
După depunerea și acceptarea candidaturilor, Maria Grecea, în calitate de candidat independent la funcțiile de consilier local și primar al Municipiului Codlea, a depus la Avocatul Poporului o solicitare de sesizare a Curții Constituționale in ceea ce privește neconstitutionalitatea art. 50, alin 92), raportat la art. 49, alin. (2), din Legea 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum și pentru modificarea i completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, precum și Neconstituționalitatea art. 40 din Legea 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale.
Fostul deputat arată că respectivele acte normative cuprind prevederi contrare acestor valorilor de Constituția României, având ca efect crearea unor situații discriminatorii intre candidații nominalizați de partide politice și candidații independenți.
Astfel, in ceea ce privește obligativitatea depunerii listei de susținători, odată cu candidatura, se remarca faptul ca art. 49, alin (2) impune candidaților propuși de partidele politice, din municipii (sub clasificarea generala de localități urbane de rangul II i III), sa prezinte liste cu 500 de susținători, in timp ce candidații independenți la funcția de primar de municipiu trebuie sa prezinte liste cu 1000 de susținători, potrivit art. 50, alin (2) din Legea 115/2015.
Având in vedere ca respectivele prevederi reglementează o condiție de validitate pentru acceptarea unei candidaturi, pentru același tip de funcție, este evident ca ar fi trebuit sa stabilească rigori similare, pentru a se asigura principiul egalității in drepturi.
Pe de alta parte, deși cadrul normativ stabile te exigente mai mari in ceea ce privește candidații independenți, un alt act normativ conex, respectiv Legea 334/2006, cuprinde o prevedere care creează încă o situație discriminatorie intre candidații partidelor politice și cei independenți.
Maria Grecea: Prin art. 40 se permite rambursarea valorii celei mai mari aferente doar unui tip de candidatura, pentru candidații independenți care candidează la mai multe funcții
Eu candidez atât pentru funcția de primar al Municipiului Codlea, cât și pentru cea de consilier local și am posibilitatea de a solicita rambursarea sumei de 33.000 lei (aferenta celor 10 salarii minime pe economie, la nivelul anului 2024), in timp ce un partid care ar propune candidați are posibilitatea de a solicita rambursarea sumei de 49.500 de lei (aferenta contravalorii a 10 salarii minime pentru funcția de primar și 5 salarii minime pentru funcția de consilier).
Este important sa subliniem ca efortul financiar este identic, atat pentru un candidat independent, cat și pentru un candidat, sau o lista de candidați, propusa de un partid politic. Același tip de afișe și aceleași pliante (stabilite prin prevederile Legii 334/2006) sunt folosite, in număr similar, la locurile de afișaj, stabilite de primarii, conform Hotărârii BEC. De asemenea, metodele adiacente, care consta in postări pe rețelele de socializare, materiale in presa, sau alte cheltuieli, sunt, de asemenea, IDENTICE, fie ca vorbim de un candidat independent sau de o lista, a arătat candidata.
- Comandat de MARIA GRECEA – candidat independent, Executat de SC Sed Media SRL – portal: www.newsbv.ro
- Cod mandatar financiar coordonator: 24240289
Dacă apreciezi știrea, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like!