Luftrecords, in parteneriat cu Scoala Gimnaziala si Centrul Social de Zi pentru Copii din Prejmer desfasoara in perioada aprilie-septembrie 2022 un proiect educativ. Are implicatii importante intr-o zona defavorizata din Romania. „Educatie emotionala prin muzica si versuri”.
Patruzeci si cinci de copii cu varste cuprinse intre 6 si 12 ani din Prejmer vor invata sa isi exprime liber emotiile si sa le transpuna in muzica si versuri. Alaturi le este o echipa de pedagogi, compozitori si muzicieni profesionisti. Initiatorii proiectului, Adelina si Alexandru Luft, au gandit un program interactiv cu copiii timp de patru luni. Perioadă în care acestia devin protagonistii unor productii audiovizuale, respectiv sase melodii si videoclipurile acestora.
Atelier de inteligență emoțională
Fiecare reprezentand o emotie primara cu versuri inspirate din experientele si trairile lor. Scopul final al proiectului este crearea unui context creativ, interactiv si tolerant, in care copii din medii diferite sunt incurajati si indrumati sa isi dezvolte inteligenta emotionala prin procese de creatie si interpretare muzicala.
In weekendul 14-15 mai, pedagogii de la Scoala Waldorf Sophia Brasov au pregatit un atelier de inteligenta emotionala pentru cei mici. Se vor pune bazele invatarii celor sase emotii primare care se regasesc in studiile reputatului psiholog american Gerrod Parrott. Dragoste, bucurie, surpriza, manie, tristete, si frica, precum si invatarea emotiilor secundare si tertiare prin jocuri interactive si de impact. Copiii de azi, chiar mai mult decat cei de ieri, nu stiu adesea cum ar trebui sa isi gestioneze emotiile. Se orienteaza dupa adulti, cei care, de cele mai multe ori, isi ascund sentimentele. Si in zonele rurale din Romania, exprimarea emotiilor este in continuare reprimata. De comportamentele pe care cei mici le vad la adultii din jur. Acest atelier isi propune sa ajute copiii sa-si cunoasca propriul univers emotional, pentru a putea reactiona la universul celorlalti.
In urmatoarea etapa a proiectului se vor crea sase grupuri. Fiecare cu cate 7-8 copii din medii diferite si de varste diferite. Se vor intalni timp de o saptamana cu muzicianul si producatorul muzical Alexandru Luft, pentru a dezvolta fiecare emotie in parte. Vor crea versurile impreuna si punand bazele pentru sase melodii care vor fi promovate online.
Rețineri din partea părinților
Apoi, muzicienii Denisa Damian, Ioana Siia si Anamaria Mihaescu vor desfasura o serie de ateliere. E vorba de interpretare muzicala la Sala de Spectacol din Prejmer. Fiecare grupa va fi indrumata in interpretarea melodiilor, precum si pentru a realiza o coregrafie pentru videoclipurile acestora. La final se vor inregistra melodiile si videoclipurile aferente interpretate de fiecare grupa de copii. Ulterior vor fi montate si publicate pe canalul de YouTube Luftrecords si distribuite in comunitatea din Prejmer. În mediul online, pentru a promova toleranta si incluziunea sociala in randul tuturor copiilor din Romania.
„Am ales sa lucram cu copii din Prejmer deoarece este si locul in care eu si fratele meu am copilarit. Și fata de care eu, personal, sunt atasata emotional. Ne-am bucurat sa vedem ca exista o deschidere din partea scolii primare din Prejmer. Sa se alature demersului si, impreuna, am depistat o nevoie reala pe care copiii din comuna o intampina. Anume lipsa de implicare a copiilor din medii defavorizate inscrisi la Centrul Social de Zi pentru Copii in activitati cu copii din medii mixte. Fiind majoritar romi, copiii sunt adesea discriminati si plasati intr-o categorie diferita.
Există retineri din partea parintilor de a-i lasa sa interactioneze cu acestia. Contextul pandemiei, care a avut o influenta semnificativa asupra starii emotionale a copiilor, precum si mediile vulnerabile sau precare din care unii dintre acestia provin, au dus la formularea acestui proiect. Parteneriatul cu Scoala Waldorf Sophia este instrumental in facilitarea unor ateliere in educatie emotionala pentru acesti copii. Pedagogia Waldorf promoveaza si aplica dezvoltarea armonioasa (trup, minte, suflet) in randul copiilor din clase primare”, spune Adelina Luft, co-initiatoare a proiectului, curator de arta si manager cultural.
Exista in continuare o nevoie presanta de parteneriate si colaborari intre institutiile scolare din mediul urban si cele din rural. Doar astfel vom putea oferi oportunitati de dezvoltare egale copiilor din medii vulnerabile.