Replica FIN-ECO în cazul în care este cercetată penal. Cine se scuză se-acuză

Replica FIN-ECO în cazul în care este cercetată penal. Cine se scuză se-acuză

Reprezentanții FIN-ECO ne-au transmis un punct de vedere referitor la descinderea care a avut loc zilele trecute la depozitul de deșeuri nepericuloase. Scriam la momentul respectivă că un motiv al acțiunii mai multor instituții ale statului ar fi și „împuțirea Brașovului”. (Amănunte AICI)

În acest moment, suntem în măsură să venim cu noi informații referitoare la dosarul de cercetare penală nr. 10354/P/2018, de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Brașov.

La acțiunea din data de 25 iulie, au participat, pe lângă polițiștii de la Serviciul de Investigare a Criminalității Economice (care se ocupă de infracțiuni economice, nu de moravuri ușoare…), inspectori de la Direcția de Sănătate Publică și comisari de la Garda de Mediu.

Obiectul dosarului de cercetare penală este deversarea, emiterea sau introducerea, cu încălcarea dispozițiilor legale în domeniu, a unei cantități de materiale în aer sau sol care pot provoca decesul sau vătămarea gravă a unei persoane sau un abuz semnificativ adus mediului.

În momentul realizării cercetării la fața locului, s-a constatat faptul că la Celulele 1 și 2 ale depozitului de gunoi se executau lucrări care vizau închiderea acestora, dar pentru acest lucru a fost necesară răscolirea gunoaielor și mutarea acestora în celula nr. 3, care este în curs de exploatare.

De asemenea, s-a constatat că există niște țevi care ar trebui să colecteze biogazul și care ulterior ar trebui montate la stație tip faclă, ca să fie arse și să nu polueze mediul, chestiune care ar fi trebuit să fie demult funcțională, dacă avem în vedere că Celula nr. 1 s-a umplut de aproximativ 10 ani… Lucrările de închidere ale celor două celule sunt realizate în proporție de 35%, termenul de finalizare a lucrărilor fiind finele anului 2019.

Cum s-a ajuns la această situație?

Amplasamentul depozitului are o suprafață de aproximativ 35 ha, fiind proiectat pentru 6 celule de depozitare. Depozitul ecologic zonal este format din:

  • – celula 1 cu o suprafață utilizată de 3,55 ha – din anul 2010, având depozitată o cantitate de 1059585,233 tone deșeuri. Capacitatea de umplere este de 100 %. Activitatea de depozitare a fost sistată în luna septembrie 2010;
  • – celula 2 cu o suprafață de 2,42 ha – este în exploatare din anul 2010, având o cantitate depozitată de 1010487,608 tone. Capacitatea de umplere este de 100 %. Activitatea de depozitare a fost sistată în luna martie 2017;
  • – celula 3 cu o suprafață de 2,25 ha. Activitatea de depozitare a început la data de 18.01.2017.

Societatea FIN ECO S.A. a solicitat Agenției pentru Protecția Mediului (A.P.M.) Brașov, în luna octombrie 2017, obținerea acordului de mediu, pentru proiectul „Obținere autorizație de construire pentru lucrări de închidere celula I și celula II din Depozitului ecologic zonal Brașov”, care prevede: sistem de colectare a gazului de depozit în vederea degazării, sistemul de impermeabilizare a suprafeței celulelor, sistem de colectare a apelor de pe suprafețele acoperite, sistem de monitoring al calității apelor subterane din zona de influență a depozitului, monitorizarea activității pe perioada de execuție a lucrărilor, monitorizarea post-închidere.

Proiectul depus cuprinde graficul de Lucrări necesare închiderii celor 2 celule de depozitare.

De asemenea, FIN ECO S.A. a obținut Decizia Etapei de încadrare nr. 252/06.09.2012 emisă de către Agenția Regională pentru Protecția Mediului (A.R.P.M.) Sibiu pentru proiectul – „Sisteme de captare, colectare și valorificare a biogazului din Celula I și Celula a II-a activă a Depozitului Ecologic Zonal Brașov”, care prevede construirea unei instalații de cogenerare cu capacitate de circa 2 MW; acest proiect nu a fost realizat din lipsa de fonduri. A fost emisă și Decizia Etapei de încadrare nr. 271/25.09.2012 de către A.R.P.M. Sibiu pentru proiectul „închidere celula 1 a Depozitului ecologic zonal Brașov”, precizează chiar Ministerul Mediului într-un răspuns la o interpelare a senatorului brașovean Allen Coliban.

Unde sunt banii pentru închiderea celulelor pline?

Legiuitorul a prevăzut expres modul în care operatorul depozitului de gunoi trebuie să asigure finanțarea privind închiderea celulelor pline. De ce nu s-a făcut acest lucru, deși era o obligație legală și unde sunt bani, probabil polițiștii de la Serviciul de Investigarea Criminalității Economice vor anunța la finalizarea cercetărilor.

