Eveniment

Guvernul intenţionează să diminueze indemnizaţiile pentru concediu de maternitate ale persoanelor care nu sunt angajate

Iulia Ghervan

Guvernul va diminua baza maximă de calcul a indemnizaţiilor de maternitate la trei salarii minime brute pe ţară, de la 12 salarii minime brute, cât e în prezent, în cazul persoanelor fizice care se asigură opţional pentru concedii şi indemnizații de maternitate, conform unui nou proiect de Ordonanţă de Urgenţă.

După ce vor intra în vigoare schimbările propuse de executiv, persoanele asigurate opţional pentru concedii şi indemnizaţii de maternitate ar urma să plătească lunar contribuţie de 90 de lei, pentru o perioadă de cel puţin şase luni, pentru care ar primi indemnizaţie brută de 7.650 de lei lunar, vreme de patru luni, reiese din proiectul de OUG.

Guvernul a propus printr-un proiect de OUG, lansat în transparenţă decizională în luna ianuarie 2023, diminuarea bazei maxime de calcul al indemnizaţiei de maternitate la trei salarii minime brute pe ţară, de la 12 salarii minime brute, cât e în prezent, în cazul persoanelor fizice care se asigură opţional pentru concedii şi indemnizații de maternitate.
Executivul a adoptat OUG nr. 21/2023 din care a eliminat însă prevederile referitoare la schimbarea bazei maxime de calcul al indemnizaţiei de maternitate pentru oamenii care se asigură opţional.

Oficialii CNAS au răspuns pentru Economica.net că „prevederile eliminate din proiect vor constitui obiectul unui proiect de reglementare separat”.

De obicei, persoanele fără venituri sau care au doar venituri extrasalariale se asigură pentru concedii și indemnizaţii doar pentru perioada necesară îndeplinirii stagiului de asigurare, respectiv şase luni, pentru care plătesc o contribuţie în cotă de 1% la venitul maxim (de 12 salarii minime), ceea ce înseamnă că pentru o lună contribuția datorată este de 360 lei în anul 2023, iar indemnizaţia brută lunară care se suportă din FNUASS pentru aceste persoane este în valoare de 30.600 lei în 2023 (85% din 12 salarii minime), în contextul creşterii salariului minim brut la 3.000 de lei, reiese din Nota de fundamentare a proiectului de act normativ, consultat de sursa citată.

Sursa: romaniatv.net