
Premierul Nicolae Ciucă reia ideea construirii autostrăzii Ploieşti-Braşov în regim de parteneriat public-privat (PPP).
Nicolae Ciucă, președintele PNL, a invocat, joi, parteneriatul public-privat drept soluție pentru construirea autostrăzii Ploieşti-Braşov.
Premierul spune că, coaliția de guvernare susține soluția construirii autostrăzii Ploiești-Brașov printr-un parteneriat public-privat.
”Aceasta este o problemă cu care ne confruntăm cu toții, este o problemă care nu s-a rezolvat de 30 de ani. Eu cred că cei care au curajul să-și asume o decizie astfel încât ca această comunicație de la Comarnic la Brașov să fie asumată și pornită va fi o decizie (…) În momentul de față nu este prevăzută în master plan și nu este prevăzută în PNRR.
Ca atare, finanțarea pentru această comunicație nu poate să beneficieze de fonduri europene. Soluția pe care am discutat-o este cea a unui parteneriatul public-privat și ea trebuie asumată. Am avut în analiză trei opțiuni: fiecare dintre ele vizând fie folosirea împrumutului de la BERD, Banca Europeană de Investiții sau, așa cum spuneam, parteneriat public-privat. În momentul de față au fost toate aceste probleme care au venit în fiecare zi. (…)
Ea a fost discutată în coaliție, urmează să luăm o decizie pe acest subiect. Vă asigur de acest lucru”, a declarat prim-ministrul Nicolae Ciucă, joi, într-o conferință de presă, potrivit G4media.ro.
Ideea realizării prin PPP a autostrăzii Ploiești-Brașov a fost încercată de alte patru ori de guverne anterioare, de fiecare dată fără succes.
Drulă: Definiția nebuniei. Ce blestem pe România să îi aibă pe Păcală și Tândală la cârma infrastructurii
Intenția anunțată de prim-ministrul Nicolae Ciucă este criticată vehement de președintele USR, Cătălin Drulă.
Într-un mesaj publicat pe Facebook, fostul ministru al transporturilor arată că realizarea Autostrăzii Ploiești – Brașov prin parteneriat public-privat este total nerealistă, deoarece nu există încă un studiu, nici proiectarea nu este finalizată.
El a amintit că așa-zisa ”soluție-minune” a mai fost încercată deja de patru ori, cu același rezultat – zero.
”Definiția nebuniei: premierul Ciucă ne anunță azi că se va încerca a CINCEA OARĂ realizarea autostrăzii Ploiești-Brașov prin parteneriat public-privat! (…)
O serie complet previzibilă de eșecuri, pentru că se bazează pe o balivernă: că vine privatul face autostrada din banii lui și apoi și-i recuperează din taxa de autostradă. Ultima încercare serioasă (cea din 2014), a demonstrat cu consultanță financiară pe bune că această recuperare e în procent de 5-10%.
Restul de 90% trebuie să îi acopere statul. Care, de fiecare dată când se ajunge la asta, zice smiorc și anulează PPP-ul.
Problema cea mai mare este că nicio firmă din lumea asta nu îți poate da un preț corect pentru autostradă înainte să facă studiile și proiectarea. Același kilometru de autostradă poate costa 10 milioane de euro sau 100 de milioane de euro în funcție de natura terenului și de soluțiile constructive alese (viaduct, tunel, etc). Până nu ai un proiect definit, nu poți da clientului un preț.
De aceea, de 31 de ani încoace problema e aceeași, că nu avem un proiect tehnic făcut pentru autostrada asta. Abia în 2021, anul trecut, am semnat contractul pentru realizarea proiectării „la cheie”. Începuse bine.
De când am plecat nu s-a mai întâmplat nimic. În cadrul contractului nu s-a progresat nici măcar până la faza de alegere a unui traseu. Toate termenele sunt depășite.
În loc să se concentreze pe contractul de proiectare, să-l ducă la sfârșit în termenele semnate și să putem construi în sfârșit autostradă, Grindeanu și cu Ciucă blochează proiectul și anunță soluția magică… facem a 5-a oară PPP. Ce blestem pe România să îi aibă pe Păcală și Tândală la cârma infrastructurii!”, scrie Drulă pe Facebook.
Fostul ministru le-a explicat apoi guvernanților ce au de făcut, deși „cu voi nu e nicio speranță, parcă orice proiect îl luați de-ai naibii să îl dați de gard”.
„Cum puteți fi atât de incapabili și de anti-naționali să nu puteți duce un proiect esențial înainte?„, a încheiat Cătălin Drulă.
Foto: economedia.ro
Dacă apreciezi știrea, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like!
Noutăți RAPID și pe canalul de Telegram: Abonați-vă AICI