De ce pute Braşovul? Concluzii după dezbaterea publică

De ce pute Braşovul? Concluzii după dezbaterea publică

Vineri a avut loc, probabil, cea mai importantă dezbatere publică din acest an din Braşov: situaţia poluării din Braşov. S-a plecat de la „Braşovul pute” şi s-a ajuns până la transportul public. Ceea ce nu a fost deloc rău, pentru că cele câteva zeci de persoane prezente au aflat „de la sursă” informaţii la prima mână.

Ce se întâmplă la Brașov chiar nu este o glumă. Au venit la discuții oameni evident fără nicio apartenență politică. Mămici care vor să deschidă geamurile locuințelor personale să intre „aer curat”.

A fost dezbatere publică până la un moment dat, când discuţiile s-au transformat într-o dispută politică: candidatul la primărie al USR (fără PLUS) Alen Coliban şi galeria vs. toată lumea – iar aici ne referim la reprezentanţii Primăria Braşov, Garda de Mediu, Agenţia de Protecţia Mediului, DSP, RAT Braşov, experţi pe probleme de mediu, chiar şi proaspătul consilier (de trei săptămâni) pe astfel probleme al ministrului Mediului, Bogdan Micu, dar şi al primarului George Scripcaru.

Este mai mult decât evident că există o problemă: de circa doi ani Braşovul pute! Până atunci nu a existat o astfel problemă. În acest context, încercăm să tragem câteva concluzii:

