Economia de piață din România cu documente din comunism

Economia de piață din România cu documente din comunism

Din 1990 funcționăm, teoretic, după principiile și regulile economiei de piață. Unul dintre principiile de bază ale acesteia este concurența dintre actorii economici, care trebuie să găsească permanent variante pentru a-și optimiza activitatea în așa fel încât să poată aduce pe piață produse mai bune la prețuri mici.

În schimb, fără a avea ceva de-a face cu activitatea sa curentă, un antreprenor trebuie să angajeze o armată de oameni care să producă hârtie, sau documente justificative așa cum sunt denumite în literatura contabil-fiscală.

Avem documente care încă sunt obligatorii conform normelor în vigoare, dar care nu reprezintă nimic. Sunt doar simple piese de hârtie care fie copiază facturile, fie sunt făcute de către operatorii economici strict pentru că sunt obligatorii, nefiind întotdeauna conforme cu realitatea. Mai jos vă descriu câteva dintre acestea și de ce cred eu că ar trebui să dispară.

Nota de intrare – recepție și constatare a diferențelor (NIR)

Un document inventat probabil pe vremea comunismului, când de la fabrică pleca un camion cu salam, iar la punctul de desfacere a alimentelor ajungea o jumătate de camion cu salam. Astfel a apărut nevoia ca pierderea să fie evidențiată într-un document, iar responsabilii să fie trași la răspundere.

În zilele noastre, când antreprenorul este cel care face de multe ori aprovizionarea, NIR-ul este un fel de copie a facturii, nu înțeleg de ce mai este necesar, în afară de magazinele care folosesc ca metodă de gestiune cea la preț de vânzare.

Alte articole:   Percheziții într-un dosar de evaziune fiscală, la Brașov. Prejudiciu de 4,3 milioane de lei

Ordinul de deplasare

Este un document prin care conducerea unei societăți (probabil tot comuniste) cerea salariatului să se deplaseze pentru a presta o muncă la un alt sediu, punct de lucru sau la un client. Azi, este o hârtie care trebuie să însoțească documentele care atestă cheltuielile de deplasare, cazare și diurnă.

În timpul în care a fost creat, probabil că activitatea salariaților era ceva mai statică, momentele în care aceștia părăseau locul muncii fiind ocazionale.

În zilele noastre, un salariat discută cu un client la telefon apoi se urcă în avion și pleacă pentru a se întâlni cu acesta, uneori toate aceste acțiuni se întâmplă în aceeași zi și fără știința managerului.
La ce mai folosește acest document ?

Foaia de parcurs

Foaia de parcurs este un document obligatoriu care descrie parcursul unui autovehicul, numărul de kilometri, scopul și locul deplasării, norma de consum de carburant dar și kilometrii inițiali și kilometrii finali dintr-un ciclu de exploatare.

Este document obligatoriu pentru deducerea totală a cheltuielilor și TVA aferente facturilor care au legătură cu cumpărarea, închirierea și exploatarea autovehiculelor de către o companie. Dacă acest document nu există, deducerea se limitează la 50%.

Lăsând la o parte că scopul și locul deplasării sunt deja evidențiate în ordinul de deplasare, care trebuie și el întocmit, norma de consum a unui autovehicul poate varia în funcție de mai mulți factori, cum ar fi anotimpul, calitatea drumului, perioada de staționare, viteza de deplasare.

Alte articole:   Accident la Ceasu Rău

Dacă cineva din Ministerul Finanțelor Publice crede că aceste documente sunt întocmite „pe bune”, atunci se înșeală amarnic, pentru că dacă vrei să le faci așa nu ies. Nu mai bine limita deducerea la 50% pentru toate cheltuielile cu autovehiculele și era toată lumea liniștită, măcar nu ne mai mințeam unii pe alții cu aceste documente ?

Decontul de cheltuieli

Cu siguranță un document care emană tot din vremea comunismului, pentru că este cerut ca obligatoriu în „Decretul nr. 209/1976 pentru aprobarea Regulamentului operațiilor de casă ale unităților socialiste”. Este un centralizator al documentelor de călătorie pe care trebuie să îl completeze un salariat în maximum 3 zile de la întoarcerea din deplasare, altfel nevând dreptul de a-i fi rambursate cheltuielile.

Pe vremea comunismului înțelegeam, poate cineva vroia să retragă mai mulți bani din casierie, dar în ziua de azi toate cheltuielile unui angajat sunt monitorizate de antreprenor, acesta nefiind dornic să-i ramburseze angajatului nimic fără document justificativ. De ce îl mai cerem ?

Imaginați-vă acum o firmă de distribuție cu 100 de angajați care folosesc 100 de autovehicule. Ar mai trebui încă 20 de persoane să le facă tuturor ordine de deplasare, foi de parcurs, deconturi de cheltuieli și așa mai departe. Cum poate fi competitivă o astfel de companie dacă trebuie să plătească o armată de oameni care produc doar hârtii ?

Alte articole:   Cele mai populare feluri de mâncare gătite de români pentru Crăciun

Și ne mai mirăm de ce avem prețuri mai mari la raft și produse mai proaste decât cei din vest … Păi cei de-acolo nu trebuie să plătească o armată de hârțogari care să facă NIR-uri.

  • Sorin Bâscă,
  • expert contabil
Loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published.

0 Shares
Share via
Copy link
Powered by Social Snap