Anul 2022 a fost unul complicat şi plin de provocări pentru turismul românesc, care a început sub spectrul Covid, a continuat cu războiul de la graniţa României şi s-a încheiat făcând slalom între criza energetică, cea a forţei de muncă şi inflaţia galopantă, susţine preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Dumitru Luca.
„A fost un an foarte complicat: l-am început sub spectrul COVID-19, l-am continuat în tensiunile inerente induse de un război lângă graniţă şi l-am încheiat făcând slalom între criza energetică, cea a forţei de muncă şi inflaţia galopantă. Cu toate acestea însă există şi câştigători: atât structuri de cazare, cât şi destinaţii, care au mizat pe cartea schimbării radicale, pe adaptarea la noile cerinţe ale pieţei – şi avem, din fericire, exemple concludente. Îmbucurător este şi faptul că cererea pentru turism a întrecut aşteptările în acest an – poate şi pe fondul lungii perioade de restricţii de mobilitate, a bugetelor alocate concediilor, acumulate şi neconsumate anterior”, a declarat Dumitru Luca.
Acesta a precizat că printre principalele probleme întâmpinate de operatorii din turism în acest an se află lipsa forţei de muncă şi accesul la finanţare.
În ceea ce priveşte perspectivele pentru 2023, având în vedere criza energiei, inflaţia, războiul din Ucraina, dar şi problemele din industria aviatică, Luca afirmă că mulţi turişti vor să îşi securizeze vacanţele rezervând şi achitând în avans.
„Dacă vorbim de turismul organizat, trebuie spus că acesta se construieşte pe tarife ferme, stabilite pe întreg lanţul cu mult timp înainte. Aşa se face că cel puţin pentru sezonul de vară 2022 creşterea galopantă a costurilor cu energia şi transportul nu prea s-a văzut în tarifele pachetelor turistice, acestea fiind în mare parte absorbite de prestatori. Aceasta pare să fie acum principala problemă în negocierea şi stabilirea tarifelor pentru sezonul următor: nimeni nu ştie cum va mai evolua inflaţia, care va fi costul real al unei călătorii cu avionul ori cu autocarul în iulie 2023 şi nici care va fi nivelul facturii de energie a hotelului peste 7 luni. Există, fireşte, tendinţe de sub-evaluare, dar şi de supra-evaluare şi atunci turiştii par să fi înţeles acest aspect şi încearcă să-şi securizeze vacanţa viitoare rezervând şi achitând în avans – cel puţin aceasta pare să fie explicaţia trendului puternic ascendent pe care au revenit rezervările tip „early booking”, mulţi simţind deja în buzunar efectul rezervărilor de ultim moment pentru vacanţa anterioară”, a subliniat Luca.
Sursa: agerpres.ro