Iată cadrul Legal: Hotărârea nr. 349 din 21 aprilie 2005 (*actualizată*) privind depozitarea deșeurilor:

Articolul 12

(1) Operatorul depozitului este obligat sa isi constituie un fond pentru inchiderea si urmarirea postinchidere a depozitului, denumit Fond pentru inchiderea depozitului de deseuri si urmarirea acestuia postinchidere.

(2) Fondul prevazut la alin. (1) se pastreaza intr-un cont purtator de dobanda deschis la o banca comerciala, cu exceptia cazului in care operatorul depozitului are calitatea de institutie publica si fondul se pastreaza intr-un cont deschis la unitatea de trezorerie si contabilitate publica in a carei raza acesta isi are sediul fiscal. Dobanda obtinuta constituie sursa suplimentara de alimentare a fondului.

(3) Fondul se constituie in limita sumei stabilite prin proiectul depozitului pentru inchiderea si urmarirea postinchidere a depozitului si se realizeaza prin esalonarea anuala a acestei sume, astfel:

  • a) din cota-parte din tarifele de depozitare percepute de operator din prima zi a intrarii in functiune a depozitului unde se realizeaza depozitarea deseurilor pentru terta persoana;
  • b) cota-parte anuala din suma stabilita prin proiectul depozitului la depozitele unde operatorii realizeaza eliminarea propriilor deseuri.

(4) Cota-parte din tarifele de depozitare care alimenteaza fondul se stabileste initial prin proiect si se recalculeaza la cel mult 3 ani in vederea asigurarii sumei stabilite la alin. (3).

(5) Fondul se alimenteaza trimestrial, dupa finalizarea incasarilor contravalorii operatiunilor de depozitare pe perioada acelui trimestru, iar controlul depunerii sumelor previzionate se face anual pe toata perioada exploatarii depozitului; aceste sume sunt previzionate.

(6) Consumul fondului se face pe baza situatiilor de lucrari care se intocmesc o data cu realizarea lucrarilor, la inchiderea depozitului sau a unei parti a depozitului. Operatorul utilizeaza fondurile previzionate constituite in acest scop pe baza situatiilor de lucrari justificative.

(8) Controlul alimentarii si utilizarii fondului se realizeaza de catre autoritatile competente ale administratiei publice locale pentru finante publice, in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare.

Ordinul Ministerului Mediului Și gospodăririi Apelor nr. 757 din 26 noiembrie 2004 pentru aprobarea Normativului tehnic.

„5. ÎNCHIDERE ŞI MONITORIZARE POST-ÎNCHIDERE

5.1. Închiderea depozitului

Închiderea începe o dată cu încetarea exploatării depozitului (încetarea depozitarii deşeurilor) pe o anumită suprafață a depozitului.

Adică treaba este clară: Celula 1 trebuia închisă demult, cu banii din fondul pe care FIN-ECO avea obligația să îl alimenteze trimestrial… De ce nu s-a făcut acest lucru? Pentru că autoritățile competente au făcut mai mult balet pe acest subiect, decât să ia măsurile care se impun.

Ce se întâmplă la această oră?

De la data solicitării acordului de mediu până la data emiterii Deciziei etapei de încadrare nr. 535/29.10.2018, pentru proiectul „Obținerea autorizației de construire pentru lucrări de închidere celula I și celula II din depozitul ecologic zonal Brașov”, prin care se specifică faptul că, proiectul „nu se supune evaluării impactului asupra mediului” și „nu se supune evaluării adecvate”, a existat o corespondență între titular și A.P.M. Brașov, prin care au fost solicitate completări la documentația depusă.

La data de 23.11.2018, societatea a depus cererea pentru emiterea autorizației de construire/desființare, înregistrată la Primăria Municipiului Săcele cu nr. 66566, în vederea executării lucrărilor de închidere a celulelor 1 si 2 din depozitul ecologic zonal Brașov.

Pentru celula 1 a rampei ecologice, începând cu anul 2011, la controalele Gărzii Naționale de Mediu Serviciul Comisariatul Județean (G.N.M. • S.C.J.) Brașov au fost impuse măsuri pentru notificarea G.N.M. la finalizarea proiectului de închidere. Proiectul de închidere a celulei 1 este comun cu cel al celulei 2. Lucrările de închidere au fost demarate, termenul de închidere pentru ambele celule fiind anul 2019, conform măsurilor impuse de G.N.M.-S.C.J. Brașov.

Pentru neconformare, în ceea ce privește calitatea aerului, G.N.M.-S.C.J. Brașov a aplicat sancțiuni contravenționale, după cum urmează: în anul 2015 s-a aplicat un avertisment, în anii 2016 și 2017, sancțiuni contravenționale însumând 30.000 lei, iar în anul 2018, 3 sancțiuni contravenționale, din care 2 amenzi în valoare totală de 65.000 lei și un avertisment. De asemenea, începând cu luna ianuarie 2018, s-a impus măsura urgentării închiderii celulelor I și II, măsură cu caracter permanent, conform proiectului tehnic.

Loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Anunţuri mică publicitate

0 Shares
Share via
Copy link
Powered by Social Snap