blog-logo

Afacerea RIAL. Cum vrea USR să „gestioneze” patrimoniul Braşovului, printr-un ONG-ist de la Corbeanca, asumat de Coliban

Afacerea RIAL. Cum vrea USR să „gestioneze” patrimoniul Braşovului, printr-un ONG-ist de la Corbeanca, asumat de Coliban

Primarul Allen Coliban și directorul interimar al RIAL, Sorin Jula, au prezentant, spun ei, în cadrul unei conferințe de presă, o „radiografie” a situației economice și financiare a societății RIAL, care are acționar municipiul Brașov. Evident, radiografia a fost cosmetizată după cum a fost interesul celor doi. RIAL este o afacere care a suscitat lupte mari și în trecut, dacă vă amintiți războiul dintre fostul primar Ioan Ghișe, pe de o parte, și „Cooperativa” din Consiliul Local și conducerea RIAL, respectiv Dan Vele, de cealaltă.

Sorin Jula este un şef de ONG, de la Corbeanca, specialist în acţiuni de voluntariat şi adunat gunoaiele împrăştiate în general de mitici, reciclat de Coliban, după cum a declarat în conferinţa de presă, întrebat de ziarişti cum a ajuns să fie paraşutat la Braşov, la RIAL.

După cum ştiţi, RIAL administrează patrimoniul imobiliar al municipiului și încasează chiriile pentru locuințele și spațiile cu altă destinaţie pe care Municipalitatea le are în proprietate, și, în plus, execută lucrări de construire și reparații pentru proiectele Primăriei Brașov. la această oră, RIAL a ajuns într-un blocaj economic, una dintre explicaţii fiind aceea că primarul Coliban nu plăteşte lucrările executate de firma Primăriei. Oare să fie o simplă coincidenţă, faptul că aduci o firmă în impas economic ca apoi să ai motiv să instalezi la conducere clica de partid?

„La o lună de la preluarea mandatului de director interimar, l-am invitat pe domnul Sorin Jula să prezinte situația pe care a găsit-o la RIAL SRL”, zicea joi Coliban. De fapt, cu o zi înainte, oamenii de la RIAL au protestat că noul director e cam pe nicăieri, lucru pe care i l-au spus în față, la întâlnirea pe care au avut-o înaintea ședinței Consiliului de Administrație.

Războiul contra RIAL vine, de fapt, pe fondul în care noua putere politică de la Brașov este „flămândă” să pună mâna pe spațiile municipiului, câte mai sunt la ora asta… Și poate ar trebui amintit faptul că directorul demis de la RIAL, Doru Constantin, a intrat în vizorul USR după ce a refuzat să pună pe tavă „salvatorilor României” sediul PNȚCD din Piața Enescu. După ce le-a explicat că, în baza noului Cod Administrativ, pot obține un spațiu participând la licitație sau folosindu-se de prevederile Legii partidelor, iar în această situație era nevoie de o hotărâre de Consiliu Local, cei de la USR au dat înapoi, pe moment, pentru că revin acum cu politrucii pe care și-i instalează în posturile cheie.

„Prostie și hoție”, rămâne de văzut din partea cui….

Iată ce a glăsuit Coliban, specialistul în calculatoare exmatriculat şi cu o facultate de management făcută mai mult la FF, că se dădea mare specilaist în curling la acea vreme: „Se confirmă ceea ce am spus încă din lunile trecute: nevoia, în primul rând, a unui management profesionist. Pe de altă parte, indiciile pe care le aveam legate de situația actuală – vorbim de aproape 10 milioane de lei gaură – care nu pot să aibă un răspuns decât în zona celor doi termeni:  prostie și hoție. Cât din fiecare, ne vom edifica în perioada următoare. Cert este că dacă ai o societate care gestionează patrimoniul municipiului Brașov – vorbim de locuințe, vorbim de spații comerciale -, care, în plus, primește de la primărie lucrări garantate, lucrări finanțate din bani publici, și cu toate acestea este pe minus 10 milioane – aceasta  este o problemă de management defectuos absolut evidentă. Vorbim de o societate care la finalul anului trecut, în discuțiile din perioada decembrie-ianuarie, ne vindea gogoși sub forma unui profit pe care l-a raportat, și care, iată, la mai puțin de jumătate de an, este într-o gaură de 10 milioane de lei, o gaură care este numai consecința unor probleme istorice de management”.

