blog-logo

Cui şi cum i se recalculează, de fapt, factura la electricitate şi gaze

Cui şi cum i se recalculează, de fapt, factura la electricitate şi gaze

Autorităţile au anunţat două metode mari şi late prin care vor să vină în sprijinul consumatorilor, astfel încât să trecem mai uşor prin această criză a facturilor uriaşe. Hotnews.ro a analizat cum ne vor ajuta fiecare dintre ele.

În primul rând, recalcularea facturilor din noiembrie şi decembrie, anunţată de premierul Nicolae Ciucă şi de ministrul Energiei, Virgil Popescu, se referă doar la facturile Electrica. Prin urmare, dacă sunteţi abonat la oricare altul dintre cei peste 70 de furnizori din România, această recalculare, anunţată cu surle şi trâmbiţe, nu se aplică în cazul facturilor emise de alţi furnizori.

Aceasta deoarece Electrica Furnizare este singura companie care nu a aplicat deja discounturile şi plafonarea în facturile pe ultimele două luni ale anului. Restul companiilor fie le-au aplicat la timp, fie cu întârziere, însă atunci când au fost emise, ele au conţinut reducerea promisă de stat.

Aşadar, dacă nu sunteţi client Electrica şi totuşi factura este mare, cu părere de rău vă spunem că trebuie să o plătiţi. În acest caz, fie nu v-aţi încadrat în limitele de consum, fie aveţi un contract cu preţ sub cel minim stabilit de stat şi atunci autorităţile au decis că nu aveţi nevoie de sprijin. Dacă totuşi observaţi erori frapante în factură, primul căruia trebuie să vă adresaţi este furnizorul.

Dacă răspunsul furnizorului nu vă este pe plac sau compania nici măcar nu v-a răspuns, atunci cel mai bine este să vă adresaţi Autorităţii Naţionale de Reglementare (ANRE), care are o secţiune de petiţii pe site. Veţi primi răspuns în maximum 30 de zile, astfel încât să aveţi timp să vă lămuriţi până să vină scadenţa de plată a facturii.

Alte articole:   Dan Cămârzan, milionarul care și-a ucis bunica de 93 de ani, a cerut să fie externat de la spitalul de psihiatrie

Cui i se recalculează factura

Să revenim la clienţii Electrica (ce-i drept, foarte mulţi, 3,5 milioane, conform site-ului companiei, din totalul de 8 milioane de consumatori din România). Aceştia au primit facturile pe noiembrie şi decembrie fără a fi plafonate sau compensate. De aici a şi pornit tot acest scandal: oamenii au văzut sume uriaşe în facturi şi niciun discount, deşi autorităţile şi presa anunţaseră că de la 1 noiembrie se aplică această lege.

Electrica a anunţat pe 7 ianuarie că toate sumele vor fi plătite integral către consumatori, odată cu prima citire a contoarelor, însă era deja prea târziu, scandalul începuse, iar consumatorii îşi puneau problema că au fost minţiti că facturile vor veni gata compensate. Câteva zile mai târziu, ANRE a amendat cu câte 200.000 de lei fiecare companiile Electrica Furnizare şi Gaz Vest (un mic furnizor) pentru că nu au emis facturi în conformitate cu legea.

ANPC le-a amendat şi ea şi a dispus recalcularea tuturor facturilor emise de aceste companii până la 31 ianuarie. Din sursele noastre, Gaz Vest a rezolvat problema, a emis noile facturi, iar Electrica trimite şi ea clienţilor treptat facturile recalculate.

Ce s-a întâmplat acolo nu a fost în totalitate vina companiilor, ci şi a statului şi a birocraţiei greoaie din instituţii. Legea privind compensarea şi plafonarea a apărut în 29 octombrie şi a intrat în vigoare la 1 noiembrie, iar furnizorii au acuzat perioada mult prea scurtă de timp pe care o aveau la dispoziţie pentru a modifica integral softurile de emitere a facturilor. Mai mult, normele de aplicare, ce clarificau multe din necunoscutele acestui proces, au fost publicate abia la sfârşitul lunii noiembrie, iar modalitatea de aplicare a TVA a fost stabilită abia printr-o ordonanţă publicată la sfârşitul lunii decembrie (ordonanţa “trenuleţ”).

