blog-logo

Importanța orelor de lucru manual în școala românească. Mai vor elevii să învețe cusut, croitorie sau traforaj? Care este părerea  profesorilor?

Importanța orelor de lucru manual în școala românească. Mai vor elevii să învețe cusut, croitorie sau traforaj? Care este părerea  profesorilor?

Sunt prea mulți ani de când lucrul manual nu se mai predă în școli. Veți spune că sunt nostalgică după un sistem care, în opinia unora, nu și-a dovedit eficiența. Da, sunt din acele vremuri în care, din clasa a 5-a aveam ca materie „Lucrul manual”, și până în clasa a 8-a continuam această materie. Mulți dintre cei care citesc acum acest articol nu știu despre ce este vorba.

Și cum iubesc mult poveștile și istorisirile, amintirile frumoase le păstrez cu drag și grijă în sertarase speciale. Azi vom deschide împreună sertarasul denumit ora de lucru manual.

Începând cu clasa a 5-a, porneam în aventura orelor de lucru manual. Acele ore la care clasa se împărțea în două. Noi fetele rămâneam în sala de clasă. Băieții își luau halatele albastre și plecau împreună cu maistrul în atelierul de la parterul școlii. Atelier în care învățau să traforeze, să prelucreze fierul, să bată cuie, să construiască diverse obiecte din lemn și multe alte tehnici.

Noi fetele, în sala de clasă, sub îndrumarea doamnei profesoare de lucru manual, care trebuie să spun că avea o răbdare de fier, și o căldură în vorbă de ne domolea ușor din năzdrăvăniile noastre de copii de 11-15 ani cât aveam pe atunci, învățam încet și cu migală tehnici vechi.

Cred că primul obiect pe care l-am realizat a fost o față de masă cusută în cruciulițe. Și în fiecare trimestru aveam câte un proiect, pe care trebuia să îl finalizăm până la sfârșitul trimestrului. 

Rând pe rând, la acele ore, în sala de clasa mare și luminoasă, noi fetele, cam 18 la număr, îndrumate de doamna profesoară, am învățat să coasem pe etamină. Să tricotăm fulare, pulovere, căciuli, să tesem pe cadru. Am parcurs toate tipurile de tricotat, învățând modelele de bază. Am trecut la croșetat, unde tot așa am învățat piciorușele de bază. Am croșetat o bentiță, o căciulă și o vestă albă. Am învățat să coasem la mașina de cusut, unde ne-am realizat fuste, fețe de pernă. Am brodat pe material de batist cu fir mouline. Am gătit lucruri simple, cum ar fi: icre sau salată beuf.

Aveam caiet ca la fiecare materie. În caiet notam materialele pe care le foloseam, tipuri de materiale, mostre tricotate, croșetate, rețete.

Tot la acele ore am învățat cum să ne organizăm o bucătărie, cu ce este necesar. Cum să păstrăm alimentele, rolul cămării într-o locuință. Cum se conservă legumele, cum se face gemul ori dulceață.

Era vârsta la care nu realizam importanță acelor ore

Sigur, ne gândeam că poate e mai importantă o oră de română sau de matematică, sau poate de chimie. Unde mulți aveam probleme de înțelegere a materiei. Sau, de ce nu, sa ieșim în curtea școlii. Dar ce nu realizăm noi era tocmai ce ne forma, ce rămânea în urmă, iar orele de lucru manual ne-au creat o disciplină, au creat o legătură între noi, copiii de atunci. Acea comunitate care se forma între noi, fetițele mai cuminți sau mai năzdravăne și doamna profesoară, ca într-o sezatoare.

Alte articole:   Castelele Peleş, Bran și Salina Turda, emblemele cu care autorităţile vor să promoveze România turistică

Știam de mici să coasem un nasture, să băgăm ața în ac, să alegem materialele potrivite pentru un anumit proiect, să deosebim firul de lână de cel de bumbac, să luăm măsuri și să croim o haină simplă, să așezăm o masă când vin musafirii în casă, să punem lucrurile în ordine prin dulapuri și să facem maioneză. Tot la acele ore am învățat că sfoara de cânepă sau de iută nu este doar pentru a lega borcane, ci se pot realiza obiecte de decor spectaculoase.

