10 sfaturi cum ne menținem afacerea pe timp de criză și cum repornim după aceasta

10 sfaturi cum ne menținem afacerea pe timp de criză și cum repornim după aceasta

În ultimele zile am reușit să analizez mai clar această criză cauzată de virusul COVID-19. Lăsând la o parte impactul emoțional major pe care l-a avut debutul acestei pandemii asupra tuturor, lumea era înnebunită să găsească alimente, apă și hârtie igienică, acum lucrurile s-au mai așezat, iar populația s-a mai liniștit.

Produsele pentru consum se găsesc, se fac livrări la domiciliu, a venit și statul cu câteva măsuri de susținere a mediului de afaceri, chiar dacă nu sunt suficiente, dar niciodată nu vor putea fi.

Acum putem să ne gândim la ce vom face după terminarea pandemiei, cum va fi revenirea la afacerile de zi cu zi, care sunt măsurile pe care trebuie să le luăm pentru ca revenirea din criză să nu fie una dureroasă.

Așa că am adunat pe hârtie câteva lucruri de bun simț, pe care cred că orice antreprenor trebuie să le respecte pentru a-și păstra afacerea, partenerii și salariații.

  1. Evaluează realist impactul pe care această criză îl are în cifra ta de afaceri. Provizioneaza încasări reduse sau chiar anulate de la firmele a căror activitate a fost afectată sau închisă în următoarele 3 luni și încearcă să fii alături de acești clienți și să-i servești, contra unor tarife de criză.
    În același timp, stai cu ochii pe eventualii profitori ai crizei, clienții care lucrează normal, sau chiar mai mult în această perioadă și fă-i să înțeleagă că trebuie să plătească mai mult sau măcar la fel.
  2. Încearcă să reduci cheltuielile care nu sunt esențiale. Orice investiție pe care o aveai în curs trebuie suspendată până la revenirea la normalitate, la fel ca orice cheltuială care nu este direct implicată în obținerea de beneficii imediate sau de menținerea activității.
  3. Obține amânări la plată. Ratele la credite sau leasingurile pot fi amânate la plată în perioada următoare, conform legislației aprobate în ultimele zile. La fel și plata chiriilor și a utilităților iar pentru datoriile fiscale nu se va începe executarea silită. Aceste lucruri îți pot asigura cash-ul de care ai nevoie pentru lucrurile esențiale.
  4. Ține salariații aproape. Oamenii sunt speriați, văd în jurul lor cum se suspendă contractele de muncă pe bandă rulantă, își pun problema dacă vor mai avea din ce plăti ratele și cheltuielile de zi cu zi. Fii alături de ei, lasă-i să înțeleagă că fac parte dintr-o companie solidă, nu te grăbi să le suspenzi contractele de muncă sau să-i trimiți în șomaj tehnic la prima adiere a crizei. Altfel s-ar putea să nu mai ai cu cine lucra după reluarea activității.
  5. Ține clienții și furnizorii aproape. Cere amânări la plată de la furnizori, dar oferă credibilitate și plătește facturile care erau deja în sold. Nu cere implicare suplimentară din partea partenerilor fără să-ți fi achitat obligațiile către ei. Înțelege-i pe clienții loviți de această criză dar fii ferm cu cei care vor să profite de ea.
  6. Aplică pentru orice ajutor de la stat. Am remarcat în ultima perioadă o reticență a antreprenorilor în a aplica pentru ajutoarele oferite de stat în această perioadă. Motivele sunt diverse, fie nu cred că vor primi banii de la stat, fie nu se informează și nu știu cum să aplice. Cred ca blazarea nu aduce nimic bun, iar dacă există o șansă ca să împarți în perioada aceasta efortul financiar cu statul, este o greșeală să nu încerci.
  7. Fii la curent, informează-te eficient și din canale credibile. În perioadă de criză circulă foarte multe informații false, alege-ți cu grijă canalele de informare, ține aproape de contabil și avocat, dacă ai încredere în ei, verifică informațiile primite din cel puțin 2 surse.
  8. Nu lua decizii pe termen lung bazându-te pe emoții sau întâmplări pe termen scurt. Ai rabdare, vezi cum se așează lucrurile, nu acționa impulsiv. Știu, este greu, trebuie multă răbdare și control, dar este mai bine să acționezi după ce ai toate informațiile necesare și eventual și câteva exemple de la ceilalți antreprenori.
  9. Fii cinstit. Nu încerca să profiți de această criză, dacă ai activitate și ai încasări, nu încerca să amâni plățile către furnizori pentru a profita de această situație. Roata economică trebuie să se învârtă.
    Nu aplica la scheme de ajutor de stat (ex. șomaj tehnic plătit de stat) dacă nu îndeplinești condițiile pentru a fi eligibil. Odată cu terminarea crizei vor veni controalele.
  10. Fii creativ și pozitiv. Această criză este una total atipică, nu are la bază un fenomen economic ci o boală, care aruncă în suspendare o parte din activitate. Aceasta înseamnă că, cel puțin teoretic, odată cu trecerea pandemiei toate procesele vor reveni aproape de normal și nu vom experimenta o recesiune atât de profundă.
    Pregătește-te, informează-te corect și s-ar putea să experimentezi o creștere a afacerilor față de perioadă anterioară, pentru că foarte multe firme se vor reorienta după această criză către parteneri mai serioși, mai puternici și mai receptivi.
    Caută noi metode pentru a dezvolta afacerea, timpul petrecut acasă folosește-l pentru a gândi strategii de dezvoltare și diversificare a activității.
  • Sorin Bâscă
  • expert contabil
Distribuie dacă îți place!
Alte articole:   Un şofer băut a refuzat să i se recolteze probe biologice
Loading...
loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published.