blog-logo

Federația Transportatorilor ia partea PSD în privința Legii care blochează transportul metropolitan. Replica AMB

Federația Transportatorilor ia partea PSD în privința Legii care blochează transportul metropolitan. Replica AMB

Federatia Operatorilor Romani de Transport – F.O.R.T. a transmis presei un comunica prin care dorește „a informa in mod corect intreaga opinie publica, raportat campaniei de dezinformare avand ca tema transportul regulat de pasageri in trafic judetean, subiect generat de publicarea in Monitorul Oficial a Ordonantei de Urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea Legii serviciilor publice de transport in unitatile administrative teritoriale si a legii serviciilor de transport public, face urmatoarele precizari de natura sa transmita informatii corecte pentru publicul calator”.

1. În cazul neadoptarii OUG -ului in cauza, toate cursele regulate de transport judetean, incepand cu data de 01.07.2019 ar fi fost paralizate din cauza vidului legislativ ce nu permitea nici Consiliilor Judetene si nici Autoritatii Rutiere Romane-A.R.R. sa elibereze/prelungeasca licentele de traseu ce isi incetau valabilitatea la data de 30 Iunie a.c.. Odata cu preluarea temporara (pana la aparitia normelor) a acestei atributii de catre ARR, situatia a fost deblocata printr-un efort demn de laudat la nivelul acestei autoritati din cadrul Ministerului Transporturilor, autoritate ai carei angajati au lucrat special in weekend-ul 29-30 Iunie pentru prelungirea tuturor licentelor.
2. la cererea operatorilor de transport, absolut toate licentele de traseu, emise dupa atribuirea programelor judetene din 2013, au fost prelungite pana in iunie 2023, situatie valabila pe intreg teritoriul national, in toate judetele.
3. din anul 2008, moment in care transportul rutier de pasageri prin curse regulate la nivel judetean a devenit serviciu de utilitate publica si pana in prezent, nici un Consiliu Judetean nu a acordat compensatii financiare operatorilor de transport, cu toate ca a aprobat, in cele mai multe cazuri, tarife ce nu acopera costurile operationale si in plus o marja de profit rezonabila. Mai mult decat atat, la solicitarea expresa a unor Consilii Judetene sau primari ai unor localitati sarace, au existat situatii in care prestatia operatorilor de transport a fost realizata pe trasee total nerentabile, fara acoperirea investitiilor realizate.
Desi prin aparitia Legii nr. 92/2007 autoritatile locale aveau posibilitatea (legala) sa se implice in desfasurarea activitatii de transport judetean, cu mici exceptii (3-4 judete unde s-a delegat gestiunea transportului) in majoritatea judetelor el a ramas comercial, fara nicio implicare din partea autoritatilor locale competente din 2008 si pana in prezent.
4. autoritatile locale competente, prin operatorii locali (la transportul in interiorul localitatii) si prin operatorii regionali (la ADI-uri) au „grevat” bugetele locale cu costuri „ireale” (de tarif/km) de 4-5 ori mai mari decat cele in regim comercial. 
De exemplu: – Piatra Neamt 9 lei/km; -Brasov 7-9 lei/km; -Vaslui 7.75 lei/km; -Iasi 7.5 lei/ km. 
Astfel, se observa faptul ca autoritatile locale nu s-au implicat in transportul judetean (de la aparitia Legii nr. 92/2007) iar acolo unde totusi au facut-o, au stabilit bugete de compensare mult mai mai mari decat cele de pe piata, preferand sa-si compenseze proprii operatori, dar impovarand bugetele locale cu costuri „neoperationale” in pofida oricarui calcul economic. 
Un operator propriu, al UAT-ului sau ADI-ului face transport public la tarife de 4-5 ori mai mari decat tarifele de pe piata comerciala (libera) similar cu domeniul constructiilor, unde metrii patrati de montaj pavele si borduri, banci in parcuri sau asfaltari, ajung sa coste bugetul local, atunci cand lucreaza cu firmele proprii, mult mai mult decat daca contractele de lucrari s-ar atribui prin licitatie publica.
5. prin adoptarea OUG in disctutie, Consiliile Judetene primesc prerogative suplimentare raportat situatiei legislative anterioare in sensul mentinerii acestora din urma, la care se adauga, eliberarea licentelor de traseu, controlul prin imputernicitii conducerii Consiliilor judetene, organizarea sedintelor de atribuire, realizarea studiilor de specialitate in vederea imbunatatirii, modificarii sau elaborarii programelor de transport judetean si corelarii acestora cu nevoia de mobilitate a pasagerilor.
6. riscul ca unele trasee judetene sa ramana, in viitorul apropiat, fara transport regulat apare numai la nivelul acelor UAT-uri ce refuza sa intocmeasca studii de specialitate (de trafic si de oportunitate) care sa determine evolutia mobilitatii pasagerilor, pentru a asigura inca din Ianuarie 2020 bugetele necesare pentru acoperirea eventualelor diferente intre tarifele impuse (aprobate) si costurile operationale la care, in mod obligatoriu, se adauga marjele de profit rezonabile.
7. in ciuda haosului legislativ generat la nivel national de proasta intelegere a legislatiei europene si nationale din ultimele 12 luni, F.O.R.T. este in masura sa ofere publicului informatii punctuale legate de investitiile realizate de catre operatori:
– la nivel national, in 2019, cresterea investitiilor in autocare si autobuze noi, in primul trimestru a fost de 266 % in comparatie cu anul 2018
– la nivelul acelorasi mijloace de transport, in perioada 2017-2019, la nivel national operatorii de transport au realizat urmatoarele investitii :