Directorul societății RIAL, Sorin Jula a prezentat situația financiară la zi a RIAL-ului. Astfel, la data de 31 decembrie 2020, societatea avea o pierdere de 3,27 milioane de lei, pentru ca la data de 30 aprilie să ajungă la 7,52 milioane de lei, la care se adaugă un necesar de investiții și capital de lucru de 2,4 milioane de lei, pentru a putea fi reluată activitatea în condiții optime. Deci „gaura” nu este de 10 milioane de lei, cum zice exmatriculatul, ci vorbim despre faptul că un sfert din suma ar fi necesară pentru capitalizarea societății, ceea ce este cu totul altă poveste.

 ,,Din punctul meu de vedere, ar fi trebuit să existe niște raportări periodice, niște controale periodice, pentru a nu ajunge în halul ăsta. În anul 2021, serviciul tehnic a avut un singur contract, de 598.0000 de lei, în condițiile în care doar costurile cu salariile sunt vreo 580.000 de lei pentru același serviciu tehnic. Deci vorbim despre ce? Practic, a fost falimentat! În ultimele șase luni s-a mers efectiv pe resturi de lucrări și atât. Deci, RIAL-ul va necesita o  restructurare, din punctul meu de vedere, pe toate palierele. Și nu în sensul de a lăsa oamenii fără serviciu, ci de a le găsi soluții atât cât se poate și cât mai doresc să lucreze“, a declarat directorul RIAL, Sorin Jula. Aici, Jula este posibil să aibă dreptate și să-i fi scăpat „porumbelul”.

Tocmai îl acuză pe Coliban că a falimentat, conștient, RIAL-ul, pentru că Primăria nu i-a mai dat lucrări de executat, ba, dimpotrivă, după cum veți vedea în continuare, același Coliban a blocat la plată lucrări deja executate de RIAL, cum este cazul celor de la Colegiul Național Unirea. În schimb, USR, cu Coliban în frunte, că tot plânge de grija RIAL, mai înființează un post de director adjunct, plătit gros din banii publici. Care e logica?

Ce spune fostul director de la RIAL

Pentru a vă face o idee despre „afacerea RIAL” și care sunt dedesubturile și interesele administrației Coliban, vă lăsăm în continuare pălăcerea de a citi ce spune fostul șef de la RIAL, Doru Constantin.

  • Bilant 2016 (când a preluat Constantin mandatul de la Sorin Păltânea) cifra de afaceri a fost de 3.300.169 de lei, pierdere 541.395.
  • Bilant 2017 cifra de afaceri 5.238.357, profit 30.081
  • Bilant 2018 cifra de afaceri 6.797.266, profit 12.104
  • Bilant 2019 cifra de afaceri 12.176.734, profit 512.266
  • Balanta 2020 profit 11.768,50 cifra de afaceri aproximativ 17.000.000.

Din anul 2017 de cand am preluat RIAL-UL, societatea a fost numai pe profit, inclusiv anul 2020, acoperind si pierderea din anul 2016.

RIAL este societatea primăriei, aceasta fiind acționar majoritar si nu o societate mixtă, cum afirmă domnul Julia.

In anul 2017, la serviciul tehnic erau 13 muncitori, iar aceasta dezvoltare a început cu anul 2018, moment în care s-a dat si HCL 93, prin care primaria ne atribuia lucrari si nu mai trebuia sa participam la lciitații, asa cum am facut pana la aparitia HCL-ului. Modificarea organigramei a trecut atat CA și AGA si a fost aprobata de Consiliul Local. S-au creeat aproxinativ 120 de locuri de munca pentru asta s-a si dorit ca RIAL sa devina o societate de constructii serioasă. Atât doamna Oprea, membru in CA vechi si peredinte in CA actual, cat si doamna Roxana Cojocea, membră în AGA veche, actualmente membră CA actual, știau si stiu de acest lucru si au fost de acord cu schimbarea centrului de greutate pe tehnic.

