
Elevii vor avea un portofoliu educațional. Ministrul Educației, Ligia Deca, e explicat în ce constă acesta și la ce este folositor.
Portofoliul educațional al elevului este una dintre noutățile în sistemul școlar introduse prin proiectul de Lege a învățământului preuniversitar, asumat de Ligia Deca, ministrul Educației.
El va fi utilizat pe tot parcursul învățământului preuniversitar și va fi realizat digital. Acesta va avea un rol important în anumite etape, inclusiv la înscrierea în clasa a cincea.
Ministra Educației, Ligia Deca, a explicat, marți, la Interviurile Digi24.ro în ce va consta portofoliul digital pe care îl vor avea elevii din România pe baza noilor legi ale educației.
Deca spune că portofoliul va începe din educația timpurie și că va fi un instrument prin care profesorii vor putea să facă „proiectare pedagogică” pentru elevii lor.
„Portofoliul ar trebui să fie un document disponibil electronic de care se ocupă dirigintele în școală. (…) Portofoliul educațional începe din educația timpurie. El va începe cu acele evaluări din punct de vedere cognitiv și socio-emoțional pe care copiii le primesc după educația timpurie. Va continua, incluzând atât ceea ce se întâmplă în școală, cât și experiențele de învățare din non-formal și informal, deci cele conexe și, în același timp, pe baza portofoliului, care include și evaluările de pe parcurs, se va putea adapta și individualiza strategia pedagogică și parcursul unui copil în așa fel încât să ajungem la profilul absolventului pe care ni-l propunem după fiecare etapă educațională. Portofoliul ar trebui să fie un document disponibil electronic de care se ocupă dirigintele în școală, educatorul (…). Și acum există fișe de evaluare ale copilului după fiecare an. Acum le vom avea centralizate în acest portofoliu educațional și vor putea fi bază pentru proiectare pedagogică, de exemplu, pentru învățător. În momentul în care învățătorul vede progresul unui copil în grădiniță și nivelul de la care îl ia, poate să creioneze strategia pedagogică pentru copiii pe care îi are în clasă. Educatorul poate, relativ ușor, să vadă și achizițiile pe care un copil le are și din alte medii decât cel școlar”, a spus Ligia Deca, potrivit Digi24.
Ministrul Deca a spus că portofoliul digital nu va presupune ca profesorii să consume timp suplimentar înafara normei.
„Norma didactică reprezintă, în general, 18 ore pentru profesorii cu experiență de peste 15 ani, putem reduce norma până la 16 ore. Asta înseamnă că până la 40 de ore, cât ar trebui să fie într-o săptămână, există o rezervă de timp pentru proiectare pedagogică, pentru design de lecții, pentru completarea unor astfel de instrumente ajutătoare pentru copii, pentru mentorat sau pentru alte activități în școală. Unele chestiuni se vor face automat pentru că, odată ce vom avea catalogul electronic, partea de notare de acolo se interconectează cu portofoliul, deci, în esență, nu avem activitate suplimentară majoră. Mai mult decât atât, vom avea în vedere și modul în care interconectăm cu alte tipuri de certificare”, a spus Deca.
Portofolul digital, pe hârtie în școlile fără aparatură
Ligia Deca a precizat că nu toate școlile beneficiază de digitalizare, prin urmare în cadrul acestora, portofoliul digital va fi făcut pe hârtie.
„În ce privește școlile din rural, ele au primit atât echipamente. Nu avem o acoperire de 100%, dar avem o acoperire suficientă cât să putem începe și, dacă va fi cazul ca în unele școli aceste portofolii să fie temporar pe un alt suport decât pe cel digital, atunci ele pentru o perioadă de tranziție vor merge în paralel cu sistemul digital din alte școli”, a explicat ministrul Educației.
Portofoliul educațional, obligatoriu din anul școlar 2024 – 2025
Portofoliul educațional al elevului va deveni obligatoriu, începând cu generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie și generația de elevi din clasa pregătitoare, în anul școlar 2024 – 2025.
Potrivit noi legi ale Educației, portofoliul educaţional va fi realizat digital, într-un format portabil, interconectat. Acesta va fi utilizat începând cu debutul învățământului obligatoriu și va fi folosit pe tot parcursul învățământului preuniversitar. Informații din portofoliul educațional pot fi utilizate pentru identificarea decalajelor educaționale și fundamentarea intervențiilor de sprijin.
Potrivit documentului, la finalizarea învățământului gimnazial și liceal, profesorul consilier școlar și dirigintele au obligația să emită câte o recomandare de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, având caracter de orientare școlară pentru fiecare elev în parte.
Portofoliul, completat pe tot parcursul anilor de învățământ
La încheierea ciclului de învățământ gimnazial sau liceal, profesorul consilier școlar și dirigintele vor avea obligația de a emite câte o recomandare de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, aceasta având caracter de orientare școlară pentru fiecare elev în parte, relatează avocatnet.ro.
După finalizarea învățământului obligatoriu, portofoliul va fi menținut activ și va putea fi completat cu rezultatele activităților de învățare pe tot parcursul vieții.
De asemenea, portofoliul personal educațional va putea fi realizat și pe suport digital, în cadrul sistemului integrat de management al școlarității, administrat de Ministerul Educației.
Termenul de realizare a versiunii digitale a portofoliului educațional este de trei ani de la intrarea noilor legi ale educației în vigoare.
Foto: arhiva/news.ro
Te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like!
Noutăți RAPID și pe canalul de Telegram: Abonați-vă AICI