Violeta Alexandru, ministrul Muncii a spus că suma maximă acordată pentru o persoană, în cazul șomajului tehnic, este de 4.072 de lei, iar plăţile se vor face până în data de 15 aprilie, după rectificarea bugetară, scrie news.ro.
,,Au început să se trimită documentele de către cele două mari categorii cărora le adresăm aceatsă măsură, anume acoperirea fondurilor pentru a-şi putea ţine angajaţii în şomaj tehnic, repet, se adresează unor oamnei pe care ne bazăm, odată ce această perioadă delicată va trece, se vor reîntoarce, îşi vor relua locurile de muncă acolo unde erau şi vor continua alături de angajatorul lor să genereze plus în economie. Sunt, pe de o parte angajatori care au angajaţi prin contracte individuale de muncă, contracte pe care trebuie să le fi suspendat temporar în registrul electronic pentru evidenţa salariaţilor, Revisal, aşa cum este cunoscut şi care se adresează Agenţiilor Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă din fiecare judeţ. Trimit prin e-mail fiecare AJOFM o cerere şi o declaraţie pe proprie răspundere în care anexează lista anagajaţilor. Totul se întâmplă online. Nu dorim ca oamenii să se deplaseze, totul se întâmplă prn trimiterea pe adresele dedicate care sunt afişate pe internet, pe site-ul ANOFM sau pe fiecare site al AJOFM”, a spus ministrul.
Șomajul tehnic e acoperit direct de stat, dar liberele părinților sunt acoperite de angajator și decontate ulterior de la stat.
Diferența majoră dintre procedura de obținere a banilor pentru plata șomajului tehnic în timpul stării de urgență și procedura de obținere a banilor pentru liberele acordate părinților la suspendarea cursurilor școale este că, în primul caz, banii vor veni direct de la stat, în timp ce, în al doilea caz, banii sunt plătiți de angajatori în primă fază și ulterior vor fi decontați (parțial) de la stat, a declarat Silvia Pohrib, expert contabil.
Șomajul tehnic
Indemnizația de șomaj tehnic, de 75% din salariul de bază, va fi suportată de stat doar în limita a 75% din câștigul salarial mediu brut, conform regulilor din Ordonanța de urgență a Guvernului 30/2020, ce urmează să fie modificate prin OUG pentru a simplifica procedura de subvenționare a banilor. Practic, angajatorii vor cere și vor primi lunar bani de la stat pentru plata indemnizațiilor (inclusiv pentru taxele aferente), în timpul stării de urgență, a adăugat Silvia Pohrib.
Procedura exactă:
Angajatorul va cere bani de la stat (agențiile de muncă) în luna curentă pentru luna anterioară. Pentru asta, va fi nevoie de transmiterea unei cereri, a unei declarații pe propria răspundere și a unei liste a persoanelor trimise în șomaj tehnic. În 15 zile de la solicitare, vor veni indemnizațiile brute de la stat (deci inclusiv taxele aferente) și angajatorul va plăti indemnizațiile nete, iar ulterior, în luna următoare primirii banilor, va vira la stat taxele aferente.
Taxele aferente indemnizației:
În acest caz, se datorează contribuții la pensii (cotă: 25%) și sănătate (cotă: 10%) și impozit pe venit (cotă: 10%). Contribuția asiguratorie pentru muncă NU este datorată pentru șomajul tehnic. Taxele sunt plătite de angajator din banii primiți de la stat.
Condiții:
Orice angajator afectat de coronavirus va putea beneficia de subvenționarea indemnizațiilor de șomaj tehnic, însă numai în perioada stării de urgență, potrivit Silviei Pohrib.
Liberele salariaților părinți
Indemnizația pentru zilele libere acordate salariaților părinți în timpul suspendării cursurilor școlare, de 75% din salariul de bază aferent unei zile lucrătoare, este suportată în primă fază de către angajatori în limita echivalentului zilnic al 75% din câștigul salarial mediu brut (inclusiv taxele aferente), potrivit Legii 19/2020 și normelor sale. Ulterior, angajatorii decontează de la stat numai indemnizațiile nete plătite salariaților (fără să recupereze taxele aferente).
Procedura exactă:
Angajatorul va plăti din bani proprii indemnizațiile brute, adică indemnizațiile nete ce ajung la salariați și taxele aferente la stat. Ulterior, acesta va cere la stat numai decontarea indemnizațiilor nete. Documentația de decont se va transmite lunar autorităților (agențiile de muncă) după plata sumelor nete și a taxelor, decontul urmând să se facă în maximum 60 de zile de la solicitare. Documentația va consta într-o cerere, o listă a angajaților care au primit indemnizație, copii de pe statele de plată din care reiese plata indemnizației, o declarație pe propria răspundere și dovada plății taxelor pentru indemnizație.
Taxele aferente indemnizației:
În acest caz, se datorează contribuții la pensii (cotă: 25%), sănătate (10%) și muncă (cotă: 2,25%), dar și impozit pe venit (cotă: 10%). Taxele sunt plătite de angajator din propriile fonduri, iar acestea NU se decontează ulterior.
Condiții:
De principiu, doar unul dintre părinți poate cere liberele atunci când se suspendă cursurile școlare, dacă vorbim de copii în vârstă de maximum 12 ani (sau 18 ani, dacă au dizabilități). Totodată, liberele se acordă numai dacă salariatul nu poate lucra de acasă sau nu poate face telemuncă.