  • Anul 2017: 924 de vehicule de transport pasageri 
    – val. medie investitii: 46 mil euro
  • Anul 2018: 1644 de vehicule de transport pasageri 
    – val. medie investitii: 82,2 mil euro
  • Anul 2019: 924 de vehicule de transport pasageri 
    – val. medie investitii: 51 mil euro
Alte articole:   Parcul Național Piatra Craiului - Imagini spectaculoase cu boncănitul cerbilor! VIDEO

8. Federatia Operatorilor Romani de Transport, alaturi de toate asociatiile si filialele membre, lupta in continuare pentru cresterea gradului de confort si siguranta in beneficiul pasagerilor si pentru asigurarea tuturor conditiilor operationale si legislative care sa permita operatorilor de transport realizarea unor investitii sustenabile si considera ca numai un parteneriat solid si transparent cu toate institutiile statului, poate dezvolta sectorul de transport rutier de pasageri in interesul economic si social general.

În replică, Dragoș David, directorul Agenției Metropolitane Brașov spun următoarele: „Corect, moral și legal ar fi să militați pentru o lege a transportului comercial de persoane, prin care operatorii de transport să beneficieze în mod transparent de o piață liberă. Am să vă spun cu ce dezinformați prin comunicatul de presă:
1. Conform legii 328/2018, la articolul V se menționează clar că licențele se pot prelungiri până la data de 02 decembrie 2019, articol in vigoare! Prin articolul X din OUG 50/2019, s-a creat haosul legislativ prin care se prelungesc licențele până în 30 iunie 2023! Un transportator privat nou care dorește să intre în piață mai așteaptă patru ani! Licențele se prelungesc pe actualele programe județene de transport PUBLIC, nu comercial! În consecință, corect și legal ar fi fost prelungirea până în data de 02 decembrie 2019. Ar fi fost destul timp pentru pregătirea caietelor de sarcini și a licitației pentru trasee comerciale.
2. Măsura prelungirii este total neconcurențială și neconstituțională, prelungirea licențelor pe aceste trasee publice creează avantaje clare ce intră în sfera ajutoarelor de stat. Practic vă pune la dispoziție o piață în mod neconcurențial.
3. Ne puteti explica cum poate rezista în piața un operator cu atâtea probleme și de ce vă bucurați pentru OUG 50/2019 dacă vă este așa de greu? Să fie vorba de evaziune fiscală? Să fie vorba de plata la negru? Să fie vorba de nerespectarea orarului din programul judetean (adică mergem doar la orele in care avem mulți clienți)? Oare de ce nu s-au implicat județele?)
4. Dacă costul/km este mai mare de 4-5 ori rezultă un cost de 1,5 – 2,25 ron/km la transportatorii privați! Vă rog să explicați!
5. Un aspect bun într-o legislație dedicată transportului comercial.
6. Asigurarea transportului este un serviciu public, o obligație a autorităților, trebuie doar să aleagă cum o fac. Ca fapt divers, în legea 92/2007, actualizată cu legea 328/2018, autoritatea publică alege modul în care se va desfășura transportul public, prin încredințare directă operatorului regional sau prin licitație, dacă oferă compensații sau nu!
7. Haosul legislativ a fost declanșat prin OUG 50/2019!
Autoritățile locale au proiecte de achiziții din fonduri europene a cateva sute de mijloace de transport prietenoase cu mediul!
8. Dacă luptați într-adevăr vă rog să respectați legea și mai ales să verificați cele afirmate!
În concluzie vă rog promovați piața liberă, respectarea legii, respectarea mediului, dar mai ales respectul față de cetățeni!”

Distribuie dacă îți place!

Leave a Reply

Your email address will not be published.