Tatian Diaconu despre cum a afectat coronacriza mall-urile din România. Cât a pierdut Coresi Shopping Resort

Tatian Diaconu despre cum a afectat coronacriza mall-urile din România. Cât a pierdut Coresi Shopping Resort

Majoritatea comercianților care populează astăzi centrele comerciale din România, de ordinul a câteva mii, sunt mici, intră foarte ușor într-o zonă de stres financiar și nu au capacitatea economică să supraviețuiască unui impact puternic, a arătat Tatian Diaconu, CEO Ceetrus România, în cadrul videoconferinței Profit.ro – Noi provocări pentru piața imobiliară în contextul COVID 19.

Soluția, spune el, este acceptarea unor pierderi pe termen scurt.

„Suntem într-o piață tânără, de 20 de ani, dacă ne raportăm la vestul Europei. Numeric, operatorii internaționali din România sunt în jur de 200, comparativ cu Franța, care are aproape 800 de operatori de dimensiune importantă. Avem norocul să fi dezvoltat circa 50 de operatori de calitate în România, dar marea masă a comercianților ce populează astăzi centrele comerciale, câteva mii, sunt mici comercianți“, explică Diaconu.

Potrivit acestuia, în Polonia, după 3 săptămâni de la deschiderea centrelor comerciale a fost consemnată o scădere a încasărilor de numai 20%, ceea ce face revenirea mult mai ușoară.

„În zona de retail ne-a lovit pe toți trenul. De pe o zi pe alta lucrurile au luat o întorsătură complet neașteptată. O astfel de criză nu a fost previzionată. Pentru noi aceste luni au adus o scădere a cifrei de afaceri, rezultate din chirii, de circa 92%. În același timp, am rămas cu cheltuielile generale ale unui centru comercial la circa 60%, raportat la o perioadă normală. Această situație a produs o mare fractură în industria noastră. Comercianții sunt într-o situație extrem de delicată, au zero venituri, iar proprietarii de centre comerciale au rămas fără venituri, spre 100%. În cazul comercianților există riscul falimentului, iar în cazul proprietarilor devine foarte complicat să spunem cu exactitate cât valorează un centru comercial, cu veniturile diminuate foarte puternic“, spune Diaconu.

De asemenea, cheltuielile comune au fost reduse cu circa 50%.

Alte articole:   Au furat cu căruța peste 550 kg de fier de la o societate comercială din Făgăraș

Urmează o perioadă de tranziție

Până la sfârșitul anului, care este considerată de Ceetrus o perioadă de tranziție, compania le-a propus comercianților să plătească doar chiria procentuală. Procentul va fi discutat cu fiecare retailer în parte și va ține cont de profilul fiecărei afaceri.

 „Pentru noi impactul este legat de evaluarea centrelor comerciale în următoarele șase luni, dar este un risc pe care ni-l asumăm“, a menționat managerul.

Ceetrus este unul dintre cei mai mari proprietari de spații comerciale din România, având în coproprietate cu Auchan 23 din cele 33 de hipermarketuri pe care francezii le-au deschis în România, ceea ce reprezintă o suprafață comercială închiriată de 150.000 metri pătrați, la care se adaugă mallul Coresi Shopping Resort din Brașov.

Pierderea lunară cauzată de coronavirus mallurilor din România

Proprietarii mallurilor din România pierd peste 48 de milioane de euro într-o singură lună de inactivitate, arată un calcul realizat de Profit.ro pe baza ultimelor rapoarte financiare anuale.

Cele 65 de malluri funcționale la nivel național au încasat de la magazinele pe care le găzduiesc peste 570 milioane euro în 2018, ultimul an de raportare financiară disponibil.

Un calcul simplu arată că într-o lună de inactivitate, proprietarii pierd peste 48 milioane de euro.

Cele mai mari pierderi apar în dreptul celor mai performante malluri. Astfel, o lună de pauză pentru Zona Comercială Băneasa, care cuprinde mallul Băneasa Shopping City, înseamnă o pierdere de peste 4,4 milioane de euro, conform calculelor Profit.ro.

Alte articole:   Lituania închide granițele pentru români. Ce condiții au pus austriecii

La AFI Cotroceni, pierderea se ridică la 3,3 milioane de euro, iar Mega Mall generează o pierdere de 2,3 milioane de euro într-o lună de inactivitate.

În cazul Unirea Shopping Center București și Brașov, pierderea se ridică la 1.08 milioane de euro, după ce în 2018 cifra de afaceri a fost de 1.3 milioane de euro.

Coresi Shopping Resort a generat o pierdere mai mică, respectiv de 0.72 milioane de euro într-o lună de inactivitate. În 2018 Coresi a avut o cifră de afaceri de 8.6 milioane de euro.

Distribuie dacă îți place!
Loading...
loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published.