Oprică: Cea mai corectă variantă de finanţare pentru autostrada Comarnic – Braşov este cea din fonduri europene nerambursabile

Oprică: Cea mai corectă variantă de finanţare pentru autostrada Comarnic – Braşov este cea din fonduri europene nerambursabile

Preşedintele Organizaţiei Municipale PNL Braşov, Adrian Oprică, a declarat că este în asentimentul europarlamentarului susţinut de PNL Braşov la alegeri, Siegfried Mureşan, în ceea ce priveşte finanţarea autostrăzii Comarnic – Braşov, şi anume că trebuia făcută cu fonduri europene nerambursabile.

„Fără doar şi poate, cea mai corectă variantă de finanţare pentru autostrada Comarnic – Braşov este cea din fonduri europene nerambursabile. PNL a tras de multă vreme acest semnal de alarmă, şi anume că România pare incapabilă să îşi rezolve parte din problemele pe care le are în infrastructură, cu fonduri europene nerambursabile, alegând de cele mai multe ori soluţii extrem de costisitoare pentru români. Dacă aceste fonduri europene nu ar exista, guvernul PSD – ALDE poate că ar mai avea o scuză, pe când aşa, să pierzi atât de mulţi bani europeni doar pentru că nu ai reuşit să atragi în partid oameni capabili să le acceseze, mi se pare revoltător şi arată cel mai clar calitatea acestui guvern”, spune Oprică

Liderul organizaţiei municipale nu are încredere că România va avea curând autostradă între Comarnic şi Braşov, la cât de greu merg lucrurile cu actuala guvernare.

„Vorbim despre autostrada Comarnic – Braşov de prea mulţi ani. Este o reală problemă naţională lipsa unui astfel de drum de acces către munte, iar actuala guvernare s-a trezit abia acum să declare autostrada de interes naţional sau de infrastructură critică, dorind să o construiasă din fonduri guvernamentale. Sincer, am mari îndoieli că acest lucru se va întâmpla şi că vom ajunge să circulăm prea curând pe o autostradă, pe acel tronson de drum naţional. Însă, dincolo de faptul că autostrada nu există şi sunt şanse extrem de mici să existe curând, trist cu adevărat este că România a ratat prea mulţi bani europeni care ar fi putut fi investiţi în infrastructură”.

Adrian Oprică a mai subliniat că speră ca România să scape curând de actualul guvern şi să poate repara ce mai poate fi reparat în ceea ce priveşte accesarea de fonduri europene.

„Siegfried Mureşan, unul dintre cei mai capabili europarlamentari pe care îi are România la Bruxelles a explicat cel mai bine cum stau lucrurile. În campania electorală, europarlamentarul PNL a explicat românilor că în mai bine de 5 ani, România a cheltuit doar 16% din banii alocaţi prin POIM, adică 1,7 miliarde de euro, dintr-un buget total al programului de 10,8 miliarde de euro şi că mai are la dispoziţie mai puţin de 5 ani să cheltuiască restul de 84%, şi asta doar fiindcă, în mod excepţional, se aplică regula N + 3, adică România mai poate atrage banii încă trei ani după încheierea cadrului financiar. Este adevărat că este aproape imposibil să reuşească acest lucru cu actualul guvern, astfel că ţara noastră va ajunge la pierderi mari de fonduri europene alocate pentru infrastructura rutieră. În loc să ne vedem de treabă şi să căutăm cele mai puţin costisitoare soluţii pentru români şi România, noi ne creăm singuri probleme reale la bugetul de stat, refuzând să acceptăm şi să ne asumăm ca ţară o astfel de finanţare, poate şi pentru că aceasta ar aduce de la sine şi un altfel de control al cheltuirii banilor, cu care în mod cert guvernul nostru nu este obişnuit”.

Premierul Viorica Dăncilă a anunţat că Autostrada Comarnic-Braşov nu se va construi în parteneriat public-privat, ci va fi declarată în prima şedinţă CSAT de importanţă naţională şi va fi construită din fonduri guvernamentale.

La finele anului trecut, Viorica Dăncilă spunea că termenul realist pentru finalizarea autostrăzii Comarnic- Braşov este anul 2024, dar spera ca şantierul să fie gata mai devreme, în condiţiile în care la începutul lui 2019 urma să fie desemnat constructorul câştigător.

„Să anunți construcția Autostrăzii Comarnic – Brașov de la bugetul de stat, așa cum tocmai a făcut-o prim-ministrul Dăncilă, înseamnă o mare pagubă pentru români atât timp cât avem fonduri europene nerambursabile alocate special pentru construcția de autostrăzi.

Această autostradă, prin munți, implică niște costuri foarte mari, estimate la peste 1 miliard de euro. Costurile ar putea fi acoperite din fonduri europene prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM). POIM beneficiază de o finanțare europeană de 9,2 miliarde de euro pentru perioada 2014 – 2020. Din acești bani, Guvernul a absorbit doar 1,6 miliarde de euro, adică doar 18%.

Guvernul Dăncilă ignoră cu bună-știință această sursă de finanțare și pretinde că o va construi din bugetul de stat, adică din banii noștri, cu care plătim taxe și impozite. Este echivalentul unei mari pagube pentru români.

De ce refuză Guvernul Dăncilă banii europeni și vrea să risipească banii de la buget? Fiindcă să obții finanțare europeană pentru acest proiect deosebit de important necesită un nivel minim de competență din partea Guvernului și transparență maximă în cheltuirea banilor europeni. Două condiții pe care Guvernul nici nu poate, nici nu vrea să le îndeplinească.

Mai grav este că această propunere vine după ce Guvernul a insistat timp de un an pe o altă idee proastă: construcția autostrăzii prin parteneriat public – privat. Am spus de la început că este o idee nefezabilă și că niciun proiect important din România nu s-a construit prin acest model de finanțare. Guvernului PSD – ALDE i-a luat un an să-și dea seama că este o idee proastă, iar acum a înlocuit-o cu o altă idee și mai nefericită.

Între timp, Autostrada Comarnic – Brașov există doar pe hârtie, iar românii, fie că vorbim de turiști, de transportatori sau de investitori, pierd anual sute de ore și foarte mulți bani din cauză că nu există această autostradă.

Guvernul României trebuie să înțeleagă că singurul mod viabil de a finanța acest proiect este cu ajutorul fondurilor europene și să depună de urgență proiectul de finanțare la Uniunea Europeană”, notează și europarlamentarul Siegfried Mureșan.

Loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Anunţuri mică publicitate

0 Shares
Share via
Copy link
Powered by Social Snap