Alte articole:   Cât câștigă un profesor în România? Grila de salarizare pentru fiecare categorie

Andrei din Brașov și factura de la Electrica

Aşadar, clienţii Electrica vor primi zilele acestea o factură recalculată pentru consumul din noiembrie şi decembrie. Dar, atenţie, nu toţi clienţii Electrica, ci doar cei care au consumat maximum 330 de kWh pe lună şi au un preţ în contract mai mare de 0,68 lei pe kWh. ANPC a anunţat miercuri că este vorba de circa 2,2 milioane de facturi.

Spre exemplu, Andrei locuieşte în Braşov şi are contract cu Electrica Furnizare pentru un preţ de 0,77 lei pe kWh. Consumul său din noiembrie a fost de 187 de kWh, iar cel din decembrie, de 244 de kWh, deci se încadrează în limitele de consum prevăzute de lege. Legea prevede o compensare de maximum 0,29 lei pe MWh, dar în acest caz Andrei va plăti 0,68 de lei pe kWh, pentru că este preţul minim posibil.

Totodată, legea a plafonat preţul la maximum 1 lei pe kWh, deci dacă aţi plătit mai mult veţi primi diferenţa.

Ce se întâmplă mai departe

O altă mare problemă a acestei legi a fost limita destul de mică de consum, atât la gaze, cât şi la electrictate, astfel că s-au calificat mai puţini consumatori decât îşi propusese Ministerul Energiei iniţial. Din cifrele comunicate de companii, în mare 60% dintre consumatorii casnici se califică pentru a primi compensare în cazul energiei electrice şi 50% la gaze. Deci nu toţi consumatorii, aşa cum s-a înţeles de la televizor.

Alte articole:   OMS: Nu este nevoie urgentă de vaccinare în masă contra variolei maimuței

În urma acestui scandal, autorităţile îşi propun să ridice limitele de consum, de la 1.000 la 1.500 de metri cubi la gaze, pentru perioada 1 noiembrie 2021-31 martie 2022. De asemenea, potrivit intenţiei Guvernului va scădea prețul plafonat, adică cel maxim care poate fi plătit de client, de la 0,37 lei/kWh la 0,31 lei/kWh, iar compensarea creşte la 40% din preţul gazului marfă, faţă de 33%.

La electricitate, consumul pentru care se poate primi compensare este de maximum 500 kWh, faţă de nivelul de 330 kWh de acum. Plafonul de preţ este de 0,8 lei pe kWh, faţă de 1 leu până acum, iar valoarea compensaţiei rămâne 0,29 lei pe kWh.

Noroc cu iarna blândă

Partea bună în tot acest scandal este că am avut o iarnă destul de blândă în majoritatea regiunilor din ţară şi nu am fost în situaţii extreme. Facturile ar fi putut fi mult mai mari decât oricum sunt acum.

Vestea proastă este că nu se ştie cât va dura această criză a facturilor, întrucât problema a cuprins toată Europa şi chiar toată planeta, iar rezolvarea ei implică atât relaţii economice, cât şi geopolitice. Odată cu venirea primăverii şi a căldurii, scăderea consumului ne va da totuşi un răgaz pentru găsirea de noi strategii.

Sursa: Hotnews.ro

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like!