Pana in anul 2020, luna septembrie, am avut si ne-au fost atribuite lucrari de către Primărie. Din septembrie 2020 a început blocajul prin lipsa de lucrari, cat si întârzieri cu plata facturilor din primărie.

Exemple lucrari: Colegiul Informatic, Colegiul Unirea, Platforme gunoi Municipiul Brașov, reparatii la unitatile de invatamant, Termoizolatie la blocuri, extindere aliemtnare cu apa Cimitir Municipal, împrejmuite gard Cimitir Municipal, Sprenghi.

La Colegiul Unirea, ne-a fost încredințată aceasta lucrare conf. HCL 93, pentru rest de execuție după ce au plecat spaniolii. Contractul avea o valoare care s-a modificat din cauza lucrărilor suplimentare, ținând cont de faptul ca aceasta clădire este foarte veche, iar în momentul în care ne-am apucat de treaba au aparut aceste lucrări suplimentare: consolidări de plansee, cantități mai mari de tencuiala necesară din cauza pereților care nu erau drepți, săpături, transport moloz, într-un cuvânt nu a fost o reparație capitală, ci o lucrare de restaurare. Toate aceste lucrări s-au executat în baza dispozițiilor de santier emise de către proiectant, nu făcute de capul nostru. Din septembrie a început blocajul pentru plata facturilor, in sensul in care se întorceau situațiile de lucrari inapoi pentru fel de fel de tertipuri… Noi ceream decontarea 1,5 mp tencuiala, cei de la Primăriei ziceau că, de fapt, sunt 1,48 mp (diferenţa era de 2 centimetri pătraţi). Situatiile de lucrari le-am refăcut de sute de ori pentru ca intr-o saptamana doreau ca situațiile sa fie cu 2 zecimale, când cu 3…

Toate lucrările au fost executate conform dispozițiilor de santier date ca către proiectant. Nu este adevărat că proiectantul a blocat aceasta lucrare. In afara de aceste lucrări suplimentare au mai aparut lucrari noi, lucrari ISU. Proiectul a fost întocmit in 2015 cu aviz ISU la nivelul legislaţiei din 2015. Din cauza schimbării legislatiei, a trebuit să se scoată un nou aviz si asa au aparut alte lucrari lucrari pe care noi nu le am oferta inițial. Pentru a ne încadra în termen am inceput sa executăm aceste lucrări lucrari care si in momentul de față nu sunt achitate, pentru ca trebuie sa se semneze un nou contract, în valoare de 1.800.000. In momentul de față lucrările de la Unirea au fost sistate, deoarece firma care asigură dirigenția la acest santier nu a mai fost plătită, iar în momentul de față nu mai este diriginte de santier la acest punct de lucru.

Minciunile lui Coliban din sedinta de Consiliu Local 

1. Oamenii si-au primit salariile cu o întârziere de o săptămână nu de 3 luni asa cum a afirmat.

2. Nu am refuzat nici o lucrare, niciodată. Totul a plecat de la o anume doamna Vranceanu, consiliera doamnei Boghiu, care in urma unei discuții telefonice mi-a reproșat faptul ca nu merg la licitații pentru lucrari, cum sunt Platformele de alimentare cu energie electrică pentru autobuze. Atâta timp cât este acel HCL 93, de ce nu ne-au încredințat lucrarea noua? M-am informat despre acea lucrare si am aflat ca era a doua oară postata la licitație, neînscriindu-se nimeni pentru ca valoarea lucrărilor era foarte mica. Am depus pana la urma oferta, iar acum sa aflu ca domnul Jula nu este de acord cu această lucrare pentru ca este subevaluata. Cât despre management, asa cum a afirmat Coliban, RIAL era pe un drum bun, bătătorit spre constructii, prin creare de locuri de munca.

Noua organigramă de la RIAL pe care am prezentat-o in CA si AGA a fost sa renunț la posturile vacante. Domnul Gheorghe Alexandru, membru in CA, a venit cu propunerea înființării postului de director general adjunct. Le-am explicat faptul ca in 2019 mai erau inca 4 directori care au plecat prin modificarea organigramei si, mai mult, am avut si un proces în acest sens pe care l-am castigat. Dacă am fi pierdut, trebuia sa achităm 1.200.000 salarii pana la finalul mandatului.

