De la miezul nopții, este obligatorie purtarea măştii în toate spaţiile deschise, magazinele se închid mai devreme, se interzice circulaţia în afara locuinţei pe timpul nopții, iar activitatea pieţelor, târgurilor şi bâlciurilor în spaţii închise se suspendă.
Potrivit Hotărârii Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, adoptate joi de Executiv, începând de astăzi intră în vigoare următoarele măsuri:
Purtarea măştii de protecţie, astfel încât să acopere nasul şi gura, este obligatorie pentru toate persoanele care au împlinit vârsta de 5 ani, în toate spaţiile publice deschise.
Se interzice desfăşurarea de reuniuni cu prilejul unor sărbători, aniversări, petreceri în spaţii închise şi/sau deschise, publice şi/sau private.
Circulația interzisă pe timp de noapte
În toate localităţile se interzice circulaţia persoanelor în afara locuinţei/gospodăriei în intervalul orar 23,00-5,00, cu următoarele excepţii motivate de:
- a) deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuinţă/gospodărie şi locul/locurile de desfăşurare a activităţii profesionale şi înapoi;
- b) deplasarea pentru asistenţă medicală care nu poate fi amânată şi nici realizată de la distanţă, precum şi pentru achiziţionarea de medicamente;
- c) deplasări în afara localităţilor ale persoanelor care sunt în tranzit sau efectuează călătorii al căror interval orar se suprapune cu perioada interdicţiei, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau alte mijloace de transport de persoane şi care poate fi dovedit prin bilet sau orice altă modalitate de achitare a călătoriei;
- d) deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/ însoţirea copilului, asistenţa persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilităţi ori deces al unui membru de familie.
Pentru verificarea motivului deplasării în interes profesional, persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului autorităţilor abilitate, legitimaţia de serviciu sau adeverinţa eliberată de angajator ori o declaraţie pe propria răspundere.
Pentru verificarea motivului deplasării în interes personal, persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului autorităţilor abilitate, o declaraţie pe propria răspundere, completată în prealabil.
Declaraţia pe propria răspundere trebuie să cuprindă numele şi prenumele, data naşterii, adresa locuinţei/gospodăriei/locului activităţii profesionale, motivul deplasării, data completării şi semnătura, transmite news.ro.
Modelul de declaraţie pe proprie răspundere prevede faptul că există posibilitatea ca declaraţia să fie scrisă şi de mână, însă cu condiţia ca elementele prevăzute în cea tipizată să se regăsească pe documentul scris de mână. De asemenea, declaraţia poate fi stocată pe un dispozitiv electronic, precum telefon mobil, însă după ce a fost semnată şi datată.
Adeverinţa pe care angajatorii trebuie să o completeze pentru cei care se deplasează în interes profesional conţine numele, data şi locul naşterii angajatului, numele şi sediul angajatorului, precum şi adresa la care salariatul şi desfăşoară activitatea.
Angajatorul trebuie să precizeze perioada de valabilitate a adeverinţei, iar documentul trebuie să fie datat ş să poarte datele de identificare şi semnătura reprezentantului legal al angajatorului, potrivit aceleiași surse.
Şi această adeverinţă poate fi stocată pe sisteme electronice, cu condiţia să conţină semnătura olografă a reprezentantului legal al angajatorului şi data la care a fost eliberată.
Programul magazinelor
Se instituie obligaţia pentru operatorii economici care desfăşoară activităţi de comerţ/prestări de servicii în spaţii închise şi/sau deschise, publice şi/sau private, să îşi organizeze şi să desfăşoare activitatea în intervalul orar 5,00-21,00.
În intervalul orar 21.00-5.00, operatorii economici pot activa doar în relaţia cu operatorii economici cu activitate de livrare la domiciliu.
Unităţile farmaceutice, benzinăriile şi operatorii economici cu activitate de livrare la domiciliu îşi pot desfăşura activitatea în regim normal de muncă, cu respectarea normelor de protecţie sanitară.
Activitatea piețelor
Se suspendă activitatea pieţelor agroalimentare în spaţii închise, târgurilor, bâlciurilor, pieţelor mixte şi volante şi a talciocurilor.
Se permite activitatea pieţelor agroalimentare ce pot fi organizate în zone publice deschise, cu respectarea normelor de protecţie sanitară.
Telemunca sau ture decalate cu ora
Toate instituţiile publice, precum şi toţi operatorii economici publici sau privaţi – obligaţia organizării activităţii şi desfăşurării programului de lucru în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu, iar acolo unde specificul activităţii nu permite acest lucru, să se organizeze programul de lucru astfel încât personalul să fie împărţit în cel puţin două grupe care să înceapă, respectiv să termine activitatea la o diferenţă de cel puţin 2 ore.
Respectarea aplicării acestei măsuri se urmăreşte de prefecţi şi de către Inspecţia Muncii.
Școala online în toată țara
În toate localităţile, activităţile didactice care impun prezenţa fizică a antepreşcolarilor, preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ să se desfăşoare în sistem on-line; rămân deschise creșele și afterschool-urile.
De asemenea, se interzice desfăşurarea de reuniuni cu prilejul unor sărbători, aniversări petreceri în spaţii închise şi/sau deschise publice şi/sau private.
Măsurile au intrat în vigoare luni, 9 noiembrie, ora 00.00, pentru 30 de zile, sunt cuprinse în Ordonanţa de Urgenţă care vizează instituirea unor restricții pentru prevenirea şi limitarea răspândirii infecţiei cu SARS-Co-2, fiind publicată în Monitorul Oficial.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like!