O situație fără ieșire, momentan, a apărut la Spitalul Clinic Județean de Urgență din Brașov. Toți cei trei medici ai spitalului care asigurau garda pentru cazurile de chirurgie plastică și reconstructivă și-au denunțat contractele.
Care sunt cauzele, le veți regăsi mai jos. Legislația spune că medicii trebuie să ajungă în 20 de minute la spital. Dar de când? Din momentul în care au fost treziți la 3 dimineața? Sau după ce li s-a prezentat cazul în 3/5 minute? Sau din momentul în care se urcă în mașină? Dar dacă nu au mașină? Dar dacă au permisul de conducere suspendat?
Iar bomboana pe colivă o pune Regulamentul Intern al spitalului, care stipulează că dacă nu ajung în maximum 20 de minute, medicii vor fi dați afară! Disciplinar!
Am cerut explicații
Situația asigurării asistenței medicale de urgență în specialitatea chirurgie plastică din județul Brașov și județele limitrofe nu este nici pe departe atât de îngrijorătoare pe cât se încearcă să se inducă de către unii în opinia publică, spune șeful Secției de Chirurgie Plastică și Microchirurgie Reconstructivă, dr. Dan Grigorescu.
„E adevărat, colegii mei medici de specialitate din spital, cărora m-am alăturat și eu, ne-am reziliat unilateral și perfect legal contractele de muncă pentru activitatea de gardă la domiciliu încă de acum două luni (27 iulie a.c.). Dar nu din comoditate, ci pentru că am fost obligați să o facem. Suprasolicitarea pe care o invocă unele medii de comunicare ca fiind cauza acestei decizii nu are nicio legătură cu volumul de muncă. Este vorba exclusiv de modul în care ni s-a impus să ne desfășurăm activitatea de gardă în ultimul an și jumătate.
Încă de la început doresc să precizez public că din 27 iulie (data comunicării deciziei noastre de a încheia relațiile contractuale cu spitalul pentru garda la domiciliu) și până în 26 septembrie 2022 ora 8.00 noi am asigurat în regim normal garda (cu trei zile peste perioada legală de preaviz).
Nefuncționarea gărzii a durat doar două zile
Adică doar între ziua de luni, 26 septembrie ora 15.00 și miercuri, 28 septembrie ora 21.00.
Din acest moment, observând că nu există niciun semn că doleanțele noastre vor fi luate în discuție, am decis ca, în calitate de șef de secție, să îi anunț oficial atât pe manager și pe directorul medical, cât și pe membrii șefi de secție ai Consiliului Medical, alături de colegii specialiști din UPU că, pe toată perioada necesară rezolvării problemelor care să permită reorganizarea pe criterii de normalitate a gărzii la domiciliu, eu îmi ofer, benevol și neremunerat, sprijinul pentru rezolvarea tuturor urgențelor din specialitatea chirurgie plastică, așa cum sunt ele definite prin lege ca aparținând de funcționarea acestui tip de gardă.
Mai precis, exact în condițiile în care am procedat și în perioada în care garda nu era înființată și plătită! Trebuie știut și faptul că, îndeplinind responsabilitatea de șef de secție, timp de circa 10 ani nu am avut obligația să efectuez gărzi, dar am făcut-o, continuu, (o lungă perioadă doar de unul singur!) din solidaritate cu nevoile comunității.
Garda de chirurgie plastică nu a murit! Medicii asigură, gratuit, serviciul de gardă, pentru cazurile de urgență! Dacă se dorește…
Ca atare, brașovenii trebuie să aibă încredere că asistența medicală de specialitate pentru urgențele de chirurgie plastică este asigurată exact în condițiile anterioare funcționării liniei de gardă plătite, respectiv cu implicarea și omenia pe care ne-o impune respectul pentru suferință și boală. În aceste condiții, în timp ce această muncă este efectuată gratis, din simț civic și moral, e dezamăgitor să constatăm că se induce în mod incorect și inutil o stare de tulburare socială total nejustificată.
Majoritatea cazurilor NU trebuie transferate!
Mai doresc să precizez că, în raport cu realitatea, devine evident cât de falsă e afirmația privind faptul că pacienții care se prezintă de urgență cu probleme care țin de specialitatea noastră nu mai pot fi internați în spital dacă ajung după terminarea programului nostru curent de lucru și că trebuie transferați în alte spitale din țară.
Acest lucru nu are cum să se întâmple, cu condiția ca și colegii aflați de gardă continuă în spital să se folosească de disponibilitatea mea permanentă de a-i sprijini profesional în această situație limită. Evident, există și excepții, dar acestea sunt reprezentate de pacienții cu arsuri serioase sau grave, care trebuie obligatoriu transferate în Unitățile de Arși acreditate din București, Timișoara sau Iași.
