blog-logo

Barometru educațional: Peste 67% dintre elevii brașoveni cred că școala nu este un mediu motivant pentru învățare

Barometru educațional: Peste 67% dintre elevii brașoveni cred că școala nu este un mediu motivant pentru învățare

Asociația District Hub prezintă rezultatele Barometrului educațional pentru județul Brașov.

Barometrul educațional a fost realizat de Asociația District Hub, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Brașov și cu sprijinul Consiliului județean al Elevilor Brașov. Proiectul a avut ca scop identificarea percepțiilor actorilor educaționali despre diverse aspecte ale sistemului public de învățământ din județul Brașov.

Proiectul s-a desfășurat începând cu luna noiembrie 2020, colectarea datelor fiind încheiată în luna martie a anului 2021. Eșantionul a fost stabilit în funcție de structura demografică a populației școlare din județul Brașov, iar selectarea persoanelor chestionate a fost aleatorie. Barometrul are un nivel de încredere de 95%, marja de eroare fiind de 5%.

Datele au fost colectate prin aplicarea unor chestionare online elevilor, părinților și profesorilor din județul Brașov.

Chestionarele aplicate elevilor, părinților și profesorilor au fost distincte și construite pentru compararea unor indicatori (activitățile de predare și evaluare, relațiile dintre actorii educaționali, desfășurarea orelor online) și pentru evidențierea elementelor specifice activităților fiecărei categorii vizate.

Barometrul educațional indică diferențe importante între percepțiile elevilor, părinților și profesorilor în ceea ce privește activitățile de predare, evaluarea și relațiile dintre actorii educaționali. Percepții similare au fost identificate în ceea ce privește cursurile desfășurate în format online. 

Activitățile de predare

Referitor la conținuturile predate, ele sunt considerate actuale și relevante de 42,1% dintre elevi, de 44,5% dintre părinți, și de 63% dintre profesori. Conținuturile predate sunt atractive și au potențialul de a dezvolta interesele și curiozitatea elevilor pentru 43,5% dintre elevi și pentru 44,5% dintre părinți, în timp ce profesorii consideră, în proporție de 92,5%, că ceea ce predau este atractiv.

În privința înțelegerii conținuturilor predate, 100% dintre profesori spun că urmăresc acest lucru în predare, 65,7% dintre elevi afirmă că înțeleg cu ușurință conținuturile predate, în timp ce doar 42,5% dintre părinți consideră că predarea urmărește înțelegerea conținuturilor.

98,1% dintre profesori spun că metodele de predare se bazează pe interacțiunea cu elevii, în timp ce numai 54% dintre elevi spun că metodele de predare se bazează pe interacțiunea cu profesorii. 75,3% dintre părinți consideră că metodele de predare se bazează pe interacțiunea dintre elevi și profesori.

Activitățile de evaluare

Referitor la modul în care sunt soluționate sarcinile de lucru, 61,8% dintre elevi spun că fac apel la memorare și reproducere, în timp ce părinții spun, în proporție de 77,4%, că evaluarea necesită memorare și reproducere. În cazul profesorilor, aceștia afirmă, în proporție de 85,2%, că pun accentul pe verificarea informațiilor în procesele de evaluare. Apelul la soluții creative și personalizate în rezolvarea testelor este menționat de 47,3% dintre elevi și de 54,1% dintre părinți, în timp ce 98,1% dintre profesori consideră că urmăresc creativitatea în evaluare.

În privința relației dintre ceea ce se predă și ceea ce se evaluează, 84,9% dintre elevi și 100% dintre profesori consideră că există concordanță între ceea ce se predă și ceea ce se evaluează. Explicațiile profesorilor pentru note sunt apreciate pozitiv de 59,9% dintre elevi. 62,3% dintre profesori spun că oferă explicații pentru notele pe care le acordă.

Pentru 88,2% dintre elevi, cele mai multe evaluări sunt individuale. 94,4% dintre profesori spun că evaluările individuale sunt importante.

Relațiile dintre actorii educaționali și percepția mediului școlar

Pentru 79,6% dintre profesori și pentru 78,7% dintre părinți, școala este un mediu motivant pentru învățare, dar numai 32,89% dintre elevi spun că școala este un mediu motivant. Relațiile dintre elevi și profesori sunt pozitive și bazate pe respect reciproc pentru 68,5% dintre profesori și pentru 67,1% dintre părinți, dar numai 49,34% dintre elevi afirmă acest lucru.

Școala este percepută ca un mediu prietenos, familiar de 52,63% dintre elevi și de 78,8% dintre părinți.

Implicarea profesorilor în rezolvarea diverselor probleme este apreciată pozitiv de 32,89% dintre elevi și de 82,2% dintre părinți.

Activitățile extrașcolare sunt considerate importante pentru dezvoltarea personală a elevilor de către 17,10% dintre elevi, în timp ce 52,05% dintre părinți spun că activitățile extrașcolare derulate prin intermediul școlii îi ajută pe elevi să se dezvolte personal.

Cursurile online

În privința susținerii orelor online, rezultatele obținute indică procente apropiate: 69,73% dintre elevi, 70,9% dintre profesori și 67,8% dintre părinți afirmă că au fost susținute toate orele sau aproape toate orele în format online.

Referitor la aspectele psihologice specifice desfășurării orelor online, 27,63% dintre elevi spun că orele sunt bune din punct de vedere calitativ, ceea ce îi face să fie atenți și interesați, în timp ce doar 10,9% dintre profesori și 6,8% dintre părinți spun că elevii manifestă atenție și interes pe parcursul orelor online. În privința problemelor de atenție și motivație, 48,68% dintre elevi spun că au dificultăți de concentrare, în motivare și înțelegere, aceleași probleme fiind indicate de 80% dintre profesori și de 79,5% dintre părinți.

Orele online sunt apreciate pozitiv de către 47,3% dintre profesori și de doar 24% dintre părinți. Orele online sunt considerate ineficiente și generatoare de rezultate slabe de 69,1% dintre profesori și de 78,8% dintre părinți.

Raportul elaborat de Asociația District Hub în cadrul Barometrului educațional, precum și rezultatele complete ale Barometrului sunt disponibile la adresa www.districthub.ro.

Ideea Barometrului a apărut în urma analizelor realizate în cadrul asociației, despre mecanismele decizionale din sistemul public de învățământ: puține decizii sunt luate pe baza colectării unor date sau pe baza unor studii de specialitate. În acest context, intenția asociației este de a aplica anual acest barometru pentru a determina dinamica percepțiilor elevilor, părinților și profesorilor despre sistemul educațional din România.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like!

Distribuie dacă îți place!

Leave a Reply

Your email address will not be published.