blog-logo

Cum pregătim copii din punct de vedere emoţional pentru prima zi de grădiniţă sau de şcoală

copil-gradinitaUnul dintre cele mai fascinante momente ale vieții de familie este reprezentat de momentul primei zile de grădiniță sau de școală. Florile destinate doamnelor educatoare sau învățătoare, îmbrăcămintea elegantă și festivismul primei zile vor rămâne pentru mult timp în istoria familiei, atât a copilului cât și a părinților.

Întrebarea este cum să transformăm acest extraordinar moment din viața copiilor noștri într-unul de adevărată sărbătoare, într-unul capabil să dezvolte dorința copiilor noștri de a merge la grădiniță sau școală, într-unul care cu siguranță putem afirma că va avea efecte pozitive sau negative asupra întregului parcurs școlar al copilului.

Prima zi de grădiniță…

Pentru noi, părinții, acest moment este unul la care ne gândim cu „groază” cum vom face să nu plângă copilul nostru când va vedea că plecăm? Cum va fi el îngrijit și tratat? Cum va trăi copilul nostru primele momente din noua sa viață socială, înconjurat de tot felul de copiii?

„Toate acestea sunt întrebări firești pe care trebuie să ni le punem, sunt elemente care ne atrag atenția că dincolo de banalul cotidian trebuie să-i acordăm o atenție specială. În definitiv, ce este mai important pentru noi mai mult decât educația copiilor noștri? Deși pentru mulți părinți cele ce urmează poate părea o banalitate, consider că este obligatoriu să reamintim câteva dintre lucrurile deosebit de importante de care trebuie să ținem cont în pregătirea marii sărbători pentru copilul nostru: prima zi de grădiniță! Pentru aceasta este necesar să alocăm în săptămâna sau săptămânile premergătoare acestei zile suficient timp pentru a discuta cu copilul nostru, pentru a-l pregăti pentru această minunată experiență a colectivității pre-școlare”, spune psihologul Aurelian Danu, membru al Asociaţiei Psihologilor din Braşov.

Copilul trebuie să știe ce înseamnă grădinița

Din această perspectivă va trebui să avem o discuție cu copilul despre faptul că viața lui urmează să se schimbe, că el va trebui să pornească pe un drum firesc al dezvoltării sale, că va merge la grădiniță.

Recomandările specialiștilor sunt ca această discuție să aibă loc înainte de începerea procedurilor de înscriere la grădiniță.

„Sugestiile noastre ar fi că momentul înscrierii trebuie să fie caracterizat și de prezența – pe cât posibil – a copilului la acest moment, el fiind implicat – prin intermediul nostru – la completarea cererii. Prin această modalitate, copilul nostru va avea un prim contact cu clădirea grădiniței, cu pereții frumos decorați cu peisaje de poveste, cu personalul grădiniței etc. Ceea ce este important de subliniat este faptul că acest moment este un prilej deosebit pentru noi ca părinți să «verificăm» dacă copilul nostru știe cum îl cheamă, unde locuiește sau numele părinților!”, spune Aurelian Danu.

Alegerea vestimentației pentru „ziua cea mare – prima zi de grădi”

Este recomandat să mergem la cumpărături cu copilul nostru pentru a-i asigura acestuia confortul psihic în ceea ce privește modul în care va fi îmbrăcat într-una dintre cele mai importante zile din viața sa. Lăsați copilul să aleagă cu ce dorește să fie îmbrăcat și comunicați permanent cu el despre importanța acestui moment sau despre ceea ce urmează să includă programul său zilnic.

„Asigurați copilului îmbrăcăminte ușor de manipulat. El trebuie să deprindă capacitățile de a se schimba singur. Odată cu achiziționarea hăinuțelor pentru prima zi de grădiniță, alegeți împreună cu copilul Dvs. și îmbrăcămintea care o va utiliza pe parcursul anului. Aceasta trebuie să fie ușor de manipulat de către copil care va trebui să învețe să se schimbe singur în caz de nevoie. Orientați-vă către obiecte ușor de manipulat: pantaloni și bluză de sport, tricouri, opincuțe pentru fetițe sau pantofi sport pentru băieței etc.”, recomadnă psihologul braşovean.

La fel de important este să realizați vizite la grădiniță și întâlniri cu educatorii săi înainte de prima zi de grădiniță. Acesta este un moment de familiarizare a copilului cu „locul” în care își va petrece timpul o mare perioadă a zilei. Desenele cu personaje familiare din desenele animate care sunt pe pereți, măsuțele, scăunelele, dulăpiarele și mai ales clasa în care își va desfășura activitatea trebuie „vizitate” înainte de către copil.

