blog-logo

CFR anunță investiții de peste 131 milioane de lei, în Gara Predeal 

CFR anunță investiții de peste 131 milioane de lei, în Gara Predeal 

Agenția de Protecția Mediului (APM) Brașov a aprobat, zilele trecute, acordul de mediu pentru proiectul Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA de modernizare a Gării Predeal

Potrivit memoriul tehnic pentru reabilitare a Gării Predeal, depus de CFR SA la APM Brașov, valoarea investiției se ridică la 131,93 milioane lei, fără TVA. 

Lucrările vizează mai puține linii, tunelul pietonal refăcut, peroane mai înalte, un mic parc și o pasarelă pietonală nouă sunt câteva dintre viitoarele elemente ale gării Predeal după refacerea acesteia, informează clubferoviar.ro

Detaliile apar în documentația prezentată de firma CONSIS Proiect pentru obținerea acordului de mediu în faza studiilor premergătoare începerii activităților de proiectare detaliată și execuție.  

Ce prevede proiectul 

Pe partea de linii se prevede reconfigurarea stației prin înlocuirea aparatelor de cale și construirea a doua peroane noi la liniile 2-3, 4-5 și desființarea liniilor 9-18. Se mai prevede: 

  • realizarea suprastructurii căii alcătuită din șină tip 60E1 cu traverse de beton și prinderi elastice; 
  • realizare de cale fără joante, aparatele de cale vor fi înglobate în calea fără joante; 
  • prisma de piatră spartă va fi în totalitate nouă, piatra spartă ce se va recupera se va folosi pentru umplutura între linii; 
  • realizarea de peroane noi cu înălțimea de 55 cm față de NSS (nivelul superior al șinei). 

Nouă pasarelă pietonală 

În stația Predeal a fost propusă o pasarelă pietonală atât cu rol edilitar cât și cu rol de acces la peroane. Pasarela va avea o lungime aproximativă de 145m și va include 3 accese la peroane, o rampă pentru persoane cu dizabilități și bicicliști, 3 lifturi și un acces pietonal la nivel către strada Eroilor. 

Alte articole:   Concert susținut de Anatoly, la Muzeul de Artă Brașov

Pasarela și accesele sunt închise cu plexiglass transparent montat pe structura metalică. Pentru a nu crea un efect de seră, pasarela se va ventila natural. 

Beneficiind de o diferență mare de înălțime între strada Eroilor și piața gării, cota de călcare a pasarelei se va afla la cota străzii Eroilor. De asemenea, înălțimea până la pasarelă va asigura gabaritul de liberă trecere necesar trenurilor și instalațiilor feroviare. Fiind destinată pentru un trafic mare, pasarela a fost dimensionată astfel încât să permită o bandă de biciclete poziționată central, și două zone de circulație pietonală situate lateral. 

Una dintre cerințe fiind implementarea unei rampe pentru bicicliști, pasarela include o rampă amplă de aproximativ 110m lungime cu 4 podeste și 5 zone inclinate, inclusiv una curbă. Panta este de 8%, rampa putând fi utilizată confortabil și de persoanele cu dizabilități. Pentru a nu incomoda circulația din fața clădirii de călători, rampa a fost poziționată lateral, paralel cu peroanele, și traversează zona verde, coborând printre arborii existenți. 

Pasarela a fost plasată excentric față de accesul în gară, dar în imediata apropiere a parcării și a zonei pietonale. Între pasarelă și copertine s-a lăsat un spațiu amplu pentru a pune în valoare clădirea de călători, fără a obtura vederea către aceasta de pe peroane și de pe strada Eroilor. 

Pasarela are formă tubulară, tăiată oblic la capete și este marcată printr-o serie de inele înclinate care oferă ritmicitate. 