  1. De la bun început a fost „identificat” un poluator: Fin-Eco. Groapa ecologică pute și ne împute. O celulă trebuia închisă din 2011. Suntem în 2020 imediat. Până acum circa doi ani nu au existat probleme cu mirosul. Oare s-au împuțit gunoaiele după 7-8 ani? Asta nu este o scuză pentru firma privată că nu a respectat procedurile legale de închidere a celulei respective, deși aici se pare că există o altă discuție, pentru că în autorizația de mediu celula 1 ar trebui închisă la pachet ce cea de a doua… De ce nu au decis cei de la Agenția de Mediu să fie închise celulele pe măsură ce s-au umplut poate află alte „organe”.
  2. Cine a stabilit oficial că la Fin-Eco e „bomba ecologică a putorii”? Nimeni! Reporterul newsbv.ro a întrebat în timpul dezbaterii dacă instituțiile statului au echipamentele necesare identificării surselor de poluare? Dacă a identificat (cu echipamente acreditate, omologate) cineva din instituțiile cu competențe legale (Garda de Mediu, APM, DSP, Primarie) sursa mirosului din Brașov, precum si sursele de poluare din orașul Brașov, prin măsurători, determinări, în așa fel încât să existe o bază legală, să știm cu certitudine legală, confirmată, cine sunt poluatorii și cu ce anume ne poluează? Răspunsul ne-a consternat: NU EXISTĂ APARATURĂ ÎN DOTAREA INSTITUȚIILOR STATULUI CARE SĂ MĂSOARE O ASTFEL DE POLUARE. Garda de Mediu Brașov a amendat, în mod repetat, firma, pentru neîndeplinirea unor măsuri ce trebuiau luate de agentul economic, conform autorizației de mediu. Evident, amenzi contestate în instanță, iar după ani de judecată, o primă amendă a fost declarată „corectă”. Cert este că, în acest an, a început închiderea ecologică a primelor celule de la rampa de gunoi ecologică care au fost umplute. Rămâne întrebarea: de ce nu s-a împuțit gunoiul ăla atâta amar de vreme? Pentru o transparență totală față de cititorii de buna credință, precizăm că newsbv.ro a publicat, în ultimele luni, articole publicitare de la Fin Eco (la fel ca aproape toată presa brașoveană, iar noi o spunem public), referitoare la ce demersuri fac pentru închiderea ecologică a celulelor pline de la rampa ecologică. Asta ca să nu existe comentarii ulterioare că suntem avocații cuiva. Pe de altă parte, punem o întrebare, la care nu dorim răspuns și vom vedea ce se întâmplă în timp: se pregătește terenul pentru cineva, care să facă o nouă rampă de gunoi? (indiferent cine sunt păpușarii din spatele acestui demers!) Am pus această întrebare nu că s-ar pregăti ceva, dar e bine să știm și să știe și alții că nu ne este indiferent acest subiect.
  3. S-a cerut demisia din partea grupului de susținători ai dlui. Coliban de la USR a șefului de la Garda de Mediu. Mai în gluma, mai în serios, nu i-au cerut să îi aresteze pe cei de la Fin Eco. Din păcate, problema este birocraţia cretină de la noi, precum şi faptul că avem multe instituţii care ne trimit de la una la alta: comisarii de la Garda de Mediu sunt trimişi ca ogarii pe teren să adulmece mirosuri, pentru care nu pot da amenzi că nu au echipamente să măsoare existenţa vreunei poluări. În acest context, nu vedem cum doresc „oamenii noi din politică” ai USR, pentru că este mai mult decât evident că aceştia au acaparat dezbaterea – şi vă invităm să vizionaţi filmarile acestora – ca un funcţionar public să încalce legea. Că e buna sau e proastă legea, DA, este altă discuţie, iar dl. Coliban, candidat la Primăria Braşov, dar de trei ani parlamentar într-o comisie de mediu unde excelează, ne-am fi aşteptat să ne spună că a depus proiecte de legi care să elimine aceste nenorociri, că a cerut bani pentru laboratoare mobile astfel încât Garda de Mediu să nu mai plece la „vânătoare” cu gloanţe oarbe. Şi, da, i-am fi dat crezare pentru buna credinţă că PSD, cu muie sau fără, i-a blocat iniţiativele. Dar nu a fost să fie. Acum, de când e candidat la Primărie…
  4. Trebuie precizat neapărat că municipiul Braşov deţine 5% din Fin Eco. Primarul George Scripcaru susţine că acest procent nu permite luarea de decizii în acţionariatul firmei, dar conferă edililor braşoveni atuul de a afla deciziile şi ce se întâmplă acolo. Scripcaru a fost acuzat direct că nu face nimic să închidă rampa ecologică de gunoaie menajere „de la giratoriul spre Tărlungeni” și că administrația locală nu face nimic în acest sens. Replica a venit de la viceprimarul Laszlo Barabas: „Rampa de gunoi menajer la care vă referiți este pe teritoriul municipiul Săcele”. Evident, declarația nu a contat, chiar dacă, pe parcursul dezbaterii, a fost reiterată de mai multe ori…
  5. S-a discutat şi faptul că, pe lângă poluarea industrială, şi traficul auto este un mare poluator. Evident, s-a arătat cu degetul spre RAT Braşov. Că a cumpărat autobuze Diesel şi hibrid. Răspunsul managerului de la regia de transport călători, George Cornea, i-a dezarmat pe critici (a se vedea filmările din timpul şedinţei): cu cifre şi date foarte concrete, RAT Braşov, ca etapă intermediară, a cumpărat autobuze motorizate euro 6 şi a redus poluare provocată de transportul public cu 70% (altfel ar fi fost nenorocire dacă mergeau mai departe vechile rable), dar în paralel s-au depus mai multe proiecte cu finanţare nerambursabilă, unele aflate deja în derulare, prin care se cumpără autobuze electrice. În plus, Scripcaru a precizat că Braşovul se pregăteşte de câţiva ani să treacă la transportul de călători ecologic, de aici şi disconfortul cauzat de lucrările efectuate de Electrica, care să permită reţelelor de a avea capacitatea susţinerii unui transport de călători cu vehicule acţionate electric şi a nu fi provocate pene de curent.
  6. Oamenii au venit şi cu chestiuni punctuale. O fabrică de preparat asfalt în Bartolomeu, o topitorie de alama pe Cărămidăriei. Oamenii au întrebat, pe buna dreptate, cum s-au putut da astfel de autorizaţii, în contextul în care sunt locuinţe în proximitate. Au primit promisiuni, până una alta, că autoritățile se vor ocupa de acestea cazuri.
  7. S-a mai discutat şi despre instalarea de staţii de încărcare la nivel municipiului Braşov, despre obligativitatea ca măcar 100 de taxiuri să fie electrice în Braşov, pentru că aceste vehicule fac cei mai mulţi kilometri în oraş, despre poluare centralelor de apartament, şi obligarea de a face un coş de fum comun pentru centralele de apartament (inutil, se pare, pentru că noxele trebuie să ajungă deasupra nivelului Tâmpei, pentru a nu mai exista acel smog deasupra Braşovului).
  8. Traficul rutier, de fapt necesitatea restricţionării acestuia în centrul oraşului, a fost un alt subiect. Degeaba avem un transport public de călători dacă lumea merge cu maşina personală în oraş. Subiectul nu a fost dezbătut la modul serios: nu poţi să ceri să circule autobuzele din 10 in 10 minute, promotional, ca se invata lumea sa meargă cu ele. Trebuie în paralel şi măsuri nepopulare, de genul interdicţiilor în Centrul Istoric. Iar aici revin veşnicile discuţii despre închiderea străzii Mureşenilor, parcarea subterană multietajată de sub parcul Nicolae Titulescu, contestată tocmai de cei care vor mai puțină poluare, dar vor să meargă cu masina personală la o eventuală parcare sub terenul de sport de la Colegiul Șaguna etc.

