Aktor a început marţi, forajul primului tunel de pe tronsonul de cale ferată Brașov-Sighișoara.
Compania de construcții Aktor, membră a Grupului Intrakat, a organizat marți, în zona Ormeniș, în județul Brașov, o ceremonie pentru marcarea startului oficial al forajului la primul tunel (Ormeniș) de pe tronsonul Apața-Cața al căii ferate Brașov – Sighișoara.
La eveniment au participat ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Adrian Veștea, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Ionuț Săvoiu, directorul general adjunct al Companiei Naționale de căi ferate „CFR SA”, Monica Maria Mihăileanu, Technical Director International Projects Aktor SA, Apostolos Tzavellos, alte înalte oficialități, reprezentanți ai companiilor consorțiului și ai producătorului TBM-urilor (utilaje de forare a tunelurilor – tunnel boring machine), compania germană Herrenknecht.
Ceremonia marchează începerea forării tunelurilor ce vor străpunge două dealuri masive din zonă, în cadrul proiectului de reabilitare a liniei de cale ferată Brașov – Simeria, componentă a Coridorului Rin – Dunăre, pentru circulația cu viteză maximă de 160 km/h, secțiunea Brașov – Sighișoara, subsecțiunea 2 Apața – Cața.
Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană iar contractul a fost semnat de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA cu Asocierea Aktor SA – Alstom Transport SA – Arcada Company.
Cele mai lungi tuneluri feroviare existente în România
„Construim o operă de artă inginerească pentru calea ferată între Brașov și Sighișoara. Forăm cele mai lungi tuneluri feroviare existente în România prin muntele dintre Apața și Racoș. Vor fi 24 km în total. Singularitatea provocărilor tehnice datorate structurii variabile a solului face ca acest proiect să fie o premieră pentru România. De asemenea, subliniază capacitatea Aktor de a implementa proiecte de construcții complexe și provocatoare”, a explicat Alexandros Exarchou, vicepreședintele Consiliului de Administrație și CEO al Grupului Intrakat, din care face parte constructorul Aktor SA.
Primele două TBM, printre cele mai mari din Europa, poartă numele „Eleni” și respectiv „Varvara”, în spiritul tradițiilor miniere. Eleni este un nume simbolic ce înseamnă „Rază de soare” iar Sfânta Varvara este ocrotitoarea minerilor.
Detaliile tehnice ale lucrării
Eleni este primul utilaj TBM pornit astăzi, și va fora în munte unul dintre tunelurile gemene Ormeniș, cu o lungime de 6,9 km fiecare, între Racoș și Ormeniș, segmentul sudic al tronsonului de cale ferată ce va străpunge dealurile din zonă.
O a doua pereche de tuneluri, denumită Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, va fi forată între Racoș și Homorod. Tunelurile vor fi conectate prin galerii de legătură: 13 galerii de legătură, cu o lungime totală de 601 metri liniari pentru tunelul Ormeniș, respectiv 10 galerii de legătură, cu o lungime totală de 417 metri liniari pentru tunelul Homorod.
Pasajele subterane Ormeniș/Homorod vor fi formate fiecare din câte două tuneluri feroviare cu câte o linie de cale ferată. Distanța dintre cele două tuneluri forate va fi variabilă și este planificată să fie cuprinsă între 30 de metri lângă zonele de intrare și 70 m lângă zona cu suprasarcină mare.
Cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorită căptușelii din beton). Acestea vor fi forate cu ajutorul a patru TBM-uri, construite de compania Herrenknecht. Un TBM poate să foreze tuneluri la scară mare cu o medie de 10-15 metri pe zi, șase zile pe săptămână și o zi de întreținere.
Veştea: Viitoarea magistrală feroviară Brașov – Sighișoara începe să prindă contur!
„Am participat, astăzi (marţi-n.r.), cu mare bucurie, la Racoș, la evenimentul de începere a lucrărilor de foraj pentru primul dintre cele două tuneluri noi de pe traseul căii ferate Brașov – Sighișoara (tronsonul Apața – Cața – Ormeniș).
Proiectul are o valoare totală de 2,9 miliarde de lei și vizează reabilitarea infrastructurii pe 28,2 km, din care 6,11 km vor fi reabilitaţi, 9,62 km linie nou construită şi 12,46 km linie în tunele. Totodată, vor fi modernizate stațiile Racoş, Mateiaş și Ormeniş și vor fi construite două pasaje superioare, 7 poduri, 10 podețe și 3 viaducte.
Sunt sigur că această investiție va asigura o mai bună legătură între localitățile de pe traseu, scurtând timpii de deplasare și oferind cetățenilor condiții moderne de transport”, a transmis Adrian Veştea.
Despre Aktor
Compania Aktor Construction este membră a Intrakat Group, lider în industrie în sectoarele Greciei de construcții, infrastructură, concesiuni/parteneriate publice private (PPP), surse de energie regenerabilă (SRE), stocare de energie, dezvoltare imobiliară, proiecte de mediu și tehnologii digitale.
Aktor are o prezență internațională și a livrat unele dintre cele mai emblematice proiecte de transport, energie, construcții și turism din Grecia. Aktor România dezvoltă mai multe proiecte semnificative în țară, precum reabilitarea și modernizarea tronsonului de cale ferată Apața-Cața parte a liniei de cale ferată Brașov-Sighișoara, în consorțiu cu Alstom și Arcadia, și tronsonul A0 Sud L3 al șoselei de centură București.
Intrakat Group este unul dintre grupurile lider din Grecia, cu o prezență semnificativă în sud-estul Europei. Grupul Intrakat implementează o strategie de creștere dinamică, investind constant în extinderea activităților din portofoliu. Compania este listată la Bursa din Atena din 2001.
Dacă apreciezi știrea, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like!