Îmi doresc ca orele de lucru manual să revină în școli, așa cum era odată. Să se reia activitățile creative, sub toate formele.

Care este câștigul prin reintroducerea orelor de lucru manual? Este dovedit științific că lucrul manual îmbunătățește considerabil capacitatea copilului de a deprinde alte materii, ca matematica, fizica sau chimia. Copiii care au deprinderi artistice au un nivel crescut de empatie, acceptă și înțeleg mai ușor problemele semenilor lor, știu să asculte și să comunice cu ușurință.

Prin orele de lucru manual copiii află de meșteșugurile locului: țesut, cusut, împletit, crestături în lemn, tehnici de pictură pe lemn și pe sticlă, croșetat și tricotat, și lista poate continua.

Cei mici pot afla despre diferitele materiale pe care pământul ni le oferă: bumbac, cânepă, in, lemn, lână de la oi. Astfel ei pot învață despre protejarea naturii și despre reciclare. 

Da, sper în acele vremuri în care orele de lucru manual își vor găsi iar locul în programa școlară.

Am rugat cadre didactice din Brașov să îmi spună părerea lor despre importanța orelor de lucru manual în școli.

Profesor învățământ primar Vasîi Cosmina

“Este o adevărată plăcere să realizez la clasă activități de lucru manual. Elevii mei spuneau: ,,Ce bine, Doamna! Va fi o zi minunată!”

Simțind bucurie din partea elevilor mei pot spune că aceste activități care îmbină tradiționalul cu modernul sunt foarte benefice :dezvoltă creativitatea, îmbunătățesc abilitățile motorii, aduc beneficii cognitive și nu în ultimul rând creează o legătură cu părinții și bunicii.

Încurajez și susțin realizarea de activități de lucru manual la clasă, culorile, materialele și ceea ce se obține la final aduc fericire și mulțumire copiilor. “

Profesor învățământ primar Vasîi Cosmina

Alte articole:   Cu cât va fi majorat salariul minim. Marius Budăi: Se impune această măsură

Profesor Violeta Daniela Nedelcu

“Așa cum mă interesează să-i conduc pe elevi spre monitorizarea propriei învățări la limba și literatura română, așa mă interesează și organizarea, efortul susținut, reziliența. Aceste aptitudini sunt dezvoltate și prin lucrul manual, de care unii dintre noi am avut parte în școala generală.

Eu personal îmi amintesc că am învățat să croiesc și să tricotez, am învățat și să brodez, e drept, dar am uitat. Mi-amintesc că i-am propus doamnei profesoare să spunem povești în timpul orelor și a fost de acord. Cum așteptam toți acele ore!

Lucrul manual e un prilej pentru elevi de a lucra efectiv ceva util și frumos. Am avut elevi care au urmat orele de tricotat.

Am văzut și băieți, și fete tricotând. Țin minte un băiat, A., căruia nu-i ieșea jucăria și cum a dat să o arunce prima oară, dar, n-a făcut-o din respect pentru noi, cei mari, care eram de față. Și am fost martora împlinirii lucrului său și a sentimentului că: „Da, am reușit!” – sentiment de izbândă care a fost extrem de important pentru copil.

Copiii cresc frumos. Depinde de noi ce materie le oferim, cu ce-i hrănim.”

Profesor Violeta Daniela Nedelcu

Profesor documentarist/istorie Mîzgaciu Roxana

“În ciclul primar dar și cel gimnazial ar fi foarte bine dacă ar exista posibilitatea introducerii lucrului manual. Această îndeletnicire dezvoltă foarte multe competente elevilor precum răbdarea, imaginația, atenția, disciplinează în sensul că atunci când creezi ceva ai nevoie de liniște, cooperare dar și competente pentru viata de zi cu zi (atunci când nu ai parintii lângă tine să poți sa-ti cosi un nasture).

