Ministrul Educației, despre abuzurile la cele trei licee din Brașov: „Este o discriminare”

Ministrul Educației, despre abuzurile la cele trei licee din Brașov: „Este o discriminare”

Mai multe asociaţii de elevi din România solicită Ministerului Educaţiei Naţionale să trimită Corpul de Control la Inspectoratul Şcolar Judeţean Braşov la trei colegii naţionale din municipiul Braşov, care condiţionează continuarea studiilor elevilor la unitatea şcolară respectivă de obţinerea unei anumite medii, în caz contrar elevii fiind obligaţi să se transfere la alt liceu.

Mai multe asociaţii de elevi, printre care Asociaţia Elevilor din Constanţa şi Asociaţia Elevilor din Bacău, au transmis sâmbătă, printr-un comunicat de presă, că recent au apărut în spaţiul public informaţii referitoare la trei licee din municipiul Braşov – Colegiul Naţional „Andrei Şaguna”, Colegiului Naţional Dr. Ioan Meşota şi Colegiului Naţional de Informatică „Grigore Moisil” – care condiţionează prin regulamentele de ordine interioară continuarea studiilor elevilor, obligându-i pe aceştia să se transfere la un alt liceu dacă nu obţin media necesară.

„Dorim să atragem, în primul rând, atenţia asupra faptului că orice prevedere care limitează accesul liber la educaţie al elevilor constituie un atentat la principiul echităţii care, conform art. 3, lit. a) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, este unul din fundamentele pe care se constituie sistemul de învăţământ românesc. Astfel, «debarasarea» de elevii care nu reuşesc să atingă o anumită performanţă nu reprezintă, în fapt, decât perpetuarea mentalităţii elitismului în sistemul de învăţământ, o mentalitate toxică ce se concentrează în mod expres pe elevii ce obţin premii la olimpiade şi concursuri, respectiv medii foarte mari, fără a încerca sprijinirea elevilor ce au deficienţe de învăţare, conform art. 72, alin. 2 din Legea educaţiei, şi ajutarea lor în a-şi remedia situaţia”, precizează asociațiile, potrivit unui comunicat citat de News.ro.

Asociaţiile de elevi consideră că reglementările introduse în regulamentele de ordine internă ale liceelor denotă o interpretare eronată a directorilor faţă de scopul evaluării şi notării, acesta nefiind efectuarea unei filtrări în sistem şi ierarhizarea elevilor în funcţie de capacităţile intelectuale, ci analizarea situaţiilor unde elevii nu şi-au însuşit anumite competenţe şi cunoştinţe pentru ca ulterior activitatea de predare-învăţare să fie eficientizată.

Asociaţiile elevilor au mai afirmat că prevederile acestor regulamente reprezintă şi o încălcare a legislaţiei. „Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar instituie la art. 148 dreptul elevilor de a se transfera la o altă unitate de învăţământ. Or, exercitarea unui drept reprezintă o opţiune a cetăţenilor, iar dacă elevii nu îşi doresc să se transfere, ei nu pot fi în niciun fel constrânşi”, se mai arată în comunicat.

Asociaţiile de elevi şi-au mai exprimat îngrijorarea faţă de atitudinea inspectorului şcolar general al judeţului Braşov care a declarat: „Fiecare unitate şcolară are acest regulament intern şi fiecare unitate poate stabili condiţii legate de activitatea pe care o desfăşoară, de rezultatele pe care şi le doresc. Sunt ţinte pe care şi le-au stabilit şi sunt indicatori de management şi nu cred că ar trebui să privim lucrurile din perspectiva segregării. Dacă acel copil nu poate face faţă targetului stabilit, el este îndrumat spre o altă unitate şcolară. Acest lucru se întâmplă şi cu consultarea unui psiholog”.

Asociaţiile de elevi consideră că soluţia pentru un elev care nu poate face faţă „targetului stabilit” nu este excluderea lui din unitatea de învăţământ, fapt ce ar contribui la segrerarea deja existentă între liceele considerat de elită şi restul liceelor.

„Această situaţie află în totală opozanţă cu principiul echităţii, iar fiecare şcoală ar trebui să aibă capacitatea de a asigura acelaşi nivel de învăţare pentru elevi, iar în cazul existenţei deficienţelor, să se pună accent pe remedierea lor”, a mai spus sursa citată.

Din aceste motive, asociaţiile de elevi solicită public Ministerului Educaţiei Naţionale să trimită corpul de control pentru cercetarea Inspectoratului Şcolar Judeţean Braşov şi a celor trei licee implicate.

„Totodată, solicităm Parchetului de pe lângă Judecătoria Braşov să dispună începerea cercetărilor inspectorului şcolar general pentru infracţiunea de abuz în serviciu. Tragem un semnal de alarmă pentru toate unităţile de învăţământ din ţară ce adoptă această practică le recomandăm să înceapă de îndată să ia măsuri pentru intrarea în legalitate”, se mai arată în comunicatul asociaţiilor elevilor.

Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a declarat pentru edupedu.ro că această prevedere reprezintă o discriminare. „Este o discriminare şi eu cred că nu putem să facem asemenea lucruri. Am vorbit cu inspectoarea generală şi m-am înţeles cu domnia sa că le recomandă să elimine din regulamentul de funcţionare al şcolii această prevedere conform căreia părintele semnează că îşi retrage copilul dacă nu ia 8. Nu trebuia să intre aşa ceva într-un regulament, pentru că nu există o prevedere cu putere normativă mai mare care să prevadă acest lucru. Ca urmare, era ilegal, să spunem aşa”, a afirmat ministrul Educaţiei.

În regulamentele unităţilor de învăţământ respective se precizează că elevii care nu obţin la sfârşitul anului şcolar media generală de 8.50, mediile generale la limba română şi matematica de minimum 8 sau media generală la purtare de miminum 9.50 sunt declaraţi necorespunzători cu standardele şcolare asumate de părinte în momentul înscrierii şi nu vor mai frecventa cursurile colegiului fiind obligaţi să se transfere la alte şcoli, pentru anul şcolar următor.

Loading...
  1. Și dacă tot vine corpul de control, poate aflăm și de ce școlile din mediul rural nu au dreptul la predarea limbilor străine în regim intensiv. Documentul care aduce această îngrădire este pe pagina ISJ Brașov (https://bit.ly/2MMhL3U):
    „8.1. Clasele cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv care se vor aproba la nivelul judetului, pentru municipiul Braşov şi pentru localităţile din mediul urban, se vor aloca după cum urmează:
    • Municipiul Braşov: maxim 3 clase
    • Fiecare localitate din mediul urban: maxim 1 clasă”
    Mediul rural nici nu intră în calcul. Iar în cazul ăsta nici nu au fost informați elevii sau părinții. În afară de incompetență, cum este justificată o astfel de discriminare?

    Reply
  2. Daca exista un ROI nu inseamna ca in acel ROI se poate trece orice trece prin cap unui destept. Dai admitere si ramai corijent sau repetent daca nu esti in stare sau daca nu te intereseaza. Dar trebuie sa fie cate un destept mereu care sa confunde drepturile cu obligatiile.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Anunţuri mică publicitate

0 Shares
Share via
Copy link
Powered by Social Snap