O altă afirmație incorectă care circulă public este aceea că prin nefuncționarea unor linii de gardă dintr-un Spital Clinic Județean de Urgență (cum este și cel din Brașov) vor fi afectate salariile angajaților sau că spitalul își va pierde titulatura de „spital clinic”. Nicio legătură cu realitatea! Sută la sută eronat! Spitalul este (și va rămâne!) clinic pentru simplul motiv că are în structură secții clinice, adică secții în care se desfășoară învățământ medical superior.
La fel cum salariile nu sunt legate în niciun fel de existența sau absența vreunei gărzi la domiciliu, tip de gardă care nu este obligatoriu de înființat în niciun spital, fiind doar o facilitate de organizare dată de lege!
Ce i-a determinat pe colegi și pe dvs. să luați această decizie?
În primul rând trebuie făcute câteva precizări. Prima se referă la faptul că această decizie nu a fost luată de pe o zi pe alta, ea a fost precedată de multiple încercări de a determina organizarea în mod corect a activității în garda la domiciliu. Încercări materializate în discuții și memorii argumentate în care nu doar identificam probleme, ci ofeream și posibile soluții. Din păcate, aceste tentative nu au fost încununate de succes.
A doua, și cea mai importantă, este legată de faptul că, din păcate, activitatea din garda la domiciliu nici nu este prea bine reglementată prin lege, lăsând loc unor interpretări și posibile abuzuri, cu efecte distrugătoare pentru orice medic titular în acest tip de gardă.
De pildă, obligației legale de a ne prezenta în maximum 20 de minute la spital în cazul unei urgențe de maximă gravitate i-a fost asociată în Regulamentul Intern prevederea că depășirea acestei perioade de timp este considerată abatere disciplinară gravă, care conduce la desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă! Și asta în condițiile în care cei doi colegi ai mei mai tineri locuiesc în Râșnov, iar eu în Săcele! Ceea ce este însă interesant e faptul că, din documentarea mea de până în prezent, în niciun spital din țară nu există o asemenea amenințare cu concedierea a medicilor de gardă!
Când trebuie chemați de acasă medicii de gardă?
O altă problemă care s-a acutizat de-a lungul ultimilor doi ani este legată de faptul că dacă în trecut eram solicitați doar la cazurile caracterizate de maximă urgență, în care lipsa tratamentului de specialitate avea consecințe grave asupra vieții pacientului. De o vreme, însă, am început să fim solicitați pentru absolut toate cazurile aparținând specialității. Această abordare eronată și excesivă impune prezența noastră la spital de multe ori în timpul unei gărzi, în varianta unor multiple drumuri dus-întors de la/la domiciliu.
Prin acest tip incorect de desfășurare a activității noi am fost expuși în unele gărzi la o oboseală extremă, în condițiile în care, la finalul perioadei de gardă, trebuia să ne începem activitatea normală de a doua zi. Această situație se datorează și unei scăpări legislative semnificative în reglementările privind garda la domiciliu. Respectiv a lipsei stabilirii timpului de odihnă compensator pentru timpul petrecut în gardă, așa cum este stipulat pentru cei care sunt în gărzile continue din spital (și care la sfârșitul gărzii părăsesc spitalul pentru a se odihni ziua următoare).
Dacă tot discutăm de lipsa unor reglementări în domeniu, aduc în discuție și faptul că în lege nu este prevăzut nici modul în care se asigură transportul de la domiciliu al medicilor de gardă. În prezent, fiecare medic vine cu automobilul propriu, dar ce se întâmplă când medicul din garda la domiciliu nu are carnet de conducere valid ? Sau deloc? Sau automobilul nefuncțional? Sau familia nu are decât un automobil pe care ceilalți membrii ai familiei trebuie să îl folosească pentru a merge la serviciu, ducând și copiii la școală?
În raport cu aceste situații (recunosc, unele dintre ele fiind la limită și rar întâlnite, dar posibile!), este evident că modalitatea de transport trebuie concret definită, până chiar la stabilirea obligației unității sanitare de a-l asigura.
Garda la domiciliu este asigurată. Neremunerat, în afara unui cadru contractual, dar e asigurată!
Cele prezentate nu sunt singurele probleme care, odată identificate, au fost comunicate spitalului în mod analitic și responsabil de către colectivul nostru, fiecare dintre noi știind că este supus permanent unor mari riscuri, cuprinzându-le și pe cele medico-legale și juridice.
De aceea, până la instituirea unor reguli clare de funcționare a gărzii la domiciliu din specialitatea chirurgie plastică, prefer (la fel cum poate vor dori și colegii mei dacă situația actuală va trena) să îmi ofer serviciile în afara unui cadru contractual incoerent care ne-a adus în pragul burn-out-ului.
Concluzia cea mai importantă pentru brașoveni este aceea că suntem în situația de a nu se fi schimbat nimic în activitatea de asigurare a asistenței medicale de urgență din specialitatea chirurgie plastică, doar că aceasta se desfășoară fără a mai fi plătită, având la bază doar buna noastră voință de a servi interesul suprem al comunității”.