunar) 

Principalele măsuri de la 1 ianuarie 2023

Va fi eliminat impozitul specific pentru sectorul Horeca. Astfel, de la 1 ianuarie, aceste firme vor avea opțiunea să treacă fie la impozit pe venitul microîntreprinderilor de 1% din cifra de afaceri, fie la impozit pe profit de 16%. 

Crește impozitul pe dividente de la 5% la 8%.

Microîntreprinderile vor fi obligate să aibă cel puțin un angajat. Impozitul pe venitul microîntreprinderilor va fi de 1% din cifra de afaceri pentru cele care au cel puțin un angajat. Se elimină astfel varianta de impozit de 3% pe venitul microîntreprinderiilor fără angajați.

Firmele care nu au angajați vor trece la impozit pe profit de 16%.

Scade pragul pentru încadrarea firmei la impozit pe venitul microîntreprinderii, de la 1 milion de euro la 500.000 de euro. 

Va fi ajustat plafonul privind veniturile din activităţi independente, PFA, întreprinderi individuale, familiale, şi norma de venit, reducerea fiind de la 100.000 de euro la 25.000 de euro.   

Tot de la 1 ianuarie 2023 va crește și TVA de la 5% la 9% pentru serviciile de restaurant şi de catering și pentru activitățile de cazare hotelieră. 

Se vor scumpi şi băuturile cu zahăr, inclusiv berea fără alcool. TVA creşte de la 9 la 19%.  

Proprietăţile mai scumpe de 120.000 de euro ar urma să aibă un TVA de 19% și nu de 5%, așa cum este acum. În prezent, beneficiază de TVA redus imobilele de până la 140.000 de euro. 

Guvernul estimează că noile modificări fiscale vor aduce în plus la bugetul de stat 1,2 miliarde lei în 2022 şi 10,5 miliarde de lei în anul 2023.     

Te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like!

Noutăți RAPID și pe canalul de Telegram: Abonați-vă AICI