Construcția intermodalului de la Feldioara nu a fost abandonată de autorități. De unde vor finanțare

Construcția intermodalului de la Feldioara nu a fost abandonată de autorități. De unde vor finanțare

Autorităţile braşovene nu au abandonat proiectul terminalului intermodal de marfă de la Feldioara. Se fac în continuare demersuri pentru ca acesta obiectiv să se concretizeze, iar în vederea realizării investiţiei să obţină o finanţare europeană, ţinând cont de poziţia centrală a judeţului.

Fondurile necesare pentru construirea obiectivului au fost estimate, în momentul lansării ideii amenajării intermodalului, la aproximativ 12 milioane de euro.

Parteneri în acest proiect sunt primăriile din Braşov şi Feldioara, Agenţia Metropolitană şi Consiliul Judeţean Braşov.

Conform unei strategii din 2011 privind transportul intermodal prezentată de Ministerul Transportului, realizarea unui sistem de transport intermodal în România are ca ţintă generală pentru 2020 atingerea prin acest sistem a unei cote de transport reprezentând cel puţin 40% din volumul mărfurilor transportate în unităţi de transport intermodal (UTI) pe teritoriul României. Volumul de mărfuri în containere în trafic combinat pe reţeaua de cale ferată reprezintă, în medie, 4% din volumul total de mărfuri transportate pe calea ferată în perioada 2005–2009…

Care este strategia pentru mobilitate la nivelul Regiunii Centru?

Mihail Veștea, consilier județean și coordonatorul Departamentului de Dezvoltare Urbană a Regiunii 7 Centru, a prezentat pentru cititorii newsbv.ro, care este situația în acest moment pentru realizarea intermodalului de la Feldioara.

„La nivelul Regiunii Centru dezvoltăm o strategie pe partea de accesibilitate și mobilitate, bineînțeles, corelată cu ce se întâmplă pe Masterplanul Național de Transport. Avem în atenție partea de sprijinire a consiliilor județene pentru următoarele direcții: drumuri obținerea de finanțări județene prioritare, care fac legătura cu coridoare TEN-T. De asemenea, s-au dat hotărâri de adunări generale ale ADR Centru și în ceea ce privește prioritățile noastre pe partea de transport aerian – unde am declarat proiect de interes regional Aeroportul din Brașov, și bineînțeles hotărâri pentru modernizarea și dezvoltarea aeroporturilor din Sibiu și Tg. Mureș. Pe partea de transport feroviar, noi ne-am concentrat pe partea de terminale intermodale, pentru a pune în valoare faptul că suntem pe coridorul IV european, care este în reabilitare pe fonduri europene”, a precizat Mihail Veștea.

Lobby pentru a readuce intermodalul de la Feldioara în Masterplanul național de Transporturi

Reprezentantul ADR Centru a explicat că intermodalele au o importanță strategică pentru că asigură transportul de mărfuri de pe apa pe feroviar și invers

„În urma unor studii, s-a stabilit că obiectivele de importanță sunt terminalul feroviar de marfă de la Feldioara și cel de la Sebeș. Chiar dacă nu sunt prinse în Masterplanul de Transport, noi facem demersuri prin documentațiile și studiile făcute să le introducem, pentru că avem argumente. Am făcut demersuri atât la nivel național, la Ministerul Transporturile și la Autoritatea de Management pentru Infrastructură Mare, care asigură finanțările, cât și direct la Comisia Europeană de la Bruxelles, pentru a-i convinge că aceste obiective pe care le susținem sunt fezabile și au o importanță geo-economică strategică, și care țin și de strategiile de dezvoltare locale și regionale”, a declarat coordonatorul Departamentului de Dezvoltare Urbană a Regiunii 7 Centru.

Oficialii de la ADR Centru spun că, dacă nu se reușește prinderea finanțării cu fonduri europene pe exercițiul financiar 2014-2020, „vrem să avem certitudinea că introducem intermodalele de la Feldioara și Sebeș pe exercițiul financiar care începe din 2021, să fim prinși, până iar atunci să pregătim documentațiile”.

Primarul din Feldioara: Dacă se face, explodează economic întreaga zonă

Primarul comunei Feldioara, Sorin Taus, a explicat pentru newsbv.ro ce efecte ar avea construirea intermodalului și ne-a povestit cum a început totul.

„Noi proiectul l-am început în 2011, când am făcut o asociere între Primăria Brașov și Feldioara, pentru realizarea acestui proiect, că așa era legislația atunci, apoi a intrat în asociere și Consiliul Județean, primăriile mici nu puteau face un astfel de proiect. În perioada 2011 – 2015, am făcut parte din Masterplanul de Transport, dar în 2016 am fost scoși din master plan… că așa e politica, deși terminalul de la Brașov era cel mai avansat în privința întocmirii documentației tehnice, față de cele de la Iași, Craiova și Timioșara. De atunci, încercăm să-l promovăm cu cei de la ADR Centru, de la Alba Iulia. Am avut câteva analize la ADR Centru, cu Consiliul Județean Alba (interesați de nodul feroviar de la Sebeș) si Consiliul Județean Brasov, pe această temă. Pentru noi, terminalul este foarte important, pentru că se face Aeroporotul,unde transportul de cargo va fi o componentă importantă, dar și pentru că Brașovul va fi la intersecția mai multor autostrăzi. Terminalul de la Feldioara nu e doar pentru județul Brașov, ci și pentru Covasna, Harghita, Sibiu și Mureș, chiar și Prahova. Suntem pe coridorul IV european, care leagă Portul Constanța de Vest și suntem în inima țării. Este vital să ai în centrul țării un astfel de terminal”, spune Taus.

Edilul din Feldioara este convins că, dacă se va face intermodalul, va exploda economic nu doar Feldioara, ci toată zona.

„Toți sunt interesați, de la INA Schaeffler, dar și marii transportatori. S-a făcut de către Agenția Metropolitană un studiu, care a contactat firmele din zonă. Mai mult, firmele mari de logistică sunt interesate de un astfel de proiect. La momentul respectiv au fost analizate două amplasamente din punct de vedere tehnic, la nivel de Studiu de Fezabilitate, plătit de Consiliul Județean Brașov. Speranța noastră este ca împreună cu cei de la ADR Centru să poată să promoveze această investiție direct pe fonduri europene, pentru că este foarte greu de lucrat cu CFR, fiindcă presupune o procedură mult mai birocratică pentru a obține finanțarea”, a concluzionat primarul Sorin Taus.

Loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published.

0 Shares
Share via
Copy link
Powered by Social Snap