S-a aflat public: ce criterii are ANAF pentru planificarea controalelor la agenții economici

S-a aflat public: ce criterii are ANAF pentru planificarea controalelor la agenții economici

Saptamana trecuta a avut loc intalnirea de lucru organizata de Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR), cu reprezentantii departamentului de inspectie fiscala al ANAF. Contabilii au aflat care vor fi criteriile dupa care aceasta institutie va demara verificari la antreprenorii persoane fizice sau juridice.

Inspectiile la persoanele fizice (ne referim doar la persoane fizice autorizate, PFA, II, IF) vor viza urmatoarele:

  1. Declararea in totalitate a veniturilor obtinute – inspectorii ANAF vor urmari daca persoanele fizice au declarat corect si in totalitate veniturile dar si cheltuielile. Acest lucru se va face prin compararea achizitiilor declarate de firme de la persoane fizice cu livrarile declarate de persoanele fizice. In urma analizei de risc, daca se vor constata neconcordante semnificative se va trece la inspectie fiscala.
  2. Depasiri de plafoane fiscale – fie ca este vorba de trecerea de la neplatitor la platitor de TVA sau de la sistemul de impozitare pe norme de venit la cel in sistem real, ANAF va sesiza contribuabilii persoane fizice privind depasirea acestor plafoane. In caz de neconformare se va trece la inspectie fiscala, in timpul careia se vor stabili obligatiile de plata. Mai multe despre plafoanele fiscale din 2020 aici.
  3. Investitii realizate in imobile proprietate personala care nu sunt inregistrare ca puncte de lucru – acest tip de verificare va avea un dublu impact, atat judecarea deductibilitatii cheltuielilor pentru persoanele fizice autorizate cat si obligativitatea declararii investitiilor realizate in aceste imobile la oficiile de taxe locale, in vederea impozitarii.
  4. Inspectii la avocati, notari si dentisti  – precum si alte profesii care sunt considerate ca prezinta un risc major de nedeclarare a veniturilor realizate.
Alte articole:   Ce măsuri ia Primăria pentru limitarea accidentelor de la Meşota

Inspectiile fiscale la persoanele juridice sunt prevazute a fi mai rare in anul 2020 si vor veni in general ca urmare a rapoartelor furnizate in urma analizei de risc.

„Mentionam ca analiza de risc este un departament distinct in cadrul ANAF iar actiunile intreprinse de acestia reprezinta o faza premergatoare controlului fiscal. In cadrul analizei de risc, angajatii ANAF se deplaseaza la contribuabili pentru a verifica eventuale neconcordante rezultate din compararea declaratiilor fiscale depuse de catre acestia. Rezultatul analizei de risc va determina inceperea sau nu a unei inspectii fiscale la persoanele juridice verificate, in functie de impactul estimat al celor constatate”, ne spune expertul contabil Sorin Bîscă, de la ContConsulting.

Ce aspecte vor determina controalele de analiza de risc:

  1. Neconcordante intre declaratiile fiscale depuse de firme – diferente intre sumele din situatiile depuse lunar si / sau trimestrial si raportarile anuale transmise Fiscului. Pentru a evita acest lucru trebuie stabilite sisteme de lucru care asigura concordanta datelor dar si colaborarea cu contabili profesionisti.
  2. Neconcordante intre declaratiile depuse de firme si partenerii acestora interni sau externi – existand declaratii lunare si / sau trimestriale prin care se raporteaza achizitiile si livrarile de la si catre alte firme. Fiscul are posibilitatea de a compara reciprocitatea declaratiilor pe care le fac companiile, daca una declara o operatiune iar cealalta nu acest lucru fiind interpretat ca un risc de evaziune fiscala.
  3. Depasirea plafoanelor fiscale – care se stabileste de catre ANAF prin insumarea declaratiilor fiscale depuse de firme. De acest lucru se ocupa departamentul de evidenta a contribuabililor, care trimite rapoarte privind depasirea plafoanelor catre departamentul de inspectie fiscala. Mai multe despre plafoanele fiscale din 2020 aici.
  4. Marje reduse ale profitabilitatii sau pierdere – in special pentru firmele care sunt supuse impozitarii profitului (deci nu micro). Se pare ca specialistii ANAF au elaborat o metodologie prin care au stabilit marjele de profitabilitate medii aferente diverselor ramuri ale economiei. Orice abatere semnificativa de la acestea va determina o inspectie privind analiza riscului. De mentionat ca si abateri semnificative de la marjele proprii de profit realizate de firme intre doi ani consecutivi pot determina interventia Fiscului.
  5. TVA de recuperat dar necerut inapoi de la Fisc – exista firme care au de foarte mult timp TVA de recuperat dar nu au cerut rambrusarea acestor sume de la stat. Acest comportament este vazut ca un risc fiscal de catre ANAF, care vor fi interesati de motivele pentru care firmele nu cer aceste sume.
Alte articole:   Șofer de TIR din Brașov, implicat într-un accident mortal în Hunedoara (Foto)

Inspectiile desfasurate de catre ANAF fara analiza prealabila a riscului vor fi centrate pe anumite probleme legate de taxe si impozite, precum si pe reclasificarea unor operatiuni in scopul taxarii suplimentare:

  1. Inspectii desfasurate la agentii de munca temporara – prin care se urmareste reincadrarea diurnei pe care acestia o platesc lucratorilor detasati in strainatate ca venituri din salarii si impozitarea ca atare. Se merge pe o interpretare a Legii 16/2017 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale, vom detalia aceste aspecte intr-un articol viitor, pana atunci va stam la dispozitie prin formularul de contact de pe site.
  2. Inspectii la firmele care lucreaza cu PFA – este o meteahna veche a ANAF, urmarirea firmelor care au relatii contractuale cu PFA pentru a masca, de fapt, o activitate salariala a titularilor acestora. Se verifica respectarea conditiilor de independenta de la art.7 pct.3 din Codul fiscal iar, in cazul in care se constata nereguri, reincadrarea facturilor emise de PFA ca venituri salariale si impozitate cu toate taxele aferente acestora. Interesant este ca toate taxele aferente vor fi retinute de la firme, plata impozitelor aferente salariilor fiind prin stopaj la sursa.
  3. Inspectii privind dosarul preturilor de transfer – care se vor desfasura ca urmare a rapoartelor privind analiza riscului la care am facut referire anterior. Aceste inspectii vor incerca sa stabileasca daca operatiunile inregistrate de companii cu firmele mama sau din grup au fost facute la pretul pietei (daca este vorba despre vanzari – cumparari de produse) sau daca serviciile prestate au justificare economica. Daca vor constata nereguli, organele fiscale pot ajusta aceste operatiuni generand costuri fiscale ridicate pentru companii.
Alte articole:   Trei străzi din Brașov rămân astăzi fără curent electric
Distribuie dacă îți place!
Loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published.