Distribuie dacă îți place!
Loading...
  1. Sarind peste caracterul clar politic al filmului, sa ne explice cei de la Fin-Eco, in termeni chimici daca se poate, ce este acel fum care iese din țevile ce ies din gunoi, vizibil si evident la minutul 1:07 din film.

    Concret:
    https://www.facebook.com/vavedemdinbrasov/videos/957660124438136/UzpfSTEzMjUzODA5MTU6MTAyMjAzMTA1NTIwMTcwMTI/

    Reply
  2. Dar municipalitatea Brașov, prin acționariatul pe care l-a avut inca de la înființarea Fin-Eco, nu a știut că groapa de gunoi se va face chiar lângă orașul Brasov, la nici un kilometru de cartierul Triaj și câțiva de cartierele Uzina 2 și Craiter? Da este pe teritoriul municipiului Sacele, dar municipalitatea Brașov a știu de la început unde va fi amplasată și deci ar fi putut să ceară o altă locație, gandindu-se la cetățenii din aceste cartiere in slujba cărora se afla.

    Reply
  3. Pute la intrarea in Triaj cel putin din 2009. Ca sa se mai evite poluarea de la masini ar trebui desfiintat sistemul de parcari rezidentiale de pe domeniul public. Parcarile rezidentiale de pe domeniul public ar fi bine sa fie la liber. Astfel ar disparea: circurile, lazile, bolovanii si blocatoarele de pe carosabil. S-ar diminua poluarea. De aia avem masini sa mergem cu ele. Interesul tuturor este sa mearga cat mai putin, inclusiv sa nu mai dea zece ture in cartier ca sa isi lase omul masina unde are treaba. Dar, foamea este mare. Este evident ca cetateanul, mai pe șleau spus contribuabilul, nu reprezinta nimic. In fata autoritatilor el nu este decat un ZERO, care periodic este obligat si dator sa bage mana adanc in buzunar. Daca nu o face, rezolva politia locala. Ai servici esti amendat dar daca esti tigan la tomberon orasul e al tau: in timpul anului la rascolit gunoaie si cersit la intrarea in magazine iar de sarbatori la bubuit cu tobele prin cartiere (tot cersit. Mi-a zis una de la politia locala ca „astea sunt traditii domne”. Or fi le ea in Moldova, poate). E mai important votul adus de bulibase decat votul locuitorilor din Brasov? Brasov = orasul tiganiei? Un jeg imputit, asta a devenit cea de-a doua capitala a Moldovei, Iasovul. Pute si imi e scarba de Brasov.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.