blog-logo

Premieră pe scena Teatrului ”Sică Alexandrescu”

Primăvara lui 2017 anunță pentru teatrul brașovean o premieră mult așteptată – spectacolul ”Poveste de iarnă”, adaptarea scenică a operei lui Shakespeare,  semnată de scriitorul Radu Aldulescu, pornind de la traducerile lui Dan Grigorescu și Ion Vinea, în regia Alinei Hiristea.

„Poveste de iarnă” este una dintre ultimele comedii ale lui William Shakespeare, personajele principale care construiesc acţiunea piesei shakespeariene sunt Leontes (Regele Siciliei), Hermione (Regina Siciliei) şi Polixenes (Regele Boemiei).

Istoria unei prietenii vechi, de tinereţe, între Leontes şi Polixenes – acum domnind peste regatele natale – este pusă în pericol de suspiciunea primului că soţia sa, frumoasa şi virtuoasa Hermione, ar avea o aventură cu Polixenes, aflat în vizită la curtea regelui sicilian.

CLICK pe poze (din cadrul repetițiilor) pentru a se mări!

Despre modul în care teatrul shakespearian explorează sufletul omului și care este metaforica scenică a acestei povești i-am adresat câteva întrebări regizoarei Alina Hiristea.

Rep: De ce Shakespeare și ”Poveste de iarna”? 

Alina Hiristea: Shakespeare face parte din patrimoniul cultural al umanității, iar anul trecut a fost declarat Anul Shakespeare, împlinindu-se 400 de ani de la moartea sa. Îl simt cel mai aproape de mine, de viața mea și de oamenii din jurul meu. Dintre dramaturgii pe care îi cunosc, în mod paradoxal, după 400 de ani, el este contemporan, într-un mod surprinzător și acut. Shakespeare se situează în centrul iubirilor și explorărilor mele regizorale de multă vreme, „prieten blând al sufletului meu”, după cum spunea despre el Eminescu. Iar Poveste de iarnă, fiind una dintre piesele sale finale, îi concentrează arta într-o expresie de o libertate și o frumusețe pe care apropierea de momentul marii lui treceri le desăvârșește.

Alte articole:   Mai multe străzi din Săcele rămân fără curent electric

Rep: Ce aduce special acest spectacol pentru spectatorii de teatru brașoveni și care este mesajul acestuia? 

A.H.: În primul rând, sunt convinsă că era nevoie vitală de montarea unei capodopere shakespeariene la Brașov. Evenimentul în sine este unul special pentru un oraș cu tradiții culturale solide, cum este Brașovul. Iar mesajele sunt, desigur, implicite actului artistic, ele sunt topite în emoție și imaginea globală, leagă mintea de inimă și se circumscriu marilor întrebări shakespeariene, care sunt și ale noastre: poate teatrul să ne facă mai buni? Există un rost vindecător al artei? Cum să reacționăm atunci când cei mai apropiați nouă ne rănesc grav? Cum să facem deosebirea dintre a fi și a părea? – și multe altele.

Alina Hiristea

Rep: Care a fost viziunea regizorală asupra piesei shakespeariene – ați abordat registrul clasic al autorului sau ați preferat o abordare contemporană a poveștii? 

A.H.: Pornind de la textul shakespearian am montat spectacolul ca pe o sărbătoare, cu mijloacele sărbătorești ale teatralității pure, pornind de la spațiul originar al teatrului, explorând  relaționarea sacrului cu profanul. Poveste de iarnă este un izvor de speranță și regenerare, de adevăr și teatralitate, inițiere în marele teatru de mistere al lumii, fiind totodată actual și modern. Shakespeare este contemporanul nostru, au spus-o deja din secolul trecut oameni de teatru ca Jan Kott, ceea ce nu înseamnă deturnare sau siluire a sensurilor sale în acord cu trend-uri și mentalități contingente sau pasagere; pe de  altă parte, clasic nu înseamnă, după mine, prăfuit sau muzeal. Așadar, am captat vibrațiile profunde ale textului cu mijloacele proteice ale teatralității, ce traversează, firește, clasicul, vibrațiile epocii, și ne intersectează contemporaneitatea într-un mod sintetic și fertil.

Alte articole:   Kids Tâmpa, învinsă de Dunărea Călărași

Rep: Ce ne puteți spune despre distribuția aleasă – au reușit rapid actorii brașoveni sa dezvolte viziunea regizorală asupra personajelor, ținând cont de complexitatea acestora în teatrul lui Shakespeare? 

A.H.: Sunt fericită să am o distribuție minunată, caldă, receptivă, sunt actori cu adevărat creatori, ce merită în acest oraș statutul marilor artiști, iar măsura și-o vor da cu siguranță pe deplin în spectacol, cu atât mai mult cu cât Shakespeare le oferă partituri superbe tuturor. Am să mulțumesc mai întâi doamnelor spectacolului: Carmen Moruz, Viorica Geantă-Chelbea, Mirela Borș, Claudia Suliman, Patricia Ionescu (două tinere actrițe strălucite, ce debutează excepțional la Teatrul din Brașov), Elena Manoliu, ca și domnilor, actori minunați cu toții: Mihai Bica, Marius Cisar, Gabriel Costea, Vlad Jipa, Dan Cogalniceanu, Vlad Pavel, Relu Sirițeanu, George Custură, copilul Vlad Țigănuș și Basil David.

Rep: Vom vedea o comedie sau o poveste filozofică despre timp și om?

A.H.: Shakespeare își exersează geniul tocmai printr-o îmbinarea sofisticată și eclatantă a registrelor și speciilor dramatice, cu o libertate creatoare ce înmănunchează filosoficul, comicul, feeria, farsa, pastorala, drama, alegoria etc. Centrul de unde iradiază aceste forme teatrale este sufletul omului, cu care empatizăm deopotrivă, creatori și spectatori.

Alte articole:   Hochei: Victorie în deplasare pentru Corona Braşov Wolves, în Erste Liga

Rep: A fost scenografia pentru această punere în scenă a piesei ”Poveste de iarna” o provocare? Ne puteți oferi câteva detalii asupra creării atmosferei scenice cât mai apropape de povestea lui Shakespeare? 

A.H: Spațiul scenic s-a configurat în mod organic, firesc, pornind de la miezul semnificațiilor majore ale textului. Nu știm ce și cum și-a imaginat exact Shakespeare, știm că teatrul elisabethan nu folosea prea multe elemente de scenotehnică pentru crearea atmosferei, ea se crea mai mult prin text, sugestie și jocul exploziv al actorilor. Codul teatral actual este altul, suntem în cutia italiană, ceea ce face poate mai provocatoare pentru noi ideea de întâlnire, comuniune cu publicul, pe care îl dorim partener al spectacolului.

Rep: Ați mai colaborat cu teatrul brașovean? În echipa acestei piese lucrați doar cu brașoveni sau colaborați și cu actori și specialiști din afara teatrului brașovean? 

A.H.: În 2004 am montat un spectacol foarte bine primit și longeviv, Harap Alb, iar anul trecut am avut bucuria să montez, la invitația managerului Marius Cisar, la Centrul Cultural Reduta, un spectacol deja foarte primit în festivaluri, Lear. Un  nebun amar și unul dulce după Shakespeare, cu maestrul teatrului brașovean, Mihai Bica. A fost o bucurie pentru noi și pentru public să marcăm în felul acesta Anul Shakespeare la Brașov, iar spectacolul este încă în repertoriu și îi doresc, ca și Poveștii de iarnă, să aibă viață lungă și rodnică.

Distribuie dacă îți place!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Anunţuri mică publicitate