Exploatarea domeniului schiabil din Poiana Brașov: parteneriat Primărie – Copos sau țeapă la bugetul local?

La ultima sedinta s-au nascut discutii despre proiectul de hotarare de consiliu local privitor la cresterea tarifelor de transport pe cablu. Desi acel punct a fost votat in majoritate, el devenind intre timp o hotarare de Consiliu Local cu putere de lege, coonsilierul local independent Șerban Șovăială a fost cel care a avut un punct de vedere opus adoptarii proiectului.

„Întrucât răspunsul dumneavoastra, domnule primar, la problemele ridicate de mine a fost centrat pe ideea ca eu nu am dreptate, fara a argumenta in vreun fel, consider ca este de datoria mea sa explic clar si concret pozitia pe care am avut-o. Proiectul de hotarare prevedea o crestere a tarifelor in medie cu 7,54% fata de sezonul de iarna precedent. De ce tocmai 7,54%? De ce nu 7,2(33)%, sau 8,32%? Procentul de crestere este, insa, aplicat neuniform, unele tarife crescand chiar si cu 25% (pretul pentru o urcare simpla creste de la 20 lei la 25 lei, spre exemplu), altele cu mai putin”, și-a început interpelarea Șovăială.

Intrebarea esentiala pe care acesta a pus-o este dacă RAPOARTELE DE SPECIALITATE ALE DIVERSELOR DIRECTII ALE PRIMARIEI AU ROLUL DE A FUNDAMENTA UN PROIECT DE HOTARARE SAU DE A JUSTIFICA O DECIZIE DEJA LUATA IN MOD OBSCUR?

„Întreb acest lucru deoarece Raportul de specialitate al Directiei Economice a Primariei Brasov nr. 81200/20.09.2018, atasat proiectului de hotarare in cauza, este un exemplu de cum NU se elaboreaza un raport de acest gen. Acest raport este plin de greseli de natura economica si de logica elementara de calcul a profitabilitatii unei activitati, dar si de incalcari ale legislatiei in vigoare – cel putin la incadrarea unor cheltuieli prin natura lor, daca nu si altfel”, spune alesul local independent.

Astfel, din raportul de încasari – cheltuieli aferente activitatii operationale, din cifrele puse la dispozitie in acest document, rezultă ca in sezonul 2017-2018 cheltuielile operationale (NU TOTALE, asa cum sunt ele denumite in raport) au scazut cu 14,347% fata de sezonul 2016-2017, respectiv 4.955.209,06 lei in 2017-2018, fata de 5.785.249,11 lei in 2016-2017. În același timp, încasarile din urcarile schiorilor pe cele doua telescaune ale Primariei au crescut cu 10,334%, de la 5.295.619,4 lei in sezonul 2016-2017, la 5.842.898,76% in 2017-2018.

În acest context, Șerban Șovăială trage concluzia că cifrele aferente activitatii operationale NU justifica nicicum cresterea de tarife propusa. Din cifrele prezentate rezulta o crestere a eficientei activitatii de 14,347 + 10,334 = 24,681% fata de sezonul 2016-2017. „Cand cheltuielile scad, iar incasarile cresc, deci profitul operational creste, cum se justifica marirea de tarife?”, întreabă retoric Șovăială.

Greseli contabile, sau compararea merelor cu perele

La calculul asa numitelor „cheltuieli / trecere”, se impart cheltuielile operationale ale primariei, deci NU ale intregului domeniu schiabil, „deoarece nu ni se spune nimic despre cheltuielile operationale ale partenerului Ana Teleferic SA (firmă controlată de omul de afaceri George Copos), la numarul TOTAL de treceri la nivelul intregului domeniu schiabil, deci si trecerile prin istalatiile apartinand ANA Teleferic SA (respectiv 2.139.688 treceri). Cifra rezultata este absolut irelevanta, deoarece ea ar fi trebuit sa tina cont EXCLUSIV de numarul de treceri prin portile instalatiilor Primariei. Intrebare: exista o evidenta a numarului de treceri defalcata pe cei doi proprietari de instalatii?”, a întrebat Șovăială în interpelare.

El a adăugat că, la calculul asa numitului „profit / trecere”, greseala continua, impartirea fiind facuta tot la numarul total de treceri, nu la numarul de treceri aferente instalatiilor Primariei.

„Acest «profit» este un profit operational, si NU real, deoarece tot in acest raport ni se spune ca Primaria inregistreaza cheltuieli de amortizare in valoare de 6.426.698 lei/an, cifra de 7,24 ori MAI MARE decat asa numitul profit de 887.689,7 lei/sezonul 2017-2018. Apoi se enunta un calcul al valorilor aferente sezonului urmator, 2018-2019, in ipoteza (in sfarsit un element esential al unui raport de specialitate, dar si aici se greseste) in care nu s-ar creste tarifele, dar luandu-se in calcul achizitia a doua masini automate pentru vanzarea si recuperarea cartelelor de transport. Acest calcul este gresit flagrant, deoarece se considera INTREAGA valoare a acelor doua masini (in suma de 476.000 lei) ca fiind parte a cheltuielilor aferente sezonului urmator! Însă, orice manager, si cu atat mai mult orice contabil, cunoaste faptul ca o achizitie de 238.000 lei (valoarea unitara a unei masini) se inregistreaza la mijloace fixe, si ca atare se supune amortizarii, deci NU INTREAGA VALOARE SE ALOCA UNUI SINGUR AN FINANCIAR! Acest lucru este complet ILEGAL. Sunt convins ca in actele contabile aferente domeniului schiabil lucrurile sunt inregistrate corect, aceasta amestecare a merelor cu perele nu cred ca apare decat in acest raport, pentru a ne determina pe noi, consilierii, sa votam majorarea tarifelor in baza unor cifre care nu au nici o legatura cu realitatea”, explică Șovăială haosul argumentației „științifice” băgată sub nasul consilierilor puți să voteze majorarea tarifelor.

