Expoziția de fotografie Fritz Schiel

Expoziția de fotografie Fritz Schiel
Triaj, Brașov - CLICK pe poză pentru a se mări!

Triaj, Brașov – CLICK pe poză pentru a se mări!

Expoziția de fotografie Fritz Schiel – „Imagini în dialog” va fi deschisă publicului în perioada 20 februarie – 29 martie 2015.

Vernisajul expoziției va avea loc vineri, 20 februarie 2015, ora 13.00, la sediul Muzeului de Artă Brașov din B-dul. Eroilor nr. 21 (lângă Hotel Capitol).

Născut la Braşov în anul 1945, fotograful Fritz Schiel, nepot al cunoscutului pictor brașovean Friedrich Miess, se află la prima expoziție personală organizată în România.

Expoziția „Imagini în dialog” reunește o selecţie de fotografii, alb-negru și color, realizate în diferite perioade, reflectând aspecte ale societății contemporane. Fotograful abordează teme precum: portretul, arhitectura, patrimoniul industrial şi fotografia experimentală. Imaginile sunt dispuse în perechi, grupate pe criteriul similitudinii sau al contrastului.

Prima temă prezintă peisaje industriale, ilustrând comparativ situaţia acestui tip de patrimoniu din România şi a celui din alte părţi ale lumii, colindate de autor, precum Italia, Germania sau America. Intenția fotografului este de a provoca privitorul să devină mai conștient si mai sensibil la problemele de actualitate – cum ar trebui societatea să abordeze patrimonial industrial: să-l valofirice, oferind o nouă funcționalitate acestor giganți adesea inestetici sau să-l lase pradă distrugerii, eliminând astfel o parte din memoria trecutului nostru? În opinia unor specialiști din domeniu, conservarea elementelor de patrimoniu industrial rezultă şi din necesitatea de a păstra identitatea şi memoria edificiilor muncii, susținând astfel că fiecare parte din trecut trebuie să-şi aibă un loc în istorie. Însă, pentru societatea actuală, răspunsul la această întrebare nu apare atât de firesc precum în mintea unui istoric, care va alege evident conservarea. Este totuși necesară conștientizarea faptului că în unele părți ale lumii, acest patrimoniu prezintă o simplă memorie a edificiilor muncii, pe când în alte părți, precum Romania sau Polonia, memoria acestora este strâns legată de sistemele totalitare, în timpul cărora a fost construit și folosit o parte din acest patrimoniu industrial. Deci, pentru omul contemporan, alegerea de a păstra patrimoniul industrial nu este atât de firească, deoarece presupune automat retrăirea unor clipe dintr-un trecut dureros, iar această acceptare ar fi echivalentă cu acceptarea trecutului însuși. 

Cea de-a doua tematică este reprezentată de portrete expresive ale unor persoane care au trăit în mediile marcate de prezența patrimoniului industrial, precum mineri sau copii de romi. Chipurile minerilor transmit subtil, în spatele zâmbetului afișat, povestea unor vieți trăite sub povara riscurilor profesiei. Aceste imagini surprinse de fotograf au importante valențe documentare, problematizând continuitatea existenței meseriei de miner, pusă în pericol de apariția unor noi tehnologii privitoare la exploatările miniere.

O a treia temă propusă de fotograf, fotografia experimentală, iese din sfera primelor două, atât din punct de vedere tematic, cât și din punct de vedere tehnic. Fotografia experimentală cuprinde două subtematici realizate în tehmica multiply, creând un joc de diverse momente temporale distincte, dar suprapuse. Astfel, pentru subtema motivelor vegetale este reprezentativă o pereche impresionantă de fotografii, având ca subiect lalele. Imaginea finală a lalelelor suprapune două momente temporale: ipostaza prospețimii florilor cu ipostaza acelorași flori aflate în proces de descompunere. A doua subtemă a fotografiei de tip experiment redă imagini ale unor orașe, precum Chicago, Hamburg sau Brașov, care de asemenea suprapun momente temporale diferite, petrecute însă în același spațiu. Acestea surprind dinamismul specific urban și viteza la care omul se simte unoeri constrâns să trăiască astăzi.  

Curator: Andreea Pocol

Alte articole:   Un colegiu din Făgăraș face campanie pentru accesul la învățământ al copiiilor provenind din mediile defavorizate
Distribuie dacă îți place!
Loading...
loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published.