Peroane 

Se vor construi peroane noi, în locul celor existente, care se vor demola. Peroanele vor fi realizate din elemente prefabricate din beton armat, tip zid de sprijin ZP și tip dale orizontale DP dispuse în console înspre linii. Finisajul peroanelor se va realiza din mixturi asfaltice. Protecţia muchiilor peroanelor se va face cu corniere metalice. 

Alte articole:   Fundația Comunitară: 2 săli de sport reabilitate și 2 terenuri performante de sport înființate în Brașov în 2022 

S-au prevăzut rampe pentru persoanele cu dizabilităţi şi scări de acces la peroane. Trecerile la nivel vor fi realizate din dale elastice de cauciuc. 

Pentru preluarea diferenţelor de înălţime între cota peroanelor şi cota terenului amenajat se vor monta balustrade. Balustrade se prevăd şi la capetele peroanelor. Pentru a evita accidentarea călătorilor care se deplasează de la un peron la altul, se va prevedea un gard de protecție între liniile 1-2 și 3-4, pe toată lungimea peroanelor. 

Pentru persoanele nevăzătoare se vor amplasa pe scări, accese și pe peroane benzi de ghidaj tactil. Pe peroane se vor monta coșuri de gunoi și bănci pentru călători. Mobilierul va fi antivandalism. 

Copertine noi 

Copertinele existente din beton armat se vor demola, urmând a se construi copertine noi. Pe toate cele 3 peroane, în toate cele 7 variante, se prevăd copertine metalice cu rolul de protecţie a călătorilor împotriva intemperiilor, cu lungimea de 78m și lățimea de 7m. 

Copertinele vor fi acoperite cu tablă cutată zincată și vor fi închise la partea inferioară cu plăci compozite de aluminiu. Copertinele vor fi prevăzute cu instalaţii electrice pentru iluminatul peronului pe timpul nopţii. Pe toate cele 3 peroane, se prevăd copertine metalice cu rolul de protecţie a călătorilor împotriva intemperiilor, cu lungimea de 78m și lățimea de 7m. 

Copertinele vor fi acoperite cu tablă cutată zincată și vor fi închise la partea inferioară cu plăci compozite de aluminiu. Se prevăd jgheaburi şi burlane pentru preluarea apelor pluviale. 

Alte articole:   Turneu caritabil de fotbal în sală, de 1 Iunie

Amenajare spații verzi 

În urma desființării liniilor 9-18, spațiul rezultat se va amenaja peisager, cu spații verzi, alei dalate, corpuri de iluminat stradal și mobilier urban. Parcul rezultat, va fi împrejmuit cu garduri de protecție pentru a opri trecerea pietonilor către dispozitivul de linii de cale ferată. Se vor amenaja și spațiile verzi din fața clădirii de călători și cele adiacente peronului 1. 

Documentația nu este clară în ceea ce privește soarta actualului tunel pietonal, în toate variantele luate în calcul. Se precizează că „în variantele B si E este propus demolarea totală a tunelului pietonal existent și reconstruirea unui tunel nou pe același amplasament. Scarile existente se vor demola integral, din considerente de arhitectura, si se vor reface integral. Demolarea se va executa dupa un proiect de demolare avand in vedere neafectarea elementelor tunelului ce nu se demoleaza”. Soarta tunelului în variantele A, C ,  D, F și G (cinci din cele șapte variante) nu este menționată. 

Valoarea investiției 

Valoarea investiției este 131,93 milioane lei, fără TVA. Lucrarea se încadrează în programul investițional al CNCF ”CFR” SA, sursa de finanțare a acesteia fiind Bugetul de Stat și fonduri europene. În funcție de varianta ce va fi selectată de Beneficiarul lucrării, durata de execuție a lucrării va fi de 26 luni, în Varianta A, respectiv de 28 luni, în Variantele B-G. 

Foto: mapio.net 

Dacă apreciezi știrea, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like!

Noutăți RAPID și pe canalul de Telegram: Abonați-vă AICI

Distribuie dacă îți place!

Leave a Reply

Your email address will not be published.