Referitor la declaraţiile primarului Allen Coliban din conferinţa de presă

Coliban astăzi și-a adus aminte de HCL 93/2018 privind încredințarea directa a lucrărilor către societățile la care Consiliul Local al Municipiului Brașov este acționar majoritar. Din august 2020 și până în prezent RIAL nu a primit nici o lucrarea din partea primăriei.

Balanta la decembrie 2020 arata faptul că RIAL este pe profit cu aproximativ 11.000 lei. Noul director general, Jula Sorin, in data de 09.06.2021 într-o ședință cu angajații societății spunea că pierderile societății sunt de 7,2 milioane lei. Peste 30 de minute, în ședința de Consiliu de Administrație acesta suma, la un interval de cca 30 de minute a crescut că Fat Frumos din lacrimă, la 8 milioane de lei. Fat Frumos din lacrimă ar fi foarte gelos pe aceste milioane, deoarece acestea au crescut peste noapte cu inca doua, ajungând astfel la 10 milioane dintr-un condei.

Este foarte ciudat cum de acest director general nu vorbește și despre sumele care mai sunt de facturat către Primăria Municipiul Brașov, sume care ar reduce drastic aceste așa zise pierderi. Pe de altă parte de ce nu ne spune și despre linia de credit, pentru care a primit o împuternicire din partea Consiliului de Administrație al RIAL sa acceseze aceasta linie de credit ( Hotărârea CA Nr. 17/10.05.2021 pe care a regăsiți pe site-ul rialbv.ro).

De ce nu vorbesc edilii municipiului Brașov precum și directorul general Jula Sorin, despre semnarea noului contract la Colegiul National Unirea, in sumă de 1,8 milioane lei, reprezentând lucrări solicitate de ISU pentru avizarea fucnționării, cât și lucrări fara corespondent agreate de către proiectant prin dispoziții de șantier (legale de altfel) suma aprobată prin Consiliul Local Brașov în luna decembrie a anului 2020. Care este motivul pentru care primaria municipiului Brașov a tergiversat semnarea acestuia până la această dată?

Oare sa fie faptul că, acum, având director general din partea propriului partid, primarul va semna acest contract în perioada imediat următoare? Menționăm faptul că, parte din aceasta suma reprezintă lucrări efectuate încă din anul 2020? Nu pare a fi rea intenție din partea primăriei?

Întârzierea lucrărilor la Colegiul National Unirea au fost cauzate de lucrările suplimentare apărute pe parcursul lucrărilor contractate, a avizului ISU ( primit de către RIAL după ce s-au efectuat lucrări pe vechiul aviz ISU care făcea parte integrantă din contractul de lucrări). De menționat este faptul că, întârzierea lucrărilor nu a fost cauzată de proiectantul lucrării, așa cum susține domnul Jula Sorin și primarul municipiului Brașov Allen Coliban.

Întârzierea lucrărilor la blocuri au fost cauzate de condițiile meteo nefavorabile.

La Cimitirul Municipal și Cimitirul Sprenghi lucrarea privind montarea gardurilor pentru împrejmuirea acestora a fost executată de către personalul angajat al serviciului tehnic din cadrul RIAL. Confecționarea gardurilor a fost executată de către o terță persoană juridică. 

Afirmațiile directorului general privind managementul societatii privind serviciul tehnic, referitor la faptul că electricieni și instalatori montau gardurile și nu erau productivi se datorează faptului că la acea perioadă nu erau lucrări pe specificul pregătirii lor.

In anul 2019, centrul de greutate al RIAL s-a mutat pe serviciul tehnic, deoarece s-a dorit că societatea sa devină o societate de construcții lucru cunoscut de către actualul președinte de CA – Maria Oprea și de către Roxana Cojocea, fosta membra AGA actualmente membru în CA al RIAL.
Modificarea organigramei din anul 2019, prin înființarea de noi locuri de munca la serviciul tehnic, a fost trecută atât prin CA, AGA al Rial cât și prin Consiliul Local al Municipiului Brașov și aprobată de către a acesta din urmă.

