blog-logo

Emiterea unui OUG pentru modificarea legii referendumului reprezintă o încălcare gravă a principiilor statului de drept

Emiterea unui OUG pentru modificarea legii referendumului reprezintă o încălcare gravă a principiilor statului de drept

Dincolo de provocările etice, filozofice și ideologice pe care modificarea Constituției prin
“Referendumul  pentru familie” le generează, considerăm că organizarea acestuia în baza unei
ordonanțe de urgență care să modifice și completeze Legea 3/2000 privind organizarea și
desfășurarea referendumului, încalcă principiile statului de drept, prevederi ale Constituției precum
și bunele practici ale Coisiei de la Veneția.
Nu trebuie sa uităm faptul că, conform Constituției României (art 115 (6)), „Ordonanţele de urgenţă
nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale
ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu
pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică”. Considerăm că modificarile la
legea referendumului propuse prin ordonanta de urgență, de la mărirea perioadei pentru votare de
la 1 zi la 2 zile, până la introducerea SIMPV, încalcă prevederile acestui articol, sunt abuzive și in
neconcordanță cu legile internaționale.
Concluziile noastre sunt întărite și de decizii anterioare ale Curții Constituționale , 51 din 25
ianuarie 2012 şi 682 din 27 iunie 2012, prin care au fost declarate neconstituţionale două legi
promovate de guvernul Boc și respectiv USL – care propuneau modificarea sistemului electoral pe
repede înainte.
Subliniem că, dincolo de nevoia de a respecta cadrul constituțional, organizarea referendumului
în dată de 7 octombrie nu este posibilă nici din punct de vedere al cadrului legal. Astfel, Legea 208
din 20 iulie 2015 reglementează organizarea alegerilor parlamentare precum şi funcţionarea
Autorităţii Electorale Permanente (AEP), fiind definite că „instituţie administrativă autonomă cu
personalitate juridică şi cu competenţă generală în materie electorală, care are misiunea de a
asigura organizarea şi desfăşurarea alegerilor şi a referendumurilor (s.n.), precum şi finanţarea
partidelor politice şi a campaniilor electorale, cu respectarea Constituţiei, a legii şi a standardelor
internaţionale şi europene în materie.” Insă, modificarile propuse nu au inclus AEP ca instituție responsabilă de organizarea referendumului și astfel s-a creat un vid legislativ. Mai mult, Legea
nr. 3/2000 privind organizarea și desfășurarea referendumului a fost modificată chiar în acest an la
inițiativa PSD, reglementandu-se faptul că referendumul naţional cu privire la revizuirea Constituţiei
are loc în ultima duminică a perioadei de 30 de zile de la dată adoptării în Parlament a actului
normativ de revizuire a legii fundamentale. Astfel că, birourile electorale, menționate în legea
referendumului, nu vor putea fi organizate intr-un termen atât de scurt, mai ales în absența unei
decizii oficiale, și a pronunţării Curţii Constituţionale privind organizarea constituționalitatea
organizării referendumului.
Peste toat acest haos de natura administrativă, vine adoptarea de către Curtea Constituţională în
legislaţia românească a „Codului bunelor practici în materie electorală” al Comisiei de la Veneţia,
care impune că modificarea legislaţiei electorale să nu se realizeze cu mai puţin de un an înaintea
evenimentelor electorale.
Astfel că, urgența cu care coaliția de guvernare dorește organizarea referendumului este
nejustificată, mai ales că inițiativa cetățenească pentru revizuirea Constituției – inițiată în 2015 – a
fost depusă la Parlament în 2016, proiectul legislativ trecând de Camera Deputaților în 2017 și de
Senat în 2018.
Este evident faptul “urgență” nu derivă din interesul cetățenilor sau al instituției familiei, ci strict din
agenda politică a momentului. Și mai este evident faptul că organizarea improvizată, “de urgență”
a referendumului nu este susținută nici de deciziile Curţii Constituţionale, nici de legislaţia în
vigoare și nici de bunele practici la nivel internațional.
În concluzie, având în vedere deficiențele majore, atât legale cât și administrative ale acestei
inițiative , considerăm că modificarea legislației electorale prin ordonanță de urgență și forțarea
organizării “de urgență” a referendumului în dată de 7 octombrie reprezintă o încălcare gravă a
principiilor statului de drept din România.

  • Ionuț Țața,
  • președine Pro Democrația
Distribuie dacă îți place!
Alte articole:   Biciclist accidentat de un camion pe DN1

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Anunţuri mică publicitate