
Directorul Asociației Metropolitane pentru Dezvoltare Durabilă a Transportului Public (AMDDTP) din Brașov, George Cornea, prezent la emisiunea „Culisele Zilei cu Sebastian Dan” a abordat și subiectul introducerii transportului public feroviar în zona metropolitană.
Cornea a precizat trenul metropolitan este una dintre soluțiile punctuale pentru a rezolva problema autobuzele de pe rutele metropolitane care sunt blocate în trafic la ore de vârf.
„Ca și toate celelalte mijloace de transport, bineînțeles că și autobuzele sunt blocate în trafic. Nu au aripi, nu pot să zboare. Rămân și ele în acel trafic infernal de multe ori. Noi însă încercăm să venim cu alte soluții. Una dintre soluțiile care a fost lăsată timp de 4-5 ani și nu s-a lucrat aproape deloc pe ea este trenul metropolitan. Încercăm să venim cu niște soluții punctuale care chiar să rezolve problemele oamenilor și să nu mai stea câte o oră sau o oră jumate în trafic. Și ne dorim ca aceste soluții să ajungă la implementare. Nu dor să facem studii. Să ajungem la implementare într-un termen de un an, maximum un an și jumătate”, a precizat Cornea.
Introducerea trenului metropolitan: Vrem să mișcăm lucrurile rapid și să găsim soluții eficiente
S-a vorbit despre transport feroviar metropolitan în urmă cu 5 ani, într-o conferință de presă la care a participat premierul de la acea vreme, Ludovic Orban. În prezența primarului de atunci, George Scripcaru, s-a vorbit despre trenuri metropolitane. Și în mandatul lui Coliban s-a mai vorbit despre acest subiect. Și se pare că, din păcate, doar atât.
„Pentru a avea un sistem de trenuri metropolitane în jurul Brașului, este necesar, în primul rând, din punct de vedere al proiectului, realizat un Studiu de Fezabilitate. Care nu a fost realizat în acești ani care s-au scurs de atunci. Nu a fost realizat un SF. A fost realizat un fel de studiu pre-investițional….
Acum vrem să mișcăm lucrurile rapid și să găsim soluții eficiente. La fel cum în 2019 ne-am mișcat și am făcut acel prim traseu RATBV la Cristian, după care s-a extins foarte rapid și am ajuns la 20 de trasee în 2 ani, în zona metropolitană, cu autobuze. La fel, încercăm să găsim soluții și acum, nu soluții științifico-fantastice, de genul sute de milioane de euro pe achiziții, nici să nu încercăm să modificăm proiecte care sunt și mai scumpe. Cum este proiectul de modernizare a liniei de cale ferată între Brașov și Sighișoara, unde se construiesc tuneluri”.
Este realistă construirea căii ferate Brașov – Bran?
Directorul AMDDTP Brașov a răspuns și la întrebarea dacă poate deveni realitate construirea unei căi ferate Brașov – Bran? Chestiune care ar rezolva blocajele rutiere de pe drumul național.
Introducerea trenului metropolitan: Există posibilitatea de a obține fonduri remursabile?
În mndatul lui Coliban a existat linie de finanțare nerambursabilă, dar Brașovul n-a depus un proiect pentru finanțare.
„Au existat posibilități de a finanța astfel de investiții. În acest moment nu mai există. Însă, este posibil ca în următoarea perioadă să se mai deschidă linii de finanțare (nerambuesbile – n.r.). Din păcate, la Brașov nu a fost maturitate, în sensul că nu a existat un studiu de fezabilitate ca să poți sp=l depui să accesezi fonduri…”, a subliniat Cornea.
Sursa citată spune că vor fi studiate toate traseele feroviare din zona metropolitană, „dar vom încerca să venim cu soluții punctuale, eficiente, în care nici să nu intervenim acolo unde lucrurile merg bine, și să creăm un concept enorm de tren metropolitan cu costuri mari, care să nu fie sustenabil în timp, să nu ajungem în situația de care am vorbit mai devreme cu autobuze în unele localități care nu au înțeles impactul financiar și să ajungem într-o situație în care să creăm niște presiuni asupra bugetelor locale, care după aceea nu vor mai fi rezolvate”.
Emisiunea o puteți viziona integral AICI!
Dacă apreciezi știrea, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like!