Cele 80 de persoane, angajate de către societate in anul 2019, au avut front de lucru. Mai mult decât atât, societatea a înregistrat un profit de aproximativ 500.000 lei acoperind pierderea din anul 2016. Afirmația domnului Jula Sorin cum că angajații serviciului tehnic nu își au locul și rolul in societate, este cauzata de lipsa lucrărilor de la primărie.

La aceasta dată, RIAL are lucrări contractate din anul 2019-2020, nefiind perfectat nici un alt contract.

Referitor la investitii, conform spuselor domnului Jula Sorin, adică achiziționare schela, RIAL deține 1000 mp de schela în condițiile în care suprafețele contractate de la primărie erau de peste 12.000 mp, iar termenele de execuție erau relativ scurte, acesta fiind motivul pentru care s-a închiriat schela de la terți.

Referitor la achiziționarea materialelor de construcții, acestea au fost achiziționate legal prin serviciul de achiziții al societății prin platforma SICAP, acest lucru nu a defavorizat, ca preț, societatea fata de alti constructori. RIAL nu a făcut stocuri de materiale de construcții așa cum reiese din conferința de presă a domnului Jula Sorin.

Creșterea volumului de lucru a serviciului tehnic din anul 2019 și prin modificarea organigramei a condus la necesitatea angajării unui număr de cca 80 de persoane, acestea fiind remunerate conform legislației în vigoare din domeniul construcțiilor. Motivul pentru care s-a luat decizia ca angajații acestui serviciu sa fie remunerați conform legislației în vigoare din domeniul construcțiilor a fost acela de a forma o echipa competitivă in viitor ca și societate de construcții, motivați fiind de aceste salarii și prime acordate, conform CCM.

Contractul colectiv de muncă se negociază și se aprobă în fiecare an de către CA al RIAL, iar toate drepturile și obligațiile din acest contract colectiv de muncă au fost câștigate în timp de către angajați și nu cum susține domnul Jula Sorin că nu se pliază pentru o firma de construcții. Îi amintim domnului Jula Sorin că acest contract colectiv de muncă este în vigoare indiferent de tipul societății ca fiind sau nu firma de construcții.

Referitor la extinderea domeniului de activitate pe viitor, așa cum au susținut domnul Jula Sorin și primarul Brașovului, înțelegem faptul ca domnul Jula Sorin a activat în cadrul unei asociații în localitatea Corbeanca unde s-au plantat copaci, dar asta nu îți dă dreptul că într-o conferință de presă să îți bați joc de proprii angajati, spunând că le dai un teren pe care sa planteze/grădinărească diverse specii de plante.

Tot în aceasta conferința de presă, domnul Jula Sorin și primarul municipiului Brașov spuneau că doresc sa facă restructurări la serviciul tehnic, dar pe de altă parte doresc, au spus-o public, că vor sa angajeze oameni de specialitate în domeniul ISU. Cum se face că pe de o parte dai oameni afara, iar pe de altă parte angajam oameni? 

In luna februarie a anului în curs a fost depusă oferta privind extinderea Scolii general Nr 30, conform procedurilor HCL 93/2018 privind atribuirea de lucrări societăților in care Consiliul local este acționar majoritar. Nici până astăzi această lucrare nu a fost contractată de către RIAL. Vom urmări cu interes daca aceasta lucrare va fi atribuită in perioada imediat următoare societății RIAL cât și alte lucrări. 

Afirmația domnului Jula Sorin referitoarea la project managementului serviciului tehnic cu privire la lucrările care ar fi urmat să fie contractate în anul 2021 cât și pe anul 2022 nu are nici o acoperire, deoarece anul 2021 este primul an în care înainte de întocmirea BVC-ului, fostul director general nu a fost chemat la primărie pentru discuții referitoare la lucrările pe care le are primăria pe anul în curs. Este de menționat faptul că în anii anteriori, se putea face o previziune a capacității de lucru al serviciului tehnic deoarece se cunoștea din timp ce lucrări urmează a se executa de către acest serviciu.