Participarea la cheltuielile legate de domeniul schiabil a celor doi parteneri

În preambulul raportului de specialitate elaborat de funcționarii Primăriei Brașov se face vorbire despre parteneriatul existent intre municipalitate și ANA Teleferic SA, legat de exploatarea domeniului schiabil Poiana Brasov.

„Parerea mea este ca acest parteneriat este ESENTIAL pentru realizarea unei activitati favorabile turistilor care vin in Poiana Brasov, dar acest parteneriat TREBUIE sa fie unul echitabil, in care castigurile si / sau cheltuielile ambiilor parteneri sa fie proportionale cu numarul de treceri prin portile instalatiilor fiecaruia. Incasarile celor doi parteneri din activitatea de transport pe cablu, in sezonul 2017-2018, au fost, dupa cum rezulta din raport, in valoare de 16.111.160,24 lei pentru Ana Teleferic si de 5.842.898,76 lei pentru Primaria Brasov. Raportul este de 2,757:1 in favoarea Ana Teleferic!”

Potrivit datelor referitoare la cheltuielile de pregatire, preparare, mentinere in stare optima a partiilor din masivul Postavarul, vedem ca Primaria Brasov cheltuie peste 3.246.464 lei pe an (conform raportului Primariei, exclusiv cheltuielile legate de apa, motorina, intretinere partii, administrare lac de acumulare, manopera, FARA cheltuileile cu energia electrica, deoarece acestea nefiind defalcate pe cele doua elemente – transport pe cablu, respectiv instalatie de inzapezire artificiala – nu se știe care este cota aferentă activitatii de intretinere/ inzapezire partii), iar pentru folosirea acestor partii, Ana Teleferic plateste o taxa de 1.487.346 lei pe sezon (cifre aferente sezonului 2017-2018).

Rezulta ca Primaria Brașov plateste 54,18% din aceste cheltuieli, iar Ana Teleferic numai 45,82%

„Acest calcul al meu este eronat, raportul dintre cheltuieli fiind de fapt mult mai defavorabil Primariei, deoarece o parte a taxei pe care o plateste Ana Teleferic este aferenta folosirii domeniului public al municipiului si doar jumatate din valoare este conceputa ca o participare la cheltuielile de inzapezire si intretinere a partiilor (aceasta concluzie vine din faptul ca procentul perceput celor de la Ana Teleferic este dublu pe partiile unde Primaria asigura intretinerea partiilor, fata de partiile Bradul si Stadion, unde inzapezirea este asigurata de Ana Teleferic). Vedem astfel ca la cheltuieli raportul intre cei doi parteneri este de 0,845:1 in favoarea Ana Teleferic. Desigur si acest raport este putin diferit de realitate, deoarece nu ia in calcul cheltuielile Ana Teleferic de inzapezire si intretinere a partiilor Bradul si Stadion, deoarece acele cifre nu mi-au fost disponibile. Totusi, diferenta intre raportul de 2,757:1 la venituri si 0.845:1 la cheltuieli este colosala, nu poate fi expresia unui parteneriat echitabil. De aceea, se impune o întrebare: exista o defalcare a cheltuielilor cu energia electrica pe cele doua activitati – transport pe cablu / instalatie de inzapezire?”.

Din raportul de specialitate rezulta ca intreaga valoare a celor doua masini de vanzare si recuperare a cartelelor va fi suportata de catre Primaria Brasov, desi, asa cum am vazut mai sus, din fiecare leu incasat pe domeniul schiabil o cota de 73,38% revine Ana Teleferic, iar primariei numai 26,62% (aceasta fiind expresia procentuala a raportului de 2,757:1 inregistrat in sezonul 2017-2018 la incasari).

Ni se prezinta haotic niste cifre care apartin activitatii din domeniul schiabil Poiana Brasov, dar se compara mere cu pere, in asa fel incat o decizie eficienta, in baza acestui raport, este IMPOSIBILA. In plus, asa cum rezulta din cele expuse anteiror, parteneriatul intre Primaria Brasov si Ana Teleferic este complet dezechilibrat in favoarea Ana Teleferic. Si ATENTIE! La demonstrarea acestui dezechilibru nu am luat in calcul investitia masiva facuta de Primaria Brasov in domeniul schiabil in anii 2010-2012, din care investitie rezulta acei 6.426.698 lei/an, cheltuieli de amortizare”, mai spune Șerban Șovăială.

Concluziile la care a ajuns Șovăială

Datele din Raportul de specialitate NU justifica majorarea tarifelor. In aceste conditii cer sa se explice cum s-a ajuns la decizia de majorare a acestora.

Daca s-ar fi dorit cresterea incasarilor si a eficientei activitatii din domeniul schiabil, era mult mai simplu sa se investeasca intr-un sistem de supraveghere video, astfel incat sa se termine cu folosirea transportului pe cablu in baza unei bancnote de 10 lei date personalului care opereaza telescaunele / telegondola sau cabinele.

Distribuie dacă îți place!
Alte articole:   Situația podurilor propuse pentru reabilitare de Consiliul Județean Brașov
Loading...
loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Anunţuri mică publicitate