Vorbim din experienta, pentru ca în acest an scolar am avut și o ora de desen la clasa mea și când am ajuns la ultimul capitol al manualului, Simbolistica în arta, i-am învățat pe toți să coasă.

Am avut un feedback exceptional. Am avut un elev, băiat, care si-a achiziționat acasă etamină și fire si a continuat să coasă în timpul liber. În timpul orelor a fost o atmosfera plăcută, multă liniște și concentrare asupra lucrului. Vă mai spun ceva din casă, în clasa am 14 baieti și 11 fete, extrem de gălăgioși.

Ora respectiva le aducea liniștea de care aveau nevoie, aspect observat în plăcerea cu care au lucrat. În concluzie, da sunt de acord cu introducerea lucrului manual în scoli. Pentru băieți chiar activități specifice, precum traforajul sau să bată un cui. Elevii îndrăgesc activitatile practice, utile vieții.”

Profesor documentarist/istorie Mîzgaciu Roxana

Bibliotecar – profesor de limba română Manuela Chihaia

“In opinia mea, lucrul manual este foarte important pentru copilul aflat în plină formare și dezvoltare și mă refer la motricitate, abilitate și chiar confort psihic.

La noi se lucrează mult pe acumulare de noțiuni teoretice (uneori peste puterea de a primi a copilului) fără însă a pune în practică aceste cunoștințe.

Se pune tot mai puțin accentul pe manualitate. Lucrul manual reprezintă și puntea către tradiție, către ceea ce avem mai de preț de la bunii noștri. Aș încadra această disciplină în categoria „patrimoniu școlar

Bibliotecar – profesor de limba română Manuela Chihaia

Alte articole:   Cu cât va fi majorat salariul minim. Marius Budăi: Se impune această măsură

Profesor învățământ primar Mariana Lazar

“Consider că orele de Lucru manual sunt adevărate oaze de creativitate și bucurie, benefice dezvoltării armonioase a copilului la orice vârstă deoarece ele dezvoltă îndemânarea, imaginația, contribuie la starea de bine, gestionarea emoțiilor, creșterea încrederii și a stimei de sine, dezvoltă abilități practice și antreprenoriale, gustul pentru frumos, simțul artistic, îmbogățesc orizontul cultural și constiuie un prilej minunat de a socializa, a te regăsi, a te relaxa și deconecta de griji, de a da sens timpului petrecut alături de colegi, prieteni, părinți sau bunici, timp cu folos, timp de calitate.”

Profesor învățământ primar Mariana Lazar

“Introducerea lucrului manual în școli mi se pare o necesitate care derivă atât dintr-un suport acordat societății, dar cu precădere elevului. Acesta capătă un alt sens și dă un alt sens activităților în care este angrenat.

Facil din punct de vedere motor, lucrul manual ajută la dezvoltarea creativității, a raporturilor interumane și la viziunea artistică, fiind în același timp definit și drept o bună oportunitate de introspecție, întoarcere la tradiția românească și, de ce nu, practicalitate ce se poate transforma într-un antreprenoriat indiferent de vârsta celui care alege să întreprindă astfel de ateliere.

Profesor Cristina Gagiu

De altfel, am văzut în tren deunăzi două adolescente care, în loc să se alimenteze cu postări de tip social media, au ales să croșeteze împreună. Din punctul meu de vedere, lucrul manual este și un suport psihologic la care oricine se poate apleca indiferent de vârstă.

Pot fi organizate ateliere unde practicanții pot face schimb de idei, pot conlucra și colabora cu diferite scopuri.”

Profesor Cristina Gagiu

Un an școlar minunat, tuturor elevilor!

Foto: 1942, Rădăuți. Fotografie de Willy Pragher – Prima zi de scoala

Foto: fb. Romania mea – ora de lucru manual

Te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like!

Noutăți RAPID și pe canalul de Telegram: Abonați-vă AICI

Distribuie dacă îți place!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Anunţuri mică publicitate