Trenul Orient Express a ajuns duminică după-amiază în România, iar la Brașov se va afla în gară luni la ora 7,21.
Legendarul tren Venice Simplon Orient Express a ajuns la stația Curtici Frontieră duminică la ora 17,17, la Alba Iulia a fost la 22,21, la Teiuș la 22,47 (plecare la 2,19), la Blaj la 2,41, la Sighișoara la 3,49, iar la Brașov va sosi luni dimineață, la ora 7,21, potrivit clubferoviar.ro.
Din stația Brașov va pleca la ora 9,34 și va ajunge la Sinaia la ora 10,30. Aici, ca de obicei, va face un popas mai îndelungat, iar circulația sa va fi reluată la ora 13,45. În Gara de Nord din București va ajunge luni la ora 15,44.
Mecanicii, schimbaţi la Braşov
Trenul Orient Express, care are indicativul 15011 este remorcat pe distanța Curtici-Arad-Simeria-Teiuș-Sighișoara-Brașov-București Nord de două locomotive electrice ale Depoului Arad, se arată într-o dispoziție internă a Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători obținută de Club Feroviar.
Cele două locomotive sunt EA 742 și EA 789.
Personalul de locomotivă (mecanic instructor și mecanic ajutor) va fi asigurat astfel: pe distanța Curtici-Arad-Simeria-Teiuș de către Depoul Arad; pe distanța Teiuș-Sighișoara-Brașov de către Depoul Brașov – SELC Teiuș; pe distanța București-Brașov de către Depoul Brașov.
Trenul va pleca din București Nord marți, cu numărul 15013. Pe distanța București Nord-Videle-Giurgiu-Ruse garnitura va fi remorcată de două locomotive GM și personal de locomotivă (mecanic instructor și mecanic ajutor) asigurate de către Depoul București Călători.
Se întoarce în România pe 10 iunie
Întoarcerea în România a trenului Venice Simplon Orient Express va fi pe data de 10 iunie 2023.
Trenul 15014 va fi remorcat pe distanța Ruse-Giurgiu-Videle-București Nord de către două locomotive GM și personal de locomotivă (mecanic instructor și mecanic ajutor) asigurate de către Depoul București Călători.
Trenul va pleca mai departe, din București Nord, pe 11 iunie 2023 și va ieși din țară o zi mai târziu. Și la întoarcere, pe tot parcursul de la București la granița cu Ungaria cele două locomotive electrice vor fi asigurate de către Depoul Arad.
Echipa de mecanici de locomotivă (mecanic instructor și mecanic ajutor) se va schimba la Brașov și Simeria, fiind aplicat în oglindă modelul de la prima venire în țara noastră.
O istorie mai mult decât seculară
Dacă în perioada 5 iunie 1883-august 1888, trenul Orient Express a circulat doar pe relația Paris Est-Munchen-Viena-Budapesta-Timișoara-Vârciorova-Craiova-Pitești-București Nord-București Filaret-Giurgiu-Smârdan Port, de la 14 august 1888, prin inaugurarea noii rute terestre Paris Est-Viena-Budapesta-Belgrad-Sofia-Constantinopol, prin Serbia și Bulgaria, aveau să existe două ramuri concurente.
Pentru a atrage traficul internațional, statul român, în paralel cu realizarea legăturii feroviare București Nord-Constanța Port (finalizată prin inaugurarea la 14/26 septembrie 1895 a complexului de poduri dunărene ”Carol I” de pe relația Fetești-Cernavodă) a modernizat, cu mari eforturi bugetare, portul Constanța și a înființat Serviciul Maritim Român (S.M.R.) ale cărui vapoare (”lebedele albe ale Bosforului”), cele mai elegante din Marea Neagră, conduceau călătorii trenurilor de lux pe relația Constanța Port-Constantinopol Port, la Cornul de Aur.
La inițiativa Direcțiunii Generale CFR, stația Constanța Port avea să devină stația finală, pentru parcursul romănesc, nu numai pentru trenul Orient Express, ci și pentru alte garnituri de lux prestigioase, precum London/Ostende-Constantza-Constantinopole Express (inaugurat pe 12 noiembrie 1895) și Berlin-Lemberg-Constantza (inaugurat pe 1 Mai 1899).
Circulație cu întreruperi pentru Orient Express în România
Circulația prin România a trenului Orient-Express a continuat și în perioada interbelică, iar în anul 1938 s-au achiziționat doua motonave moderne, Transilvania și Basarabia, scrie istoricul feroviar Ilie Popescu în cartea sa ”Orient Express – Trenul legendă al Europei”, prezentată de Club Feroviar la momentul apariției.
În timpul regimului comunist, Orient Express nu a circulat prin Romania, fiind interzis. Din 1998, celebra garnitură şi-a reluat traseul Paris-Istanbul, cu oprire la Sinaia și Bucureşti. Apoi, în 2009, circulația sa s-a oprit, urmând a fi reluată câțiva ani mai târziu. A mai fost întreruptă în perioada pandemiei (2020-2021). Pe 29 august 2022 a fost ultima oară Orient Expres în România, după cum a scris atunci Club Feroviar.
Din tot traseul său ce traversează continentul european, singurul tronson neelectrificat se află pe teritoriul României, între Videle (Rădulești) și Giurgiu.
Foto: clubferoviar.ro
Dacă apreciezi știrea, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like!
Noutăți RAPID și pe canalul de Telegram: Abonați-vă AICI