blog-logo

15 martie – Ziua mondială a drepturillor consumatorilor

15 martie – Ziua mondială a drepturillor consumatorilor

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor marchează și in acest an Ziua mondială a drepturilor consumatorilor printr-o serie de evenimente organizate cu scopul de a readuce în atenţia publică importanţa cunoaşterii drepturilor de consumator. Dacă profilul consumatorului activ, informat şi dispus să-şi apere drepturile va prevala ca model de comportament, societatea noastră va avea numai de câştigat.

În 15 martie 1962, John Fitzgerald Kennedy, preşedinte al Statelor Unite ale Americii, rostea în Congres un mesaj legat de drepturile consumatorilor, susţinând existenţa a patru drepturi fundamentale ale acestora: dreptul la securitate, la informare, dreptul de a fi ascultat şi de a alege liber produse şi servicii. Acest moment este punctul de referinţă al istoriei formelor organizate de protecţie a consumatorilor.

Momentul 15 martie 1962 a fost considerat un  moment istoric, al nașterii miscării consumatoriste mondiale, fapt ce a și determinat, mai tarziu, ca Organizația Internațională a Uniunilor de Consumatori, să declare ziua de 15 martie – Ziua mondială a drepturilor consumatorilor.

In cei 30 de ani scurși de la discursul presedintelui Kennedy, grupurile de presiune ale consumatorilor, legiuitorii statali, oficialitațile de aplicare a legii și instanțele judecătorești au adoptat un al cincilea drept al consumatorilor, respectiv dreptul consumatorului de a fi despagubit de către un comerciant care l-a determinat să încheie un contract, cu încălcarea unuia din drepturile deja enunțate.

Această mișcare generală a fost consacrată, începând cu anul 1975, de Comisia Comunității Europene, care a adoptat un „Program pentru o politică de protecție și informare a consumatorilor”, pentru ca apoi, în 1985, Organizația Națiunilor Unite să elaboreze „Principiile directoare pentru protecția consumatorilor”, document programatic, a cărui spirit se regăsete în toate legislațiile naționale care au reglementat apoi, acest fascicol de relații sociale, țara noastră nefacând excepție.

Alte articole:   Raluca Turcan: Majorarea pensiilor cu 40% e o iluzie

În România o legislație în acest domeniu, o regăsim de abia după anul 1990, adoptarea Ordonanței Guvernului nr. 21/1992, privind protecția consumatorilor, reprezentând primul act care a statuat, în țara noastră, drepturile consumatorilor, cadrul instituțional și asociativ în care acestea pot fi exercitate și apărate, precum și sancțiunile aplicabile în cazul nerespectării dispozițiilor legale.

Aceasta Ordonanță a fost modificată și aprobata prin Legea nr. 11/1994, devenind legea care a permis apoi adoptarea unor acte normative cu incidență în domeniu, absolut necesare, unei reglementări uniforme și complete a domeniului.

Prin această Ordonanță, Statul protejează cetăţenii în calitatea lor de consumatori, asigurând cadrul necesar accesului neîngrădit la produse ți servicii, informării lor complete, corecte și precise despre caracteristicile esenţiale ale acestora, apărării și asigurării drepturilor și intereselor legitime ale persoanelor fizice împotriva unor practici comersiale incorecte sau abuzive, participării acestora la fundamentarea și luarea deciziilor ce îi interesează în calitate de consumatori.

Ca în fiecare an, CRPC RC (Brașov) – CJPC Brașov vor desfășura mai multe activități cu ocazia marcarii zilei de 15 martie, respectiv organizarea unei conferințe de presă privind semnificația și importanța zilei de 15 Martie – Ziua Mondiala a Drepturilor Consumatorilor, rezultatele acțiunilor de control, cu accent pe domeniul comerțului on-line, realizarea de acțiuni de informare și consiliere în domeniul protecției consumatorilor, distribuirea de materiale informative, pliante cu sfaturi pentru consumatori, etc.

Alte articole:   Fabulație sau eroare? Allen Coliban vrea transport pe șine Brașov - Sânpetru

Totodata, în această perioada se desfașoară Concursul național ”Alege! Este dreptul tău” având ca scop educarea și conștientizarea tânărului consumator asupra drepturilor și intereselor sale legitime, concurs organizat de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor în colaborare cu Ministerul Educației Naționale, a ajuns la ediția a XVII –a. Concursul a fost gândit  cu scopul de a forma generații de consumatori conștiente de drepturile lor legitime. În momentul în care tinerii învață despre drepturile lor în calitate de consumatori, ei vor ști să aleagă dintre produsele și serviciile de pe piață pe cele care corespund cel mai bine intereselor lor. Totodată ei vor invata  să sesizeze practicile comerciale incorecte și abuzurile operatorilor economici și vor ști să ceară calitate, refuzând să cumpere produse sau servicii necorespunzătoare.

Faza județeană a concursului național ,,Alege! Este dreptul tau’’se va desfașura în data de 11.03.2016 de către Comisariatul Regional pentru Protecția Consumatorilor Regiunea Centru (Brașov) – Comisariatul Judeațean pentru Protecția Consumatorilor Brașov, împreuna cu Inspectoratul Școlar Județean Brașov. Tema concursului din acest an este ”Drepturile consumatorilor în era digitală” și se adresează elevilor din clasele I-XI, împărțiți pe categorii de vârstă, astfel: clasele I-III și IV-VI cu proba de desene, clasele VII-VIII cu creație grafică și clasele IX-XI test grilă și eseu.

Alte articole:   Ludovic Orban: PNL va avea 23 de prefecți, USR-PLUS – 14, iar UDMR – 5.

Bibliografia pentru tema din acest an a fost compusă din OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, Legea nr. 449/2003  privind vânzarea produselor și garanțiile asociate acestora și Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii.

Menționăm că desenele și creația grafică câștigătoare a fiecărei categorii de vârstă participă la faza națională, iar elevii câștigători (locul I și II) din categoria IX-XI participă la faza națională a concursului ”Alege!Este dreptul tău” ce se va desfășura în tabăra Delfin – Năvodari în perioada 18.06-23.07.2016.

Totodată dorim să vă informăm că pentru orice informații suplimentare și consiliere privind  legislația în vigoare referitoare la comerțul online si nu numai, atât consumatorii cât și operatorii economici se pot adresa cu încredere Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor Regiunea Centru (Brașov) – Comisariatul Judeațean pentru Protecția Consumatorilor Brașov.

  • Comisar Sef,
  •  jr. Susanu Claudiu Sorin
Distribuie dacă îți place!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Anunţuri mică publicitate