Pierderile la apă, motiv de ceartă şi reclamaţii în asociaţiile de proprietari. De ce apar şi cine le plăteşte?!

Pierderile la apă, motiv de ceartă şi reclamaţii în asociaţiile de proprietari. De ce apar şi cine le plăteşte?!

apometre apaFactura la apă devine în foarte multe asociaţii de proprietari din Braşov mărul discordiei, atunci când se constată că suma citirilor de pe apometrele din fiecare apartament nu „bate” cu indexul de pe ceasul de branşament al blocului, care este de fapt indicele de referinţă pentru Compania Apa în ceea ce priveşte calcularea facturii.

Avalanşă de reclamaţii la Primărie

Astfel, anul trecut, mai bine de jumătate din reclamaţiile înregistrate la Serviciul de Relaţii cu Asociaţiile de Proprietari din cadrul Primăriei Braşov ridicau printre diverse deficienţe semnalate în activitatea asociaţiilor de proprietari şi problema acestor pierderi la apă. „Foarte mulţi braşoveni sunt de părere că ar trebui să plătească doar cât au înregistrat pe ceasul lor din casă, însă, aceste apometre nu sunt recunoscute de Compania Apa, în primul rând pentru că nu au o clasă de precizie ridicată, faţă de contoarele de branşament montate de Companie la intrarea în fiecare proprietate, ce sunt de înaltă precizie. Compania Apa nu acceptă individualizarea consumurilor în blocuri, ci la un condominiu este doar un singur contor de branşament”, a explicat Corina Bârsan, inspector la Serviciul de Relaţii cu Asociaţiile de Proprietari.

Cine hotărăşte repartizarea pierderilor

Legea nu impune un mod de repartizare al pierderilor, astfel că metri cubi care nu ies la socoteală sunt repartizaţi fie pe apartament, fie în funcţie de numărul de persoane din imobil sau procent din consumul fiecărui proprietar. „Ţinând cont că locatarii sunt proprietari pe acel imobil trebuie să înţeleagă că trebuie să suporte şi pierderile şi să ia măsuri pentru a le reduce. Legea nu stipulează o anumită metodă de repartizare a pierderilor, ci lasă decizia la latitudinea adunării generale a asociaţiei de proprietari”, a subliniat reprezentantul Primăriei Braşov.

Alte articole:   Ioan Nergheș a demonstrat că poți să îmbrățișezi cu succes o nouă meserie dacă vrei să muncești

 Pierderile normale între 7 şi 10% din factură

Aceasta a precizat că o diferenţă normală care ar putea apărea între ceasul de branşament şi suma indexurilor adunate de la apometrele din fiecare apartament ar fi între 7 şi 10%, însă, în mai multe cazuri semnalate inspectorilor Primăriei pierderile au fost şi de peste 25%. „În astfel de situaţii, noi le recomandăm administratorilor de bloc să verifice apometrele din fiecare apartament, să vadă dacă funcţionează corect, iar aceste controale să se facă cu firme autorizate. Au fost cazuri în care s-au găsit racorduri paralele care nu treceau prin ceas, însă, în unele blocuri sunt persoane care nu vor să primească astfel de controale şi îi ameninţă pe cei de la asociaţie cu moarte dacă îndrăznesc să îi verifice”, a precizat Corina Bârsan.

 Ce zice Companiei Apa despre pierderi

Reprezentanţii Companiei Apa susţin că există două cauze pentru pierderile de apă înregistrate în blocuri, respectiv subiective şi obiective. Printre cauzele subiective exemplificate de Companie se numără citirea şi raportarea eronată a indexurilor contoarelor de apartament, executarea de by-pass-uri la contoare prin lucrări ascunse, fraudarea contoarelor cu cuplaj magnetic, defectarea intenţionată sau menţinerea în instalaţii a contoarelor blocate. La cauzele obiective se numără pierderile pe instalaţia interioară a blocului, în subsol sau pe coloanele de distribuţie, fiabilitatea contoarelor de apartament sau erorile de citire. Reprezentanţii Companiei Apa susţin că în urma unor studii efectuate de mai mulţi operatori de apă din România şi străinătate, la mai multe imobile contorizate integral, diferenţa dintre citirile de pe ceasurile individuale şi cele de branşament este cuprinsă între 30 şi 50%. „Aşa cum apreciază şi specialiştii în metrologie, contoarele de apartament ar trebui considerate repartitoare, aşa cum sunt de altfel considerate în alte ţări europene (Germania, Elveţia, Danemarca), eliminându-se inscripţionarea unităţilor de măsură în metri cubi şi inscripţionându-se doar unităţi de măsură volumice. Aceasta înseamnă că aparatele respective nu măsoară în unităţi fizice convenţionale proporţionale cu consumul individual”, au explicat cei de la Apa.

Alte articole:   Încă un accident la Brașov, pe Bd. Griviței
Loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published.

0 Shares
Share via
Copy link
Powered by Social Snap