Distribuie dacă îți place!
  1. Nea Sebi, ne-am lamurit cat va plati Andrei. Dar nea Willy cat va plati daca s-a marit plafonul? Ca pe luna noiembrie-decembrie nu s-a incadrat in consumul zilnic de referinta si a platit aproape dublu fata de perioada aferenta a anului trecut. Cand gazul era sub 1,6 lei/mc si acum este 2,7 lei /mc. Deci, daca s-a marit plafonul, ar trebui ca acei 500 mc + cei 10% sa se repartizeze si pe lunile anterioare, adica pe noiembrie si decembrie, ca asa ar fi normal. Caci conform Legii 259/202 si a tabelului 2 din anexa, au mai ramas ianuarie, februarie si martie. Cum jumate de ianuarie s-a dus, azi suntem in 20, ieri Popescu zicea ca inca nu s-a dat OUG de modificare, rezulta ca imediat trece si luna ianuarie (11 zile) si ramanem cu februarie (28 zile) si martie (31 zile). Adica mai sunt de consumat din plafon, esalonat pe zile si luni, pe ianuarie 8,3 mc/zi sau 91 mc/11 zile ramase, februarie 8,4 mc/zi sau 235 mc/luna si martie 7 mc/zi sau 217 mc/luna plus 10% (abatere maxima acceptabila) lunar. In total 543 mc plus 10% adica 597 mc pana se termina compensarea. Acuma ce o sa faca oamenii cu aia 500 mc dati in plus? O sa rupa centralele si teracotele? Nu, ca nu sunt gratis si aia trebuie platit, compensat ce-i drept. Adica se dubleaza plafoanele lunare? Ma indoiesc. Cine are bani de 500 mc/ luna plafon avea si inainte bani pentru 300 mc/luna neplafonat, sa zicem. Asa ca intrebarea mea este: marirea plafonului la gaz, inseamna ca se repartizeaza si retroactiv pentru lunile trecute? Se recalculeze facturile la oamenii care au platit in plus ca nu s-au incadrat in vechiul plafon? Ca si pe aia i-au rupt in doua cu factura. Adica sa se recalculeze plafoanele si pe noiembrie si decembrie, sa se verifice cine se incadreaza in noile plafoane si sa le faca reducerea cuvenita pe rit nou. Ca asa cum au stiut sa umfle asa sa stie sa dea si banul inapoi. Atentie! Nu cred ca mai e nevoie cu noul plafon sa fiti geana pe contor, dar modalitatea de calcul a consumului pentru a va inscrie in consumul zilnic de referinta este urmatoarea: notati perioada de facturare. De exemplu luna asta ati dat index nou pe 20 ianuarie iar index vechi era in decembrie dat tot pe 20, sa zicem. Deci aveam asa: decembrie 31 de zile minus 20 ne raman 11 zile. 11 zile inmultit cu 7,2 mc/zi (77,6kwh/zi / 10,638 PCS = 7,2 mc/zi) = 79 mc pe decembrie. In ianuarie avem 20 de zile inmultit cu 8,3 mc/zi (89,11 kwh/zi / 10,638 PCS = 8,3 mc/zi) = 166 mc pe ianuarie. Adunam decembrie +ianuarie = 79 mc + 166 mc = 245 mc + 10% (abatere maxima acceptabila) = 269 mc pe perioada declara de la index vechi la index nou. Cam asa se face calculul pentru cei interesati. Dar socoteala noua va trebui sa tina seama de noul tabel cu noile consumuri zilnice de referinta publicate dupa aprobarea maririi plafonului. Marire de plafon care schimba consumul zilnic de referinta dupa care ne luam. Estimez calculul prezentat de mine ca exemplu ca va suferi o modificare de circa 50% in sus in beneficiul clientului, adica se va mari cota pe 30 de zile calendaristice (31 de zile in cazul nostru) astfel, aproximativ, 245 mc + 50% = 367 mc + cei 10% = 403 mc cubi de declarat pentru a se incadra exemplul in compensare. Atentie: la calcul tineti cont neaparat de numarul de zile aferent fiecarei luni calculate de la indexul vechi pana la data declararii noului index. Adica in decembrei atatea zile, in ianuarie atatea zile.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.