Alte articole:   Echipa Arggo Consulting din Brașov creează aplicații flexibile de business pe propria platformă Arggo BPM

Astfel, el va ști unde merge, iar Dvs. veți avea o „bază” pentru discutarea programului său sau vă veți putea juca cu el „de-a grădinița”, fundamentându-vă pe elementele concrete realizate odată cu această vizită.

Discutați cu copilul programul său de la grădiniță

Copilul trebuie să aibă o imagine completă a programului său pe toată durata șederii sale la grădiniță. Discutarea acestui program – după discuția noastră cu educatoarea – cu copilul îi va asigura acestuia capacitatea de a recunoaște cele spuse de către noi atunci când va fi singur la grădiniță.

Această discuție are scopul de a-I confirma copilului cele spuse de către noi oferindu-I o stare de confort. Această discuție poate fi demarată în ziua programată pentru vizitarea grădiniței, moment în care copilul își poate cunoaște direct și educatoarea sau personalul de sprijin.

Jucați-vă cu copilul Dvs. „de-a grădinița”, simulând viitorul său program! Una dintre cele mai importante forme de învățare a copilului este jocul. A ne juca ”de-a grădinița” nu înseamnă altceva decât o formă prin care continuăm la nivel practic discuția referitoare la programul său zilnic de la grădiniță.

Prin joc, copilul va înțelege mult mai bine fiecare etapă a programului său: perioada de joc, prânzul și deprinderea de a învăța să mănânce singur, programul de somn și – cel mai important – revederea cu părinții la finalul programului său de grădiniță. Pe acest ultim aspect trebuie să vă concentrați mai mult deoarece acesta este garanția faptului că nu îl abandonați, că el nu este „părăsit”, ci doar că după ce își termină și el „serviciul”, împreună cu Dvs., vă veți întoarce împreună acasă.

Încercați întâlniri cu unul sau mai mulți copii care vor fi colegi de grupă. Dacă aveți posibilitatea sau cunoașteți viitori colegi de grupă organizați întâlniri cu aceștia și fixați-vă programul de deplasare la grădiniță în prima zi împreună cu ei. Astfel, atenția copilului – prins în anturajul colegilor săi – se va muta către dorința sa de a rămâne cu ei, de a se juca și la grădiniță și va resimți mai puțin despărțirea de Dvs.

El va avea o mai mare stare de confort psihologic dacă merge cu prietenii săi la grădinița pe care a cunoscut-o anterior împreună cu Dvs. Practic, va ști unde merge, cu cine merge și ce va face acolo până la reîntâlnirea cu părinții de la sfârșitul programului.

A doua și următoarele zile: despărțirile trebuie să fie scurte și pe un ton de confort și siguranță

Odată parcurse etapele anterioare, începând cu a doua zi comunicați permanent cu copilul Dvs. Puteți să îl rugați să vă povestească despre ce a făcut, cu cine s-a împrietenit, cum se descurcă cu schimbatul hăinuțelor, cu servirea mesei sau ce a învățat nou.

„Asigurați-vă că știe să se spele pe mânuțe după utilizarea toaletei înainte și după servirea mesei. Despărțirile de dimineață trebuie să fie scurte și finalizate cu oferirea garanției că la sfârșitul programului veți fi acolo să îl luați acasă. Este foarte important în aceste prime săptămâni să fiți punctuali. Această punctualitate îi va oferi copilului starea de confort necesară și sentimentul că «nu este abandonat»”, precizează Aurelian Danu.

Creați un personaj care să fie alături de copil pe perioada programului

 Dacă veți constata că aveți un copil care are nevoie de un sprijin emoțional mai ridicat, încercați să găsiți un „substitut” al Dvs., care să fie alături de copil în lipsa Dvs. pe parcursul programului.

Alte articole:   Alte două şcoli din județul Brașov, în scenariul roşu

O jucărioară, o pernuță sau un obiect drag copilului va avea darul să îi ofere acestuia o siguranță mai mare. Dacă identificați un personaj de desen animat pe care copilul îl îndrăgește, o jucărioară cu acel personaj este mai mult decât binevenită. De altfel, prin această modalitate, veți putea să îi puneți împreună să vă povestească ce au făcut „ei” la grădiniță.

Prin intermediul jucărioarei sau obiectului preferat, copilul va avea o reprezentare complexă a faptului că la grădiniță nu este singur, el este permanent însoțit de „ceva” sau de „cineva” familiar lui, acomodarea sa în noul mediu fiind realizată mult mai ușor.

„Fiți sinceri și punctuali cu momentul în care veți veni să-i luați de la grădiniță! Unul dintre sentimentele de care îi este frică copilului Dvs. este acela de abandon. A stabili ora la care veiți să îl luați arătându-I pe ceas și a fi punctuali sunt elemente care vor întări sentimentul de siguranță al copilului, acesta resimțind din ce în ce mai puțin sentimentul de abandon. După o perioadă veți constata că se formează o rutină, copilul va învăța că acesta este «serviciul» său și despărțirile nu vor mai fi grele”, vă sfătuieşte specialistul braşovean.

