RAT Brașov, în pericol de colaps. Există soluții ?

RAT Brașov, în pericol de colaps. Există soluții ?

RATBV SA, regia de transport public locală din Brașov, este în pragul colapsului. Problemele cu care se confruntă regia sunt de două tipuri: parcul auto expirat și lipsa resursei umane.

Adică, autobuzele noi (cum ar fi MAZ-urile, de exemplu) au perioada de funcționare depășită, conform standardelor. Dacă pentru înnoirea parcului auto există intenții clare din partea Consiliului Local și al conducerii Primăriei, de a contracta un credit pentru achiziția de mașini noi, problema privind angajarea unor șoferi rămâne.

Ce se întâmplă din cauza crizei de personal? Unele curse nu pot fi executate fiindcă nu are cine să urce la volanul mașinior! Mai mult, nici orele suplimentare nu mai pot rezolva acest deficit de personal, pentru că vorbim despre munca unui șofer, pe care nu îl poți pune pe pilot automat. Dacă se menţine ritmul actual de a solicita unui şofer de autobuz să lucreze norma maxim legală de ore suplimentare, undeva prin septembrie nu va mai exista nimeni care să poată conduce un autobuz sau un troleibuz!

De ce nu vor şoferii să se angajeze la RAT? Salariile care chiar sunt sub orice critică, raportat la concurenţa privată, unde nu trebuie să spunem cum se circulă, cum se dau salarii la negru sau la cursele ilegale pe care le fac unii „întreprinzători”. Până la această oră, nu s-a spus niciodată oficial că bugetele de personal la regii sunt îngheţate de ani buni. Toate guvernele au vorbit şi vorbesc despre descentralizare, dar nu permit administraţiilor locale să îşi gestioneze afacerile pe care le au în plan local. De aici, situaţia de la RAT.

Ce se poate face, încercăm să aflăm de la aleşii locali în funcţie:

Arnold Ungar, consilier local (Forumul Democrat al Germanilor din România): „Regia Autonomă a fost transformată în societate comercială pe acțiuni, cu denumirea RAT BV S.A., cu motivația că doar prin această formă de organizare se vor putea obține fonduri europene. De remarcat faptul că ADR – Vest a repartizat,anul acesta,150 milioane de euro nerambursabili, proveniți din fonduri europene, în cadrul aplicării Programului operațional 2014-2020, axa prioritară 4, către patru municipii reședință de județ: Timișoara 56, Arad 39, Reșița 29 și Deva 27 milioane euro. Conform declarațiilor primarilor respectivi, majoritatea sumelor vor fi folosite pentru investiții în domeniul transportului public local.

Situația șoferilor de la RAT BV este cunoscută: în Informarea privind starea regiei, adresată Consiliului local Brașov, înregistrată cu nr. 56935/16.07.2016, ea este prezentată fără a se propune singura soluție viabilă: creșterea salariilor, pentru a face față concurenței care atrage șoferii cu salarii mai mari și cu alte avantaje.

Amănunte privind situația de la RAT BV sunt cunoscute mai bine de către cei doi consilieri locali care au calitatea de reprezentanți a municipiului Brașov în AGA societății: Țop Ferghete Floriana-Carmen (PNL) și Bădulescu Sebastian-Gabriel (PSD) precum și de viceprimarul Mihai Costel (PMP) care răspunde și de activitatea acestei societăți aflate, teoretic, sub autoritatea Consiliului local Brașov și la conducerea căreia a reușit să instaleze un apropiat, fost candidat al propriului partid la demnitatea de parlamentar.

Este bine de știut că RAT BV are la conducere un director general (încă PMP?), un consiliu de administrație, selectat de o comisie formată din cinci consilieri și o adunare generală a acționarilor (AGA), cu rol de monitorizare a activității consiliului de administrație astfel încât, practic, consilierii nemembri în AGA, nu prea știu ce se întâmplă, realmente, în societatea aceasta”.

Alte articole:   34 de milioane de euro au plătit părinții pentru meditațiile elevilor în 2023

Lucian Pătrașcu-lider grup PSD Consiliul Local Brașov: Criza de personal se manifestă inclusiv în acest domeniu. Exemplul cel mai grăitor în acest sens este al unei firme mari de transport, din Cristian. Aceasta a anunţat că va şcolariza gratuit viitorii şoferi profesionişti, pe care să-I angajeze să conducă maşinile  sale de mare tonaj. Şi nu este singura situaţie de acest fel. Firme multinaţionale cu sediul în apropiere de Braşov sau chiar în oraş, caută forţă de muncă pentru care oferă salariu, tichete, transport la locul de muncă şi asigurare medicală privată. În aceste condiţii este greu să faci faţă concurenței în atragerea mâinii de lucru, ca regie finanţată de la buget, sau ca societate cu capital de stat . Cea mai mare problemă este faptul că această categorie este vizată de o prevedere a legii, potrivit căreia nivelul bugetului pentru salarii trebuie să fie acelaşi în fiecare an, fără să existe posibilitatea de a fi crescut. Aici ar trebui făcută o modificare, care ar trebui să se regăsească în legislaţia viitoare. Nu mai departe de săptămâna trecută, Guvernul a aprobat o strategie de descentralizare, care prevede continuarea procesului de transferare a competenţelor, de la autorităţile centrale, la cele locale, iar acest lucru ar trebui să cuprindă şi libertatea de a alcătui bugetele după nevoie şi aprecierea autorităţii locale.