De când domnul primar Allen Coliban s-a instalat pe scaunul de primar, acesta nu a dorit sub nici o forma sa poarte o discuție cu vechea conducere a societatii. Cu doamna viceprimar Flavia Boghiu prima întâlnire a fostului director general s-a purtat sub semnul cronometrului, acesta fiind setat pe fata la 5 minute, cea de a doua discuție terminandu-se in 10 minute. Marea majoritate a discuțiilor privind activitatea societății s-au purtat cu diverși consilieri, precum doamna Vrânceanu și domnul Radu Dascălu (cel care a „reformat” Poliția Locală), care mi-a și arătat în luna februarie a anului în curs o hârtie scrisă pe calculator in care este specificat faptul că trebuia să fiu demis, că aşa era ordinul primit de sus. De asemenea, mai este de menționat faptul că, in luna februarie 2020 s-a modificat structura AGA și a Consiliului de Administrație al RIAL, doua structuri favorabile noii puteri instalate la conducerea municipiului Brașov și a primarului Allen Coliban.

Managementul practicat de către specialistul adus de către domnul primar al municipiului Brașov are sincope de la bun început, deoarece face discriminari între angajații societății și respectă contractul colectiv de muncă după bunul plac, in sensul că acorda prime de 1 iunie pentru angajații ce au copii sub 18 ani, dar refuza sa acorde prima de Paste tuturor angajaților, conform contractului colectiv de muncă. Oare prevederile CCM al RIAL sunt aleatorii, conform managementului actual? 

Coliban și Jula, doi habarniști în privința legislației privind administrarea fondului locativ

Atât domnul Jula Sorin cât și domnul primar Allen Coliban sunt total neinformați privind administrarea fondului locativ al municipiului Brașov, de către societatea RIAL, in legătură cu închirierea spațiilor cu destinația de locuințe cât și a spatiilor cu altă destinație. 

Până în anul 2019, odată cu modificarea codului administrativ, locuințele erau atribuite de către „Comisia de atribuire locuințe”, formata prin hotărâre de consiliu local, de catre cei doi viceprimari și directorul general al societății. Tarifele de închiriere a acestor locuințe, acestea nefiind locuințe sociale, erau stabilite conform legislației în vigoare prin OG 40/1999. Aceste tarife erau reglementate de către OG 40/1999 și nu de către directorul general așa cum au susținut domnii Jula Sorin și Allen Coliban.

In legătură cu spatiile cu altă destinație acestea erau închiriate in urma unor licitații publice cu strigare, prețul de pornire al licitației fiind reglementat prin hotărâre de consiliu local în funcție de zonă și de destinația activității societății câștigătoare. Afirmațiile domnului Jula Sorin, referitoare la media chiriei la locuințe și spații cu altă destinație sunt în concordanță cu tarifele stabilite de către Guvernul României și Consiliul Local al municipiului Brașov. In acest caz nu înțelegem de ce domnul in cauză considera că aceste tarife au fost mici si că managementul societatii a fost defectuos, în condițiile în care a fost respectate legislația în vigoare la acel moment? Oare pentru domnul Jula Sorin și primarul Allen Coliban legislația este doar un moft?

Codul administrativ legiferat în anul 2019 specifica in clar că locuințele cât și spațiile comerciale (spațiile cu altă destinație) libere de sarcini pot fi închiriate doar prin licitație publică. Din anul 2020 până în prezent nu s-a organizat nici o licitație publică de închiriere datorita faptului că societatea aștepta o dispoziție de primar pentru înființarea comisiei de licitație, decizie care a fost semnată în data de 16.04.2021 și ajunsă la registratura RIAL in data de 19.04.2021.

In data de 26.04.2021, CA al RIAL ia decizia de încetarea mandatului directorului general Constantin Doru Stefan începând cu data de 29.04.2021. Întrebăm pe domnul primar Allen Coliban, cat și pe actualul director general Jula Sorin, de ce aceste licitații sunt blocate în contextul în care acesta a fost unul dintre motivele demiterii domnului Constantin Doru, cântărind de altfel și la așa zisul slab management pe serviciul comercial. Oare această măsură nu i se impune și actualului director general? 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like!

Distribuie dacă îți place!

Leave a Reply

Your email address will not be published.