
Salvamontiștii constată o creștere ușoară a numărului de accidente, reiese dintr-o statistică dată publicității de Asociația Națională a Salvatorilor Montani din România.
Cu toate că nu există suficient personal, toate cazurile sunt acoperite, spune președintele Salvamont România, Sabin Cornoiu:
„Avem o acoperire de 30-40 la sută media națională, cu necesarul operativ de salvatori, noroc că avem alături de noi personal voluntar, care vin să ne ajute în anumite momente. Această activitate, frumoasă privită din exterior, se face numai de anumiți oameni care au vocație spre această profesie, au o anumită pregătire sportivă, au calificări ca salvator montan, sunt intervenții pe care le facem și în locuri greu accesibile, cu elicopterul, cu dronele, cu câinii de salvare, cu scafandri. Mulți tineri renunță pentru că au pe piața muncii alte variante mai atractive. Este o problemă pe care ne e foarte greu să o gestionăm pentru că toate posturile la stat sunt blocate.”
La Brașov ar trebui 96 de salvatori !
Sebastian Marinescu, directorul Serviciului Public Județean Salvamont, a precizat pentru cititorii newsbv.ro situația la nivelul Brașovului.
„O formație trebuie sa aiba 6 salvatori, pe schimb, într-un punct de lucru, conform HG 77/2003. Pentru o capacitate operationala de 24 de ore, ai nevoie de 24 oameni, într-un singur punct. În cadrul serviciului județean avem patru puncte de intervenție. Ar trebui 96 de salvatori. În prezent avem 16 membri operativi.
Cum reușesc să acopere cu acest deficit uriaș de personal toate intervențiile? „Am convenit între noi să lucrăm după un program flexibil. Practic, avem o înțelegere internă. Cine este în timpul liber și poate, vine la intervenții. Este pontat pentru orele lucrate și își ia liber ulterior. Pentru că nu se pot plăti orele suplimentare. Astfel, reușim ca să echilibrăm timpul de lucru”.
Salvamontiștii spun că ar trebui să funcționeze pe o Lege specială ca UPU
Sebastian Marinescu spune că sunt două probleme. Nu este vorba doar despre faptul că nu există suficienți salvatori, ci și orgranigrama, care nu permite angajarea de personal la nivelul prevăzut de lege.
„În prezent, ogranigrama este normată la numărul de locuitori din județ. Firesc ar fi ca această organigramă să nu țină cont de numărul locuitorilor, ci (și) de afluxul de turiști. De aceea, facem demersuri pentru modificarea legislația. Apoi, ar trebui și salarizarea să fie unitară, la nivel național.
De exemplu, Consilul Județean Brașov are cheltuieli și oferă o finanțare substanțială pentru serviciul de salvamont montan, spre deosebire de județe care nu au servicii salvamont și nu au astfel de cheltuieli. Consider că ar trebui să avem o abordare ca la ISU. Ca brașovenii să înțeleagă modul în care funcționăm: suntem înființați de Ministerul Turismului, suntem finanțați de administrația publică și suntem coordonați de DSU din cadrul Ministerului de Interne”, ne-a declarat directorul Serviciului Județean de Salvamont.
CLICK pe poze pentru a se mări!
Dacă apreciezi știrea, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like!