Totuşi, este nevoie și ca RATBV SA să aibă mai mulţi bani. Este clar pentru oricine că situaţia sa financiară nu este strălucită în acest moment. Transformarea în operator metropolitan ar putea însemna o îmbunătăţire a performanţelor financiare, odată ce ar fi eliminată şi operarea ilegală a curselor respective de către firme fantomă.
Diversificarea serviciilor oferite de RATBV SA este o altă cale. Din nefericire, achiziţia unui utilaj de ridicare a maşinilor parcate ilegal, a fost urmată de o suspendare a aplicării legislaţiei care permitea acest lucru. Participarea la licitaţia care va fi organizată de Primărie pentru atribuirea acestui serviciu, şi, sper, câştigarea ei, ar face ca societatea să aibă venituri în plus.
Cât despre politica de personal, este adevărat că şoferii prestează ore suplimentare, dar este o chestiune pe care o acceptă, pentru rotunjirea veniturilor. Este soluţia găsită în urmă cu câţiva ani, de vreme ce nu se pot da salarii de încadrare foarte mari şi trebuie acoperite cursele de care are nevoie comunitatea. Din informaţiile pe care le am, un conducător auto este încadrat cu un salariu mic, dar cu orele suplimentare şi sporurile care i se acordă, la care se adaugă tichetele de masă, veniturile lui lunare depăşesc 2000 de lei. Este un salariu muncit mult, motiv pentru care acești oameni merită respectul nostru, și înțelegere, atunci când își fac treaba. Și ne vom strădui să le oferim salarii mai bune, pentru ca numărul angajaților să crească, la fel și satisfacția celor care folosesc serviciile de transport în comun”. 
Adrian Oprică, liderul grupului de consilieri locali PNL: „De-a lungul anilor, Brașovul s-a confruntat pe de o parte cu modificarea cererilor de transport public, iar pe de altă parte cu problemele legate de îmbătrânirea parcului auto și lipsa forței de muncă specializate – șoferi, mecanici auto, personal de întreținere. Totodată dezvoltarea turismului generează configurarea unei noi viziuni pe transport și implicit extinderea activității operatorului public și în zona metropolitan. Această ultimă componentă este importantă și dintr-o perspectivă demografică, dezvoltarea noilor cartiere în zona metropolitană solicitând dezvoltarea transportului public înspre și dinspre oraș.                Un alt element deosebit de important care conduce la reconfigurarea transportului public este generat și de delimitarea care trebuie realizată între transportul în zona istorică și ceea ce specialiști numesc transportul functional, care trebuie să asigure accesul facil către locurile de muncă, către centrele comerciale sau către zonele de locuire din zona periurbană sau metropolitană.

Alte articole:   Două cutremure au avut loc în judeţul Buzău, miercuri dimineață

Din această perspectivă, ca și consilier local și lider de grup al consilierilor PNL, atât din discuțiile purtate cu Executivul Primăriei Brașov, cât și cu reprezentanții operatorului de transport putem aprecia că această nouă viziune de transport ar putea integra următoarele elemente structurale:

  1. Reconfigurarea tuturor traseelor de transport. Această componentă va presupune redefinirea traseelor de transport cu o concentrare în zona Centrului Civic (sau Gara Brasov), acesta fiind punctual central, nodul de legătură concentrică al tuturor traseelor cu fiecare cartier. Crearea acestui nou nod de transport se fundamentează pe punerea în valoare a facilităților conferite de durata de valabilitate a biletelor de călătorie – care este de 50 de minute. Practic, de la capetele de linie modernizate, traseele se vor concentra în zona Centrului Civic/Gara, fiecare cetățean câștigând timp prețios și o mai mare mobilitate de a ajunge din orice punct al orașului oriunde cu o maximă eficiență atât din perspectiva operatorului de transport, cât și din perspectiva scurtării timpului petrecut de către brașoveni pentru a ajunge în locurile dorite cu maximum de eficiență. De asemenea, reconfigurarea tuturor traseelor de transport ar permite asigurarea unei frecvențe mai bune a curselor pe traseele principale, eliminând astfel aglomerația care astăzi afectează unele trasee importante.
  2. Automatizarea sistemului de monitorizare a traficului și prioritizare a transportului public. În momentul de față avem în vedere împreună cu Asociația de Transport din zona metropolitan de continuare a dezvoltării și implementării unui dispecerat integrat de monitorizare al traficului. Softul deja existent care ar urma să deservească dispeceratul va oferi nu numai date legate de traficul transportului public, ci și despre transportul autoturismelor sau rutele pietonale. Prin intermediul acestui nou instrument, eficientizările de trafic se realizează în timp real. După mulți ani în care municipalitatea a dezvoltat infrastructura IT și pe cea specific conceptului de Smart City, CityPulse sau CKAN, acum putem afirma că avem infrastructura necesară trecerii la această abordare de ultimă generație, așa cum există astăzi în toate marile centre urbane europene. Prioritizarea transportului public prin intrumente de management al traficului în timp real.
  1. Optimizarea accesului în centrul istoric și a traficului pietonal din această zonă. Majoritatea centrelor istorice europene au impuse restricții de transport în zonele istorice, acestea fiind deschise exploatării turistice a punctelor de atracție turistică. Un proiect de dezvoltare a zonei istorice va însemna utilizarea la capacitate maximă a parcării de la spitalul ”Regina Maria”, brașovenii care își parchează mașina în această locație, pe baza tichetului de parcare să poată ajunge în punctele de atracție din centru turistic cu ajutorul unor microbuze eficiente din perspectiva mediului – poate chiar electrice – și care să aibă un traseu delimitat clar și limitat exclusiv la centrul istoric. Astfel, fără niciun cost suplimentar, fiecare brașovean sau turist se va putea bucura de toate atracțiile oferite de centrul istoric. Din perspectiva riveranilor, aceștia ar putea avea acces la domiciliu pentru a-și lăsa bagajele sau cumpărăturile pe o perioadă de 15-30 minute, urmând ca fiecare să beneficieze de un loc de parcare la „Regina Maria”, accesul către casă realizându-se doar de către șoferul riveran zonei istorice, gratuit,  cu microbuzul destinat circuitului din centrul istoric. Accesul către zona Schei se poate realiza ca și până acum din Livada Poștei pentru cei care utilizează transportul public, fără a exista alte restricții pentru cei care utilizează autoturismele personale.
  2. Dezvoltarea unor noi trasee turistice în zona metropolitană cu autobuze ale RAT și care să fie structurate ca și centre de profit. Astăzi, turiștii care vin la Brașov nu beneficiază de transport public înspre și dinspre bisericile, cetățile fortificate din zona metropolitan sau către centrele de agreement. Operatorul de transport ar putea asigura un transport civilizat în toată zona metropolitan sau rute regulate de transport prin care turiștii să poată avea acces de la toate capetele de linie către toate atracțiile turistice din zona metropolitană. Acest proiect este în analiză în momentul de față, discuțiile du Consiliul Județean și cu Asociația de Transport din zona metropolitan sunt destul de avansate.
  3. Optimizarea cheltuielilor cu întreținerea parcului auto. În momentul de față aceste cheltuieli sunt destul de ridicate din cauza faptului că sunt multe modele de autobuze, fiecare cu programul și sistemului lui de întreținere. Ar fi de analizat modalitatea în care achiziționarea de noi autobuze să se concentreze pe maximum două tipuri de autobuze prin această modalitate scăzând cheltuielile cu întreținerea și asigurarea funcționalității lor. De asemenea, acest mecanism ar putea conduce la optimizarea personalului necesar pentru întreținerea lor. Tot din această perspectivă avem în vedere crearea facilităților la nivelul RAT pentru pregătirea în regie proprie a personalului – șoferi, mecanici, personal de întreținere etc. .
Alte articole:   Patru cursuri de formare profesională organizate de AJOFM Braşov, în luna octombrie

Toate aceste noi direcții de dezvoltare sunt integrate în actualul Plan de Mobilitate Urbană. Mai mult, în momentul de față suntem conștienți că pentru implementarea acestor direcții strategice ne bazăm pe sprijinul brașovenilor, al tuturor autorităților publice implicate și al operatorului public de transport. Această nouă viziune este corelată și cu Strategia Integrată de Dezvoltare Durabilă a Brașovului și zonei metropolitane”.

Iulian Mara, consilier local PNL: „Problemele RAT Brașov au fost sintetizate foarte bine în preambulul acestui articol. Concret, noi consilierii locali suntem procupați de înnoirea parcului auto al regiei de transport, în vederea asigurării unor condiții cât mai bune brașovenilor. Referitor la problema salarizării, trebuie să găsim soluții împreună cu conducerea societății pentru a oferi un pachet aslarial atractiv. Trebuie să avem în vedere și concurența pe piața muncii, întrucât companiile multinaționale au servicii proprii de transport a personalului, dar și concurența realziată de firmele private de transport. Se știe foarte bine că bugetul regiei este asigurat, în bună parte, din subvențiile de la Consiliul Local și trebuie făcut o analiză dacă putem mări salariile. Dacă există o plafonare bugetară prin vreo normă legislativă la nivel național, atunci trebuie să facem apel la parlamentarii din Brașov pentru a modifica legislația, astfel încât să putem debloca această situație cu criza de personal de la RAT”.

Distribuie dacă îți place!

Anunţuri mică publicitate