Economie

De la 1 iulie salariul minim crește, iar carburanţii şi gazele se scumpesc. Toate schimbările care intră în vigoare astăzi

Gabriela Bunghez

De luni, 1 iulie, salariul minim brut din România va creşte, iar benzina, motorina şi gazele se scumpesc.

Data de 1 iulie 2024 vine cu o serie de schimbări și scumpiri, de la un salariul minim mai mare, un plin de carburant mai scump și facturi crescute la gaze.

Salariul minim se majorează

Începând de astăzi, 1 iulie, salariul minim brut din România se va majora de la 3.300 lei la 3.700 lei pe lună, potrivit unei decizii a Guvernului. Din această sumă, 300 lei nu sunt taxați, suma fiind majorată de la 200 lei anterior.

Astfel, un angajat plătit cu salariul minim va încasa de la 1 iulie un salariu net „în mână” de 2.363 lei în mână, cu 284 de lei net mai mult pe lună, potrivit Economedia.ro.

Pentru angajații din construcții, industria alimentară și agricultură, salariile minime rămân la nivelurile stabilite anterior de Guvern.

Mai precis, un angajat din construcții va încasa în continuare un salariu minim brut de 4.582 lei, adică un salariu net de 3.196 lei. Un angajat din agricultură și sectorul alimentar va încasa în continuare un salariu brut de 3.436 lei, adică un net de 2.396 lei.

Carburanți mai scumpi, din cauza majorării accizelor

Carburanţii se scumpesc, din nou, de 1 iulie, după ce s-au ieftinit, în ultimele săptămâni. Guvernul a decis, încă de la sfârşitul anului trecut, să crească accizele la benzină şi motorină, în două etape. Scumpirea carburanților se va transmite probabil și la alte produse, datorită unui transport pe cale rutieră mai costisitor.

De exemplu, accizele la benzina fără plumb vor fi majorate cu 363,24 lei / 1.000 de litri, iar cele la motorină cu 332,9 lei / 1.000 de litri, în comparaţie cu nivelul stabilit la 1 ianuarie.

Astfel, ca urmare a creşterii accizei, litrul de benzină va fi mai scump cu 36 de bani, iar cel de motorină, cu 33 de bani. Dacă adăugăm şi TVA de 19%, atunci litrul de benzină va costa mai mult cu circa 43 de bani, iar cel de motorină, cu circa 40 de bani, potrivit calculelor Economedia.

Facturile la gaze cresc în plină vară

Facturile la gaze naturale se vor scumpi de la data de 1 iulie, anunță Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE), care a majorat tarifele reglementate de distribuție.

ANRE a decis în ședința de miercuri majorarea tarifelor de distribuție a gazelor în medie cu 19%, de la 1 iulie. Cum distribuția înseamnă circa 30% din prețul final, rezultă că facturile vor crește cu 6%, în plină vară.

Cu titlu de exemplu: pentru un client casnic care locuieşte într-un apartament cu 3 camere şi are un consum anual de gaze naturale de 3 MWh, valoarea lunară a facturii de gaze naturale ar putea creşte cu aproximativ 2,5 lei.

Valoarea punctului de amendă rămâne neschimbată

Chiar dacă salariul minim brut crește la 3.700 de lei de la 1 iulie, punctul de amendă rămâne îngheţat.

Valoarea punctului de amendă rămâne neschimbată, la 165 de lei, până la finalul anului, a hotărât Guvernul.

De asemenea, preţurile RCA vor rămâne plafonate, pentru încă trei luni, respectiv până la sfârşitul lunii septembrie 2024.

Alte schimbările care intră în vigoare la 1 iulie

Rate la credite ușor mai mici

Românii care au credite în lei, cu dobândă variabilă, vor plăti rate ceva mai mici la bănci. De la 1 iulie, cotația IRCC, indicele de referință pentru creditele  consumatorilor, va scădea, ușor, de la 5,90%, cât este în prezent, la 5,86%.

Astfel, dacă luăm ca exemplu un credit de tipul Noua Casă, în valoare de 50.000 de euro, pe 30 de ani, rata actuală va scădea, în medie, de la 1 iulie, odată cu actualizarea IRCC, cu aproximativ 7 lei, arată calculele Economedia, realizate cu ajutorul calculatorului de credite FinZoom.ro.

Amenzi la e-Factura

De la 1 iulie, toate facturile din România vor fi transmise în mod electronic prin sistemul RO e-Factura, iar orice factură transmisă pe email sau fizic pe hârtie nu va mai fi luată în considerare.

Termenul pentru transmiterea în sistem a unei facturi va fi de 5 zile calendaristice, nu în 5 zile lucrătoare.

Veniturile neidentificabile, impozitate cu 70%

ANAF poate emite de la 1 iulie decizii de impunere prin care să impoziteze cu 70%, față de doar 16% acum, veniturile din surse neidentificabile.

Măsura privind impozitarea cu 70% a veniturilor nedeclarate apare în Legea 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977/27.10.2023.

Cresc tarifele la cazare pe litoral

Tarifele pe litoral cresc cu 10-15% de la 1 iulie, odată ce s-a încheiat perioada de extrasezon.  O noapte de cazare începe de la 160 de lei pentru un hotel de două stele, iar la patru stele, turistii vor plăti de patru ori mai mult, adică peste 650 de lei pe noapte.

Dacă apreciezi știrea, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like!

Noutăți RAPID și pe canalul de Whatsapp și Telegram !