Trebuie să abordați toate aceste etape cu un ton sigur, ferm și explicit. Încercați în toate etapele să îl convingeți că este o etapă normală din viața unui copil, că grădinița este locul unde va învăța foarte multe lucruri interesante, că acolo are prilejul să își formeze mulți prieteni de joacă și prin joc el va învâța foarte multe lucruri.

Toate acestea trebuie explicate cu răbdare, pe înțelesul său și pe cât posibil nu lăsați nicio întrebare a copilului fără răspuns. Important este să se reducă teama copilului pentru grădiniță, constatând astfel că aveți un copil foarte bine informat cu privire la ce are de făcut, cu încrederea sa că totul va fi bine și cu garanția oferită de către Dvs. că la sfârșitul „serviciului” său vă veți întoare împreună acasă.

Prima zi de școală…

boboci-scoalaEste unul dintre momentele care este păstrat viu în amintirea copilului toată viața. Fiecare dintre noi, ca adulți, ne aducem aminte de această zi importantă care s-a constituit în ceea ce înseamnă drumul nostru în viață. Ciclul primar are darul pe lângă formarea noțiunilor importante de scris și socotit să formeze și rutinele necesare procesului de învățare pe tot parcursul vieții.

Alte articole:   Poliţiştii caută două persoane care şi-au însuşit un card bancar

A le forma corect înseamnă a asigura copilului nostru disciplina necesară învățării. Recomandările noastre pentru prima zi și pentru ceea ce urmează să trăiască în plan experiențial copilul nostru ar fi următoarele:

Mergeți împreună cu copilul Dvs. la înscrierea sa în clasa pregătitoare și vizitați școala. Dacă este posibil fixați o discuție și cu doamna învățătoare. Acest moment este foarte important, deoarece în prima zi de școală copilul va revedea un chip familiar, cunoscut, cel al învățătoarei, care prin abilitățile sale l-a captat și oferit alături de noi o stare de confort psihologic”, spune Aurelian Danu.

Organizați împreună noile instrumente: ghizdanul, rechizitele și manualele, caietele și toate cele necesare programului său. Anterior primei zile de școală și după discuția cu doamna învățătoare mergeți împreună cu copilul Dvs. să aciziționați toate cele necesare școlii și mai ales uniforma școlară – dacă aceasta există.

Dacă școala nu are o uniformă specială, cu siguranță va trebui să respectați indicațiile de culoare predominante impuse de școală. Alegeți hainele și discutați cu copilul toate aspectele legate de importanța uniformei și de regulile care trebuie respectate având în vedere noul său statut de școlar. Acum el a crescut și va trebui să facă față altor exigențe. Acum este elev!

Pregătiți copilului micul dejun înainte de școală și pachețelul pentru școală. Procesul de învățare este un mare consumator de energie. Ca atare, copilul trebuie să fie bine hrănit și să aibă la el o gustărică sau un pachețel de mâncare și o sticluță de apă, acestea fiindu-i necesare în timpul programului pentru a-i asigura confortul caloric.

Stabiliți împreună programul său zilnic. Copilul trebuie să știe ce are de făcut din momentul trezirii de dimineață și până seara. Această discuție – dar mai ales respectarea sa – vor avea darul să formeze rutinele necesare asigurării unui echilibru pe tot parcursul vieții, va organiza deprinderea de a fi ordonat și de a respecta un program.

Astfel trebuie să verificați orarul, momentul prânzului, drumul către și de la școală acasă, temele și executarea lor, verificarea carnetului de note , discutarea dificultăților cu care se confruntă la școală și soluțiile pe care Dvs. le oferiți pentru a-I asigura copilului întregul confort. Încercați să reduceți treptat perioada în care îl duceți la școală și încercați să-I formați acestuia deprinderea de a merge singur.

Copilul trebuie să își formeze și reflexele sociale, să-și deyvolte independența, să învețe să se „descurce” în deplasarea de la școală spre casă. Acordați o atenție deosebită programului de somn atât pe parcursul zilei, cât și seara. El trebuie să meargă la culcare și să se trezească, pe cât posibil, la aceleași ore.

Păstrați permanent legătura cu doamna învățătoare și cu școala. Încercați să găsiți împreună cele mai bune soluții pentru a-i asigura copilului Dvs. o dezvoltare coerentă. În situația în care aceste probleme nu pot fi soluționate de către Dvs sau de către doamna învățătoare, apelați cu încredere la consilierul psiholog din școală sau la un cabinet de psihologie educațională sau de asistență logopedică.

 

Distribuie dacă îți place!

Leave